2 126 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Electrolux ESF5201LOW Diskmaskin intermittenta fel
Sida 1 av 2
Vår diskmaskin som i största del är helt fungerande får nån gång i kvartalet för sig att sluta starta program. Knapparna registreras inte och vredet verkar inte stänga av maskinen vid offläget utan några grader mer moturs.
Alla gånger hittils så verkar det gå att lösa med att stänga av elen till maskinen för en omstart. Jag bryter helt enkelt säkringen. Den har varit så sedan den var ny 2016 så vi har inte brytt oss om det, men nu ska lägenheten byta ägare och köparna är bekymrade.
Alla gånger hittils så verkar det gå att lösa med att stänga av elen till maskinen för en omstart. Jag bryter helt enkelt säkringen. Den har varit så sedan den var ny 2016 så vi har inte brytt oss om det, men nu ska lägenheten byta ägare och köparna är bekymrade.
dra av 500.- på köpeskillingen då!S sparx skrev:Vår diskmaskin som i största del är helt fungerande får nån gång i kvartalet för sig att sluta starta program. Knapparna registreras inte och vredet verkar inte stänga av maskinen vid offläget utan några grader mer moturs.
Alla gånger hittils så verkar det gå att lösa med att stänga av elen till maskinen för en omstart. Jag bryter helt enkelt säkringen. Den har varit så sedan den var ny 2016 så vi har inte brytt oss om det, men nu ska lägenheten byta ägare och köparna är bekymrade.
om du hittar detta ständiga fel som alla maskiner har på dessa kretskort så återkom här.S sparx skrev:
inte bara du vill få detta fixat. nu skrotas maskinerna pga av dessa intermittenta skitfel
Jo det var det svaret jag var rädd för.
Gissar att detta är reservdelen i fråga:
https://shop.electrolux.se/c/konfigurerad-elektronik/p/973911549070028
Spontant känns det mer som dålig programmering än nåt faktiskt fysiskt fel. Att koden efter nån viss tid ramlar omkull och inte har nån väg att ställa sig igen.
Gissar att detta är reservdelen i fråga:
https://shop.electrolux.se/c/konfigurerad-elektronik/p/973911549070028
Spontant känns det mer som dålig programmering än nåt faktiskt fysiskt fel. Att koden efter nån viss tid ramlar omkull och inte har nån väg att ställa sig igen.
kanske minneskretsarna från kina som läcker när de skrivits om några ggrS sparx skrev:
Men maskinen är ju slut!
Bytte precis diskmaskin för 3:e gången sedan vi flyttade in 2008.
Men vi har haft Bosch hela tiden. Men man ska kanske förvänta sig att ett kvalitetsmärke som Electrolux håller lite bättre.
Bytte precis diskmaskin för 3:e gången sedan vi flyttade in 2008.
Men vi har haft Bosch hela tiden. Men man ska kanske förvänta sig att ett kvalitetsmärke som Electrolux håller lite bättre.
Men det går inte.S sparx skrev:
Teknikern kommer ut. Konstaterar att inget fel på apparaten föreligger. Skickar en räkning på servicebesök i onödan.
Man får bråka mycket för att få en maskin med intermitenta fel utbytt.
Men som jag ser det är det de nya köparnas problem. Fråga mäklaren vad er gamla diskmaskin värderas till.
Byt X2 kondensator, kan vara värt ett försök.
Många gånger förses den interna spänningen med en sådan eftersom det är ett säkert och
relativt billigt sätt att alstra en hyffsad likspänning till interna grejor istället för att
använda en betydligt dyrare transformator.
Denna typ av konding slits med tiden helt enkelt 10-15 år.
När kondensatorns värde då börjar minska, kan elektroniken börja spöka på märkliga sätt.
En tumregel är alltid att snegla på denna.
Man kan eventuellt behöva löda bort den å sen mäta över den.
Man kan klara detta med en lödpenna å multimeter.
Komponenten e ofta mellan kanske 100nF till max 1uF.
Många gånger förses den interna spänningen med en sådan eftersom det är ett säkert och
relativt billigt sätt att alstra en hyffsad likspänning till interna grejor istället för att
använda en betydligt dyrare transformator.
Denna typ av konding slits med tiden helt enkelt 10-15 år.
När kondensatorns värde då börjar minska, kan elektroniken börja spöka på märkliga sätt.
En tumregel är alltid att snegla på denna.
Man kan eventuellt behöva löda bort den å sen mäta över den.
Man kan klara detta med en lödpenna å multimeter.
Komponenten e ofta mellan kanske 100nF till max 1uF.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Sitter ingen x2 på dessa kort, men byta alla komponenterna är ju en ideeÅ Återvandring skrev:Byt X2 kondensator, kan vara värt ett försök.
Många gånger förses den interna spänningen med en sådan eftersom det är ett säkert och
relativt billigt sätt att alstra en hyffsad likspänning till interna grejor istället för att
använda en betydligt dyrare transformator.
Denna typ av konding slits med tiden helt enkelt 10-15 år.
När kondensatorns värde då börjar minska, kan elektroniken börja spöka på märkliga sätt.
En tumregel är alltid att snegla på denna.
Man kan eventuellt behöva löda bort den å sen mäta över den.
Man kan klara detta med en lödpenna å multimeter.
Komponenten e ofta mellan kanske 100nF till max 1uF.