Byggahus.se
Behöver komma med el till fönstret på andra sidan rummet. Tänker borra 16mm hål i takreglar ca 5cm från nedre kanten och dra ett VP-rör genom. Finns det någon mossig regel som säger att man inte får göra så?

Bild på öppet tak med synliga reglar och isolering, VP-rör längs taket mot ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mossiga regler känner jag inte till. De vi brukar dras med här är inte mossiga, varken regler för dold förläggning eller andra regler. Om röret kommer att hamna 5 cm in i isoleringen så har denna fråga behandlats utförligt ett antal gånger på forumet, och det var inte alls länge sedan sist. https://www.byggahus.se/forum/threads/eldragning-genom-reglar.297580/
Men kortfattat så går det bra att göra så som du tänker.
Med tanke på belastningen i reglarna är dock bästa stället mitt i regeln.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jag får väl spika på flexrören längs med regeln. Man blir lätt mörkrädd pga alla dessa "om". "Om någon om 20 år får för sig att skruva rakt igenom 200mm tjockt bjälke och träffa pricka in på just det stället av 3,65m där flexröret går genom." :thinking:
 
  • Gilla
ULWA
  • Laddar…
Istället för att vara mörkrädd ta fram maskinen och borra dina hål precis var du vill och där du själv förstår och tycker det blir bäst.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du har två saker och tänka på.
Reglarnas hållfasthet, och där kan man säga att mitt i spannet är hål gjorda mitt i regeln de som försvagar minst, och ute nära upplag vid änden av regeln bör man undvika att ta hål mitt i regeln, hellre nära en kant.
Men nu har kanske 18mm hål nästan ingen betydelse förutom att man ska hålla sig en bit från kanten mitt i spannet samt mitt för ev bärlinor.

Den andra saken att tänka på är att elröret får inte ligga alltför inbäddat i isolering om man inte ska bli tvungen att välja lägre värden på säkringen p.g.a värmeutvecklingen i elkablarna.
5 cm in, inbäddat i isolering är OK.
 
A
På tal om hållfasthet, hur vet man vad som är ok? Håller på och reglar och behöver dra en del rör (22mm). Har fräst upp skåror till detta.

Bör man för säkerhets skull skruva upp extra i taket intill fräsningen för att stärka upp lite? Har 34x70 reglar
 
A
Ej djupare än 1/8 del av höjden då e man ju rökt... Spårat 22mm på 34mm..

Får dra några skruvar för säkerhets skull :)

OBS dessa sitter skruvade i siporextak inte löst hängande så då borde det ju inte spela någon roll egentligen...
 
Dina reglar är ju bara ett bärverk för kommande innertak så det spelar som sagt ingen roll hur du gör där.
 
A
Precis kom och tänka på det..
 
Ska du ha glespanel att fästa innertaket i?
Om du ska ha det är det inga problem, isolera och sätt byggplast. sen upp med glesen.
Rör och slang kan du lägga efteråt och du behöver inte borra
 
A
Tänkte skita i isolering.. Rören sitter skruvade i ciporexplattan. Sen skruvar jag upp skivorna direkt på. Fräst upp där det behöver korsa.
 
flippan83 skrev:
Tänkte skita i isolering
Det kommer inte att lukta särskilt gott.
 
A
Hur tänker du då?
 
A
Så ser det ut. Fel?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.