Byggahus.se
Öppen diskmaskins vattentank med salthållare, sidovägg visar orange innehåll bredvid saltet, misstänkt smuts eller filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Electroluxaren!
Jag öppnade även vänster sida och gjorde rent den stora genomskinliga vattenbehållaren som hade lite klägg i rören. Jag hittade även då saltbehållaren. Men den ser väl konstig ut? Vad är det orangea? Som man ser bredvid saltet? Är det fett o skit? Eller ett orange filter? Ska den rengöras?
Bif en bild. Tack på förhand.
//Stefan.
 
Nä jag ringer inte för det har jag fullt upp med ändå...
Du har ju slagit spiken på huvudet och troligen fixat problemet
Dessutom överkursen med lungan på vänster sida och ja saltbehållaren ser bra ur de bruna kulorna är jonbrytningsmassan.
Det kan behövas mer kraft att blåsa ur skiten än en flaska,gärna en slang monterad från varmvattenkranen. Men funkar det så funkar det. Anbars får du byta den svarta dosan som då troligen ser lite annorlunda ut och monteras lite annorlunda oxå men monterings beskrivning medföljer vid köp
 
  • Gilla
Hemmafixaren-74
  • Laddar…
electroluxaren electroluxaren skrev:
Nä jag ringer inte för det har jag fullt upp med ändå...
Du har ju slagit spiken på huvudet och troligen fixat problemet
Dessutom överkursen med lungan på vänster sida och ja saltbehållaren ser bra ur de bruna kulorna är jonbrytningsmassan.
Det kan behövas mer kraft att blåsa ur skiten än en flaska,gärna en slang monterad från varmvattenkranen. Men funkar det så funkar det. Anbars får du byta den svarta dosan som då troligen ser lite annorlunda ut och monteras lite annorlunda oxå men monterings beskrivning medföljer vid köp
Tack! :) Provar i morrn. Håll tummarna!
electroluxaren electroluxaren skrev:
Nä jag ringer inte för det har jag fullt upp med ändå...
Du har ju slagit spiken på huvudet och troligen fixat problemet
Dessutom överkursen med lungan på vänster sida och ja saltbehållaren ser bra ur de bruna kulorna är jonbrytningsmassan.
Det kan behövas mer kraft att blåsa ur skiten än en flaska,gärna en slang monterad från varmvattenkranen. Men funkar det så funkar det. Anbars får du byta den svarta dosan som då troligen ser lite annorlunda ut och monteras lite annorlunda oxå men monterings beskrivning medföljer vid köp
Tack! Provar i morrn! Bra då slipper jag jonbrytningsmassan, såg ut som bukfetma från plastikoperation :) tänkte, det kan aldrig vara bra!
 
  • Gilla
electroluxaren
  • Laddar…
Problemet löst!!! Tack för hjälpen Electroluxaren!
-Det var skit i den grå slangen mellan ”brunnen” och en svart liten apparat som heter Tryckvakt.
Jag lossade slangklämman på Tryckvakten och blåste hårt i slangen mot brunnen. Då flög tilltäppt skit ut i brunnen. Spolade slangen med lite vatten och fettlösningsmedel och blåste hårt igen så all skit åkte ut i brunnen.

Det går nog att göra denna procedur utan att dra ut och montera bort sidoplåtar som jag gjorde för att se och komma åt. Det räcker nog med att ta bort främre nedre plåt o pillra lite. Tryckvakten sitter på främre höger sida med två små klämmor som man petar loss med en liten sktuvmejsel. Slangklämman klämde jag ihop med en vanlig tång så den öppnade sig. Lycka till alla med samma väldigt irriterande problem jag dragits med i ca två år innan den stannade helt.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Jag hoppas att jag också ev kan få lite hjälp med ett likadant fel som beskrev ovan
Jag har en modell som är snarlik QB6161i och får konstant fel i40 på diskmaskinen direkt jag slår på strömmen. Den startar aldrig utan visar felmeddelandet direkt vad jag än gör.
Jag är osäker på hur gammal denna maskin är eftersom den stod i en lägenhet vi köpte och jag har inget kvitto på den så antar att det går använda garanti även om den täcks av 5 års garanti av Electrolux
Som jag förstod det är det troligt något fel med tryckvakten som ger felet eller skit i någon luftning men jag hittar inget sådant när jag har skruvat isär den

Bifogar bild på PNC nummer och ett par bilder hur den ser ut under. Hoppas på lite support om det troligast är något enkelt fel, så jag får igång vår diskmaskin igen

Interiör av diskmaskin med synlig tryckvakt och vattensamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på diskmaskin visar modell QB6161i, PNC och serienummer i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av diskmaskin med synlig tryckvakt och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av diskmaskin med synligt PNC-nummer, kablar och komponenter som kan vara relaterade till fel i40.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På sista bilden ser du tryckvakten som är grå med en orange fläck.
Din maskin måste byggas om.
Polsk konstruktion. 100% fel på denna typ.
Din maskin är från 2014
Så om den är köpt på rätt ställe är det garanti kvar.
Ev har elx goodwill ring och kolla med reklamation på kungsholmen.
Byte du själv får du ombyggnadssatsen när du beställer ny tryckvakt.
 
Hej

Tack för svar. Då får jag prova ringa Electrolux och se om det är garanti kvar.
Den stod som sagt i en lägenhet som vi köpte relativt nyligt, lägenheten byggdes 2014 så antar byggfirman har köpt in alla vitvaror. VI har inte några kvitton på maskinen.
Får se vad Electrolux säger
 
Jag ringde Electrolux Support men hon tyckte det saknades två siffror på slutet av PNC numret så hon kunde inte se när den var tillverkad och hon kunde inte svara på om garanti gällde. Hur fick du fram den var tillverkad 2014
I alla fall sa hon att jag måste kontakta byggherren och be dem leta fram papper på diskmaskinen.
Lät som ett lagom kul jobb så enklast kanske köpa en ny reservdel själv och byta.
Såg också när jag sökte på reservdelar dock att det borde finnas 2 siffror till på PNC numret ??? och gick jag in på de olika som gick att välja var det lite olika tryckvakter jag skulle köpa.
Dess produktnummer hittade jag. Bifogar bilder på dem
4055346060 ( bild 1)
140000554067 ( bild 2)
140000554083 ( Hittade ingen bild via google)

Reservdelar för diskmaskin inklusive en tryckvakt, slang och monteringsdetaljer. Produktnummer 4055346060.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit diskmaskinsdel med produktnummer 4055346060, förmodligen en tryckvakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bild 1 är troligen rätt till din maskin
Du använder INTE slangen eller den svarta tätningen
Monteringsanvisning medföljer

En normalbegåvad anställd på electrolux vet att tillverknings datumet endast går att få fram i serienumret.
I ditt fall mitten av Maj 2014
 
Tack, för all hjälp!!!!.
Ska göra ett sista försök med Electrolux och se om jag har bättre tur denna gång. annars beställer jag nog reservdelen och gör jobbet själv.
 
Tänkte bara uppdatera hur det gick. Ingen framgång med Electrolux men hittade delen på Ebay för 150 kr så beställde den och bytte själv, Fick hem delen idag och tog väl ca 20 min att byta och nu fungerar maskinen helt perfekt igen
Tack igen Electroluxaren för att du delar med dig av din kompetens!!!!!
 
  • Gilla
gryden och 1 till
  • Laddar…
Hej igen Electroluxaren.
Nu behöver jag hjälp igen med samma jädra diskmaskin. Blir galen på den.
Nu slutade ju detta fel i40 och jag var nöjd med det men nu verkar ett nytt fel har uppstått. Elelr om jag kan ha kommit åt något när jag bytte tryckvaketn vilket jag inte tror.
I alla fall märkte jag nu att när diskmaskinen tar in vatten tog det mycket längre tid än det brukar och efter några minuter när den väl pumpat in tillräckligt så är vattnet borta ur diskmaskinen.
Gissar på ett det är någon ventil som inte stänger så att vattnet sakta sipprar ut via avloppsslangen.
Jag ser också när den diskar att det sakta rinner lite vatten hela tiden från avloppslangen.
Så frågan är vad är det nu som börjar strula på denna jädra maskin och är det ett vanligt fel? och är det något jag kan rengöra eller är det något som måste bytas ut?
Jädra skräpmaskin trots att den är så pass ny.
Hoppas någon på detta utomordentliga forum kan rädda mig igen
 
Slog mig bara att det kanske är jag som orsakar problemet.
Jag har ju nu efter jag fixat den bara kört diskmaskinen i tvättstugan med avloppslangen liggande på golvet.

Slog mig nu att det kanske behövs denna böjen som lyfter slangen som det blir nÄr man monterar slangen i det korrekta avloppet. Är det därför den tömmer ut vattnet själv när ingen böj bromsar vattnet?
Undrar bara varför det funkade första gången jag körde diskmaskinen med slangen på samma sätt
 
Ja slangen måste upp en bit
Antagligen tillfälighet att det funkade
 
Hittade denna mycket informativa tråd då jag har nämnda problem med min diskmaskin.

Har en tid dragits med felkod i20, i10 och i40. Startar man om har det oftast funkat att köra. På senare tid har det blivit allt svårare att få igång den och till sist inte alls, kom bara i40.

Haft isär och rengjort allt jag kan. Var väldigt noga att få helt rent där slangen från tryckvakten ansluter till den vita ”bottendelen”
Tog bort alltihopa så jag fick det ordentligt rent. Var riktigt mycket skit i hålrummet där slangen till tryckvakten går in så trodde jag löst problemet.

Tyvärr går den fortfarande inte utan lägger felkod i20 varje gång.

För mig känns det som att det enda som återstår är att byta den analoga tryckvakten. Tänker jag rätt?

Om ja, var köper jag lämpligast en ny?
 
  • Gilla
Phontush
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.