Byggahus.se

Eldragning

1. AnnaMLH
    Medlem · 8 inlägg

AnnaMLH

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    3893949E-2A84-47D3-AB08-C13982356DCC.jpeg
    F730ADA7-E9E4-4740-8645-EE597CD29ED6.jpeg
    5BF51250-2200-4656-9225-9DFB75811F79.jpeg

Hej
    Vi drar om el i köket i samband med renovering och hade en elektriker ute förra veckan som gjorde alla dragningar.
    Nu har vår elkunnige granne kikat på jobbet och påtalat att detta inte riktigt är så man brukar göra, dvs att dra EKLK (både 3G1,5 och 5G1,5) i 16 mm flexslang. Varför inte draget FK istället? Kan man byta ut EKLKn om problem i framtiden?

Sedan frågade vi också varför samtliga tre faser för spis/ugns 3-fas grupp är bruna 2.5mm2 FK, och inte brun, svart och grå/vit?

Har ni några åsikter kring detta?

• Laddar…
  2. E
    Medlem · 4 764 inlägg
    Är det verkligen EKLK?

Det är alltid svårare att byta kabel men dra i den, rör det sig i andra änden bör det även fungera framtidsvis.

Troligen är alla bruna för att spara pengar till er, av rädsla för en ny byggahustråd.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 824 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Valet av EKLK i slang beror troligen på att den sista biten för anslutning till fläkt eller dylikt kräver en kabel. Flexslangen på bild slutar ju vid väggskivan, och därifrån behöver man gå vidare på något sätt. Det är inget fel. Visserligen kan det blir besvärligt att byta denna ledning i framtiden, men inget fel. Sannolikheten för att man i framtiden vill byta denna kabel ser jag som låg.

Att brun användes till samtliga faser beror troligen på att det var den enda färg som elfirman hade i bilen. Du hade kunna få olika färger, men då troligen fått betala för en extra sväng till grossisten. Det spelar ingen roll att de har samma färg då spis inte är beroende av någon fasföljd. Det går fortfarande att dela upp till häll och ugn. Så det är inget fel.

4. E
    Medlem · 4 764 inlägg
    Betydligt bättre med EXQ i slang just för att kunna byta. 7 min mening.

5. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Var snäll och citera inte mig när du inte har något att säga om det jag skriver.

6. AnnaMLH
    Medlem · 8 inlägg

AnnaMLH

Medlem
    29106A35-54A8-4A23-A484-2D2A97F9E376.jpeg

Här är bättre foto kanske. Visst är det väl EKLK?

• Laddar…
  7. E
    Medlem · 4 764 inlägg
    Det som påpekas. Val av EKLK i flexslang som nu rekommenderar. Finns andra bättre val, menar jag.

Denna häringa aluminium mantel formar sig enligt kurvorna och blir jobbig få genom.

• Laddar…
  8. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Var snäll och citera inte mig när du inte har något att säga om det jag skriver.

9. AnnaMLH
    Medlem · 8 inlägg

AnnaMLH

Medlem
    C2F1A858-EE76-44AF-892C-FF1A592519D7.jpeg

Det ser jt så för alla dragnkngar.

10. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Den bilden fanns inte i inlägg #1... Denna användning av kabel i slang ter sig ju direkt som onödigt ja...

11. AnnaMLH
    Medlem · 8 inlägg

AnnaMLH

Medlem

Nej jag la till den bilden för att förtydliga åt dig. Dock knasar sig min telefon så det kom många bilder. Iallafall så finns EKLK i alla dragna rör som du ser.

12. K
    Självbyggare · Skåne · 2 490 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Är det inte onödigt dyrt att dra EKLK istället för FK? Någon ska ju betala kalaset...

13. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 274 inlägg

GK100

Medlem
    Det är en nutida ersättare till EKLK som EXLQ med PEX isolering och halogenfri mantel. Det spelar mindre roll i sammanhanget men ev är denna nya lite bättre sett till vad som nämnts i tråden kring ev byte osv mer lik den EXQ som rekommenderades.

14. E
    Medlem · 4 764 inlägg
    Ja, det var ju ovanligt men å andra sidan kanske den installatören ligger i framkant, vi ska kanske inte döma utan att veta tankarna bakom.

Men vissa var FK sa du?

15. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 283 inlägg

-MH-

Medlem
    Elektrikern ville tömma lagret med gammal sunkig EKLK, trodde jag. Men, det är tydligen inte EKLK ändå?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.