Vill ha tips på hur jag drar el från garaget till en paviljong i trädgården.
I nuläget ligger där en skarvkabel för att få belysning i paviljongen men jag vill såklart kunna klippa gräset utan krångel eller snubbel.
Det finns ett uttag under takfoten på garaget (röd ring) och jag vill ha ett eluttag på en kort stolpe i eller invid paviljongen (rött kryss)
Jag förutsätter att det inte bara är att gräva ner skarvkabeln som redan ligger över gräsmattan utan att det krävs lite mer finess med lämpligt rör och lämplig kabel i backen.
Som sagt, tips och råd emottages och har ni möjlighet lägg gärna upp bilder på era trädgårdsinstallationer.
I nuläget ligger där en skarvkabel för att få belysning i paviljongen men jag vill såklart kunna klippa gräset utan krångel eller snubbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ett uttag under takfoten på garaget (röd ring) och jag vill ha ett eluttag på en kort stolpe i eller invid paviljongen (rött kryss)
Jag förutsätter att det inte bara är att gräva ner skarvkabeln som redan ligger över gräsmattan utan att det krävs lite mer finess med lämpligt rör och lämplig kabel i backen.
Som sagt, tips och råd emottages och har ni möjlighet lägg gärna upp bilder på era trädgårdsinstallationer.
Detta är ett arbete som bara en elektriker får utföra.Keiller skrev:
[bild]
Är ingen elektriker men har gjort liknande själv.Keiller skrev:
[bild]
Gräv ner ett kabelskyddsrör. Det finns riktlinjer på hur djupt och man ska använda någon tråd eller liknande över röret osv för att man inte ska gräva av den i framtiden.
Sen ska kabeln vara av en lämplig sort. TROR jag använde EXLQ-kabel från hornbach. De hade i alla fall en bra guide där vilken kabel som var lämplig till vad.
Sen har jag läst att för nyinstallation ute så måste en jordfelsbrytare finnas.
Och sen då så måste det ske av en fackman när det gäller nyinstallationer.
Men annars så går det väl att vidarekoppla från fasaden rakt in till ett lämpligt uttag för utomhusbruk vid paviljongen.
obs jag är bara lekman.
Hade det varit jag, och det endast är ett uttag för en lampa, en grilltändare och mobilladdare, så hade jag grävt ner ett markrör mellan garage och paviljong. Om garaget har en undercentral så hade jag dragit en ny grupp från centralen om inte uttaget på utsidan ligger ensamt på en grupp, då hade jag gått på uttaget.
Jag hade dragit en EQLQ 3G1,5 eller motsvarande. Vid paviljongen hade jag monterat ett 2-vägs uttag IP44 på en stolpe, 50-100 cm över mark.
Självklart så gör jag de överväganden och beräkningar som krävs för att utlösningsvillkoret skall vara uppfyllt. Är jag tveksam så avsäkrar jag gruppen med en C6 säkring. ( då kanske inte grilltändaren funkar, men de är ändå kassa)
Jag hade dragit en EQLQ 3G1,5 eller motsvarande. Vid paviljongen hade jag monterat ett 2-vägs uttag IP44 på en stolpe, 50-100 cm över mark.
Självklart så gör jag de överväganden och beräkningar som krävs för att utlösningsvillkoret skall vara uppfyllt. Är jag tveksam så avsäkrar jag gruppen med en C6 säkring. ( då kanske inte grilltändaren funkar, men de är ändå kassa)
I mitt fall så fanns det redan ett rör nergrävt i marken och på hornbachs kabelguide så var det den kabeln jag skulle ha så då fick det bli den.E elmont skrev:
Jag har gjort samma operation till tre ställen på tomten och i samtliga fall har det varit gulslang och N1XV. Har fungerat utmärkt. Däremot är jag irriterad över öppningen på kabelskyddsröret. Hur gör elektriker där för att undvika att det kommer i massor med skräp i röret?
Klicka här för att svara