Vår diskmaskin som i största del är helt fungerande får nån gång i kvartalet för sig att sluta starta program. Knapparna registreras inte och vredet verkar inte stänga av maskinen vid offläget utan några grader mer moturs.
Alla gånger hittils så verkar det gå att lösa med att stänga av elen till maskinen för en omstart. Jag bryter helt enkelt säkringen. Den har varit så sedan den var ny 2016 så vi har inte brytt oss om det, men nu ska lägenheten byta ägare och köparna är bekymrade.
 
P
S sparx skrev:
Vår diskmaskin som i största del är helt fungerande får nån gång i kvartalet för sig att sluta starta program. Knapparna registreras inte och vredet verkar inte stänga av maskinen vid offläget utan några grader mer moturs.
Alla gånger hittils så verkar det gå att lösa med att stänga av elen till maskinen för en omstart. Jag bryter helt enkelt säkringen. Den har varit så sedan den var ny 2016 så vi har inte brytt oss om det, men nu ska lägenheten byta ägare och köparna är bekymrade.
dra av 500.- på köpeskillingen då!
 
Nja. Det är inte i den ändan jag vill ha hjälp att lösa problemet. Utan snarare tips på vad som kan vara fel på diskmaskinen.
 
P
S sparx skrev:
Nja. Det är inte i den ändan jag vill ha hjälp att lösa problemet. Utan snarare tips på vad som kan vara fel på diskmaskinen.
byt kretskort 2500.- + arbete då
 
Jag hade gärna sett att du svarat " Det brukar vara kallödning på den där och den där komponenten" då jag har 20+ års erfarenhet av att felsöka och laga elektronik. Dock ej diskmaskiner ;)
Men nu är jag ju optimistisk. :D
 
P
S sparx skrev:
Jag hade gärna sett att du svarat " Det brukar vara kallödning på den där och den där komponenten" då jag har 20+ års erfarenhet av att felsöka och laga elektronik. Dock ej diskmaskiner ;)
Men nu är jag ju optimistisk. :D
om du hittar detta ständiga fel som alla maskiner har på dessa kretskort så återkom här.
inte bara du vill få detta fixat. nu skrotas maskinerna pga av dessa intermittenta skitfel
 
  • Gilla
sparx
  • Laddar…
P
S sparx skrev:
Jo det var det svaret jag var rädd för.
Gissar att detta är reservdelen i fråga:
[länk]
Spontant känns det mer som dålig programmering än nåt faktiskt fysiskt fel. Att koden efter nån viss tid ramlar omkull och inte har nån väg att ställa sig igen.
kanske minneskretsarna från kina som läcker när de skrivits om några ggr
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Men maskinen är ju slut!
Bytte precis diskmaskin för 3:e gången sedan vi flyttade in 2008.
Men vi har haft Bosch hela tiden. Men man ska kanske förvänta sig att ett kvalitetsmärke som Electrolux håller lite bättre.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi har ju haft maskinen sen den var ny och den har varit likadan hela tiden. Borde tagit tag i det inom 5års garantin. Meeeeeen så blev det ju inte.
 
Kan man lösa det genom att sätta en timer i uttaget så att strömmen bryts en i veckan nattetid så att den "startar om"
 
Då måste man ju veta exakt när det bryter och veta om innan att inte starta ett program. Känns lite bökigt. Vi brukar diska på natten.
 
S sparx skrev:
Vi har ju haft maskinen sen den var ny och den har varit likadan hela tiden. Borde tagit tag i det inom 5års garantin. Meeeeeen så blev det ju inte.
Men det går inte.

Teknikern kommer ut. Konstaterar att inget fel på apparaten föreligger. Skickar en räkning på servicebesök i onödan.

Man får bråka mycket för att få en maskin med intermitenta fel utbytt.

Men som jag ser det är det de nya köparnas problem. Fråga mäklaren vad er gamla diskmaskin värderas till.
 
Byt X2 kondensator, kan vara värt ett försök.
Många gånger förses den interna spänningen med en sådan eftersom det är ett säkert och
relativt billigt sätt att alstra en hyffsad likspänning till interna grejor istället för att
använda en betydligt dyrare transformator.
Denna typ av konding slits med tiden helt enkelt 10-15 år.
När kondensatorns värde då börjar minska, kan elektroniken börja spöka på märkliga sätt.
En tumregel är alltid att snegla på denna.
Man kan eventuellt behöva löda bort den å sen mäta över den.
Man kan klara detta med en lödpenna å multimeter.
Komponenten e ofta mellan kanske 100nF till max 1uF.
 
P
Å Återvandring skrev:
Byt X2 kondensator, kan vara värt ett försök.
Många gånger förses den interna spänningen med en sådan eftersom det är ett säkert och
relativt billigt sätt att alstra en hyffsad likspänning till interna grejor istället för att
använda en betydligt dyrare transformator.
Denna typ av konding slits med tiden helt enkelt 10-15 år.
När kondensatorns värde då börjar minska, kan elektroniken börja spöka på märkliga sätt.
En tumregel är alltid att snegla på denna.
Man kan eventuellt behöva löda bort den å sen mäta över den.
Man kan klara detta med en lödpenna å multimeter.
Komponenten e ofta mellan kanske 100nF till max 1uF.
Sitter ingen x2 på dessa kort, men byta alla komponenterna är ju en idee
 
  • Haha
magnu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.