Jag har en Electrolux/Husqvarna inbyggnadsugn som efter pyrolysrengöring enbart visar F8 på displayen. Här https://www.nettoparts.se/shop/diy-felkodslista-spis-husqvarna-electrolux-29287s1.html står det att F8 skulle handla om nåt fel med strömanslutningen, men klockan går som den ska så det verkar inte vara felet. Jag har inspekterat kabeln och kan inte se nåt fel.

Är det nån som har nån aning om vad F8 kan betyda, eller vad jag kan göra?

Tack
// OJocke

Exakt vad är det för ugn?
Funderar på om en huvudsäkring har gått (på den fas ugnen är inkopplad till), samt att du har någon två-/trefasutrustning som bakmatar den fasen.

Har du en multimeter?
Kan du med att mäta med den?
Vilken spänning klarar den av?

För flera år sedan råkade vi ut för att en huvudsäkring gick. Det tog flera timmar innan jag upptäckte det. Märkte att torktumlaren (med värmepump) inte fungerade som den skulle, utan den startade om sig varje gång kompressorn skulle starta. Tog och mätte spänningen på alla tre faserna (mot nollan) fick 200+V på alla tre faserna, tänkte inte på exakt värde (tyvärr).
Började plocka ner tumlaren för felsökning.
När vi senare skulle använda spisen (ugnen) så lös lampan svagt, då gick det upp ett ljus för mig. Så jag tog och mätte spänningen mellan faserna, å mellan två faser var det 0V.

Modellen heter QCE740-1W. och är enfas, 230 V, ansluten med vanlig jordad stickpropp i ett vanligt jordat uttag. Diskmaskinen ligger på samma fas, och den fungerar utmärkt. All annan el i huset fungerar, så det verkar inte vara nåt sånt "enkelt" fel.

Tack,
// OJocke

P
O OppfinnarJocke skrev:
Modellen heter QCE740-1W. och är enfas, 230 V, ansluten med vanlig jordad stickpropp i ett vanligt jordat uttag. Diskmaskinen ligger på samma fas, och den fungerar utmärkt. All annan el i huset fungerar, så det verkar inte vara nåt sånt "enkelt" fel.

Tack,
// OJocke
F8 är kommunikationsfel mellan kraftkort och användargränssnittet, dåliga spagettikablar eller anslutningar bara ta ur ugnen och lätta på locket följ spagettikablarna, kolla kontakterna

• Gilla
OppfinnarJocke
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
F8 är kommunikationsfel mellan kraftkort och användargränssnittet, dåliga spagettikablar eller anslutningar bara ta ur ugnen och lätta på locket följ spagettikablarna, kolla kontakterna
Hur gör man om fått det här felet under pågående pyrolys och låset slagit till? Måste ju få upp luckan för att kunna lossa skruvarna som håller fast ugnen innan jag kan få isär den. Finns det någon nödöppning?

@electoluxaren

P
D dan-lind skrev:
Hur gör man om fått det här felet under pågående pyrolys och låset slagit till? Måste ju få upp luckan för att kunna lossa skruvarna som håller fast ugnen innan jag kan få isär den. Finns det någon nödöppning?

@electoluxaren
nä, bara att dra fram ugnen och skruva isär

electroluxaren skrev:
nä, bara att dra fram ugnen och skruva isär
Fast den är skruvad i stommen, bakom luckan. På samma sätt som kombiugnen vi också har..

• En öppen diskmaskin, fokus på märkning och dörrens låsmekanism, finsk teknik och design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
D dan-lind skrev:
Fast den är skruvad i stommen, bakom luckan. På samma sätt som kombiugnen vi också har..
japp så det behövs lite brytande

P
D dan-lind skrev:
ibland eller rätt ofta så händer det att det glöms att skrufa fast ugnen men inte i ditt fall alltså

Gick att komma åt låset med en kniv i glipan ovan luckan. Imorgon fortsätter skruvandet.

• Hand öppnar pappersutmatning på skrivare, synlig fastklämd pappersbit. Problem med skrivartilläppet markerad med röd cirkel.
    Skapa konto
  • Gilla
Kotta
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nu förstår jag vad du menar med spagetti, vilket hafsverk.. Finns förstås mer exklusiva märken men modellen jag skruvar isär har jag för mig var bland de dyraste Electrolux hade. Man kunde inte ha förlagt kablarna lite snyggare innan man smällde på locket?

Noterar direkt att hållaren (i plast) till belysnings-PCB smält av värmen, den borde suttit fast i locket men låg lös.
Öppen elektronisk enhet med kretskort, oordnade kablar och en skadad svart plastkomponent.
Skapa konto

Bristfällig isolering vid ugnslampan, kablarnas isolering verkar ändå intakt så man har inte snålat in på materialvalet där.
Öppet elektroniskt system, kablar, komponenter, slitna ytor, teknisk service eller reparation pågår.
Skapa konto

På kraftkortet verkar en konding och ett motstånd gått varma, kan det vara dessa som orsakar F8?
Elektronisk kretskort inuti ett skåp med reläer, kondensatorer, kablar och komponenter.
Skapa konto
Elektroniska komponenter, kretskort, reläer och anslutningar i en industriell enhet eller maskin.
Skapa konto

Ska lossa kortet ikväll och inspektera ytterligare.

P
D dan-lind skrev:
Nu förstår jag vad du menar med spagetti, vilket hafsverk.. Finns förstås mer exklusiva märken men modellen jag skruvar isär har jag för mig var bland de dyraste Electrolux hade. Man kunde inte ha förlagt kablarna lite snyggare innan man smällde på locket?

Noterar direkt att hållaren (i plast) till belysnings-PCB smält av värmen, den borde suttit fast i locket men låg lös.
[bild]

Bristfällig isolering vid ugnslampan, kablarnas isolering verkar ändå intakt så man har inte snålat in på materialvalet där.
[bild]

På kraftkortet verkar en konding och ett motstånd gått varma, kan det vara dessa som orsakar F8?
[bild][bild]

Ska lossa kortet ikväll och inspektera ytterligare.
kortaste vägen för koppar är dyrt, ursprungliga konstruktionen hade betydligt längre kablar för enklare åtkomst.
Lamphållarna ser alltid ut så då de inte är helt täta

i värsta fall är det både elektroniken uppe och bak som fallerar

vi bytte alltid båda när dessa fel uppkom under garantitiden

men sotet på det nedre reläet bör studeras närmre
kolla även att kylfläkten fungerar ser lite si och så ut med detta

Du har så rätt
electroluxaren skrev:
kortaste vägen för koppar är dyrt, ursprungliga konstruktionen hade betydligt längre kablar för enklare åtkomst.
Lamphållarna ser alltid ut så då de inte är helt täta

i värsta fall är det både elektroniken uppe och bak som fallerar

vi bytte alltid båda när dessa fel uppkom under garantitiden

men sotet på det nedre reläet bör studeras närmre
kolla även att kylfläkten fungerar ser lite si och så ut med detta
du har så rätt. REL1 ser misstänkt ut. Men hur lossar jag de vita och blåa kontakterna som ser ut som hållare för flatstiftshylsor? Kan man ens dra ut dessa som kontakter?

• Elektronikkort med reläer, kondensatorer, kretskort, och kablar. Teknisk inuti vy.
    Skapa konto
D dan-lind skrev:
Du har så rätt

du har så rätt. REL1 ser misstänkt ut. Men hur lossar jag de vita och blåa kontakterna som ser ut som hållare för flatstiftshylsor? Kan man ens dra ut dessa som kontakter?
Svarar mig själv, det var bara att dra med visst våld. Vad styr REL1?

Det har varit varmt i lådan.
Tom plastförpackning, möjligen för elektronik, med hållare, skräp och smuts.
Skapa konto

Ska försöka byta relät REL1, kondingen C2 och det gröna motståndet R12. C2 antar jag är en identisk komponent som C1 som går att läsa på, R12 blir svårare att identifiera.

Sen är det ett gäng ytmonterade motstånd som är geggiga men det verkar vara från C2 som spruckit och läckt, ska tvätta rent och säkerställa.
Kretskort med reläer, kondensatorer, och integrerade kretsar. Elektronik och elektriska anslutningar synliga.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.