24 014 läst ·
106 svar
24k läst
106 svar
Eldragning på fasad i uterum - hiss eller diss?
Men alltså, ni som svarar att TS får skylla sig själv, ponera att ni renoverar ert badrum. Ni väljer ut fyrkantiga klinkers på golv och hantverkaren är informerad. När ni sedan ser det färdiga arbetet så ligger de kapade plattorna i mitten av rummet. Fuktspärr och golv har 100% funktion och det finns inget att klaga på.
Helt klart ert egna fel eftersom ni inte informerade plattsättaren om att ni ville ha skarvarna vid väggarna, eller?
Helt klart ert egna fel eftersom ni inte informerade plattsättaren om att ni ville ha skarvarna vid väggarna, eller?
Lugna dig lite. Så dysfunktionellt och fult är det inte och det finns som sagt nackdelar med att installera kabeln på bottenbrädan också. T.ex. kan det vara svårt att göra en snygg anslutning till ett uttag, eller för den delen placera uttaget snyggt. Det tar också längre tid att installera vilket ökar priset för kunden. Utan att det fanns en specifik instruktion är det svårt att klandra firman allt för mycket.
Det är vore trevligt om inga sådana här oklarheter uppstod och att alla alltid visste hur beställaren vill ha det men det är sällsynt att kunna läsa tankar. Här ser vi också ett av problemen med att det oftast inte uppskattas av hantverkaren att kunden "hänger över axeln". Detta hade enkelt undvikits just genom att hänga över axeln och säga till när det gjordes. Det hade också varit enkelt att undvika genom att påtala att man vill att kabeln inte ska gå på lockbrädan. Det finns liksom ingen norm som säger att alla kablar alltid ska gå på bottenbrädan (till skillnad från exemplet med plattorna).
Det är vore trevligt om inga sådana här oklarheter uppstod och att alla alltid visste hur beställaren vill ha det men det är sällsynt att kunna läsa tankar. Här ser vi också ett av problemen med att det oftast inte uppskattas av hantverkaren att kunden "hänger över axeln". Detta hade enkelt undvikits just genom att hänga över axeln och säga till när det gjordes. Det hade också varit enkelt att undvika genom att påtala att man vill att kabeln inte ska gå på lockbrädan. Det finns liksom ingen norm som säger att alla kablar alltid ska gå på bottenbrädan (till skillnad från exemplet med plattorna).
Jag insåg när vi renoverade vårt hus att man måste vara extremt tydlig i sin kontakt med hantverkare om man ska få det som man vill. Att tro att de tänker och tycker som du gör bara att du blir missnöjd och besviken.
Tyvärr ser jag inte skillnaden mellan min jämförelse och det är ju precis dit jag vill komma. Funktionen finns, det går snabbare att lägga golvet och fulhet sitter ju i betraktarens ögon, eller?tommib skrev:
Lugna dig lite. Så dysfunktionellt och fult är det inte och det finns som sagt nackdelar med att installera kabeln på bottenbrädan också. T.ex. kan det vara svårt att göra en snygg anslutning till ett uttag, eller för den delen placera uttaget snyggt. Det tar också längre tid att installera vilket ökar priset för kunden. Utan att det fanns en specifik instruktion är det svårt att klandra firman allt för mycket.
Som lekman ska man inte behöva stå och titta över någons axel eller ens behöva komma med tre olika förslag själv. Om man inte, som en seriös yrkesman, har lärt sig detta och kommer med förslag/alternativ själv borde man sitta i en kassa där man inte behöver fundera på liknande situationer. Läsa tankar? Ställ en enkel fråga istället! Klåpare!
Men alla tänker och tycker ju olika. Yrkesmän är också människor och gör förmodligen det de tycker är bäst. De kanske inte ens tänker på den lösning du själv vill ha. Som sagt, var extremt tydlig med vad du vill.E -Emil- skrev:Tyvärr ser jag inte skillnaden mellan min jämförelse och det är ju precis dit jag vill komma. Funktionen finns, det går snabbare att lägga golvet och fulhet sitter ju i betraktarens ögon, eller?
Som lekman ska man inte behöva stå och titta över någons axel eller ens behöva komma med tre olika förslag själv. Om man inte, som en seriös yrkesman, har lärt sig detta och kommer med förslag/alternativ själv borde man sitta i en kassa där man inte behöver fundera på liknande situationer. Läsa tankar? Ställ en enkel fråga istället! Klåpare!
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
Att folk tycker olika är ju det allra bästa argumentet FÖR att hantverkarna ska fråga. De har sett många olika lösningar, vet vilka som är möjliga i det aktuella fallet och kan ge kunden tips om fördelar och nackdelar med de olika alternativen.K Kirre2 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Efter lite funderande har jag ändrat mig. Det här var faktiskt inte vad jag skulle kalla fackmannamässigt. Däremot skulle en första eller andraårs montör kunna göra sådär utan att det var konstigt. Firman skulle säkert ställt upp o fixa det om du hörde av dig nån dag efter. Men efter månader? Knappast
nu ser jag inte på bilderna så bra men har du målat på kablarna? Isåfall bryr du dig ju ändå inte om hur elinstallationen ser ut så vad handlar det här egentligen om?
nu ser jag inte på bilderna så bra men har du målat på kablarna? Isåfall bryr du dig ju ändå inte om hur elinstallationen ser ut så vad handlar det här egentligen om?