4 504 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Eldragning på tomtmark (gräs)
Hej,
En fråga som kanske någon duktig elektriker kan hjälpa till med.
Ska utöka till flera markbelysningar och undrar om man på något sätt kan placera ledning till armaturerna med kabelskydd på marken/ gräsmattan utan att gräva ner?kanske några centimeter med märkning isåfall och med godkänd kabel självklart som en elektriker installerar.
En fråga som kanske någon duktig elektriker kan hjälpa till med.
Ska utöka till flera markbelysningar och undrar om man på något sätt kan placera ledning till armaturerna med kabelskydd på marken/ gräsmattan utan att gräva ner?kanske några centimeter med märkning isåfall och med godkänd kabel självklart som en elektriker installerar.
Vid kabeldragning över berg som inte "går" att gräva i ser man ju ibland kraftiga järnrör klamrade. Inte snyggt och säkert opraktiskt på en gräsmatta om det nu är OK.
Sponant känner jag att det är bättre skyddat väl synligt än att försöka gömma halvdant då man med spaden tydligt ser att något ligger där. Tror det är svårt att få en seriös elektriker att dra/koppla in en kabel i ett rör över en gräsmatta utan att det finns väldigt speciella skäl på att grävning inte är ett alternativ.
Sponant känner jag att det är bättre skyddat väl synligt än att försöka gömma halvdant då man med spaden tydligt ser att något ligger där. Tror det är svårt att få en seriös elektriker att dra/koppla in en kabel i ett rör över en gräsmatta utan att det finns väldigt speciella skäl på att grävning inte är ett alternativ.
Tack för era svar/ så här tolkar jag era svar, om det nu av någon anledning inte går att gräva den sträckan så menar ni att det ändå inte bör läggas en kraftig markerad kabelskydd några centimeter under jord.J jonaserik skrev:
Klart på egen tomt gör man vad man kan göra. Kommer du inte ner så ett kabelrör kommer under ytan ordentligt. Det finns gul slang som är 28 - 30 mm och det ska du klara dig med. Den köper du på meter av en elfirma, finns annars bara i långa längder på varuhusen om dom har.P Paulie123 skrev:
24 volt och avsäkrat mot höga strömmar är det OK att fixa själv utan inblandning av elektriker.
Det finns massor av LED armaturer för 24 volt och även LED lampor med E27 sockel för utbyte i befintliga armaturer.
En 10W LEDlampa med E27 sockel ger ett rejält ljus vet jag av erfarenhet från min egen trädgård
Dessutom är 24volt LEDlämpor ofta betydligt billigare än 12 volt, åtminstone med E27 sockel
Det finns massor av LED armaturer för 24 volt och även LED lampor med E27 sockel för utbyte i befintliga armaturer.
En 10W LEDlampa med E27 sockel ger ett rejält ljus vet jag av erfarenhet från min egen trädgård
Dessutom är 24volt LEDlämpor ofta betydligt billigare än 12 volt, åtminstone med E27 sockel
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Saltad faktura för markarbete på plan tomt med pålning?
Grund & Markarbeten -
Blöt tomtdel i sänka– hur tänka långsiktigt med avlopp och markhöjning
Vatten & Avlopp -
Köpa mark/bygga attefall eller stycka av ägd tomt med extra befin hus?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Märka ut tomtgränser - kostnad? Erfarenheter?
Juridik -
Tomt på träskmark med Älvsbyhus?
Tomter