Byggahus.se

Reglar genom golv/inntertak - bärande?

1. Carro_D
    Byggnadsvårdare · 232 inlägg

Carro_D

Byggnadsvårdare
    Hejsan,

Har ett 2 ½ planshus med en hallvägg som vi ska ta bort för att få större hall. Väggarna var täckta med masonit och sedan liggande, spontade brädor. Bakom kommer reglarna som ser ut att fortsätta upp genom taket och golvet på andra våningen. Däruppe fortsätter väggen till innertaket på andra våningen och stannar där. Frågan är ju om en vägg med så pass långa reglar kan vara bärande? Kan tillägga att huset är isolerat med sågspån mellan reglarna (en anledningen varför man byggde väggen så? Så man kan hälla ned sågspån i långa "kanaler") och att huset byggdes ca 1919.

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    För 100 år sedan fanns inte mycket (läs snarare inget..) av byggstandarder, så det kan ju vara byggt hur som helst.
    Att bara plocka ner en vägg med en våning ovanpå kräver i de flesta fall någon form av avlastning (som exempelvis en limträbalk).
    I ert fall så behöver ni ta hjälp av en byggingenjör som kan beräkna om det överhuvudtaget är möjligt, och komma med beräknade lösningar.

• Laddar…
  3. F
    Medlem · 2 862 inlägg
    Om reglarna fortsätter obrutna upp till taket på andra våningen är de högst sannolikt bärande.

4. Carro_D

Carro_D

Byggnadsvårdare
    Attans, jag hade hoppats att det var tvärtom. Jaha, då får man bita i det sura äpplet och kontakta en byggnadsingenjör till.

Jag pratade nämligen med min granne som är byggnadsingenjör och bor i ett likadant hus, och han tyckte vi kunde ta ner väggen. Men samtidigt sa att han att "om huset skulle sätta sig lite kan du sätta in en balk". Så trovärdigheten i hans uttalande kändes aldrig hundra.

Måste nog prata med en till och få det på papper så man kan känna sig säker på hur det ligger till.

5. Carro_D

Carro_D

Byggnadsvårdare
    Hej igen,

Jag skickar med planlösningen för att visa tydligare var väggen är. Jag tycker att väggarna runt omkring ser större ock mer bärande ut, men förstå att det inte behöver vara så. På vinden finns inga väggar förutom ytterväggarna.

Jag har markerat i rött vilken vägg som gäller och pilar mot väggen på övervåningen.

6. J
    Medlem · Blekinge · 9 732 inlägg

justusandersson

Medlem
    Den aktuella väggen är med stor sannolikhet bärande. Man kan betrakta den rödmarkerade väggen och dess förlängning samt väggen mellan kök och sovrum som hjärtväggar med viss förskjutning. Jag får en känsla av att huset dessutom är tillbyggt, vilket kan krångla till bedömningen men inte ändrar vad jag skrev i första meningen.

• Laddar…
  7. Carro_D

Carro_D

Byggnadsvårdare
    Ja, jag oroade mig för att det handlade om det: förskjuten hjärtvägg. Huset kan jag dock meddela är ej tillbyggt på något sett: det är q1-märkt så det är original sedan 1919. Fasiken, nu måste jag hitta en byggnadsingenjör och betala för det.
    Nån aning vad det ett sådant besök kan kosta?

8. J

justusandersson

Medlem
    Vad är det du vill göra?

9. Carro_D

Carro_D

Byggnadsvårdare
    Jag vill ta bort de rödmarkerade väggarna på bottenplan så hallen blir lite rymligare. Så nu behöver jag hitta nån som kan konstatera att den är bärande och räkna ut vilken dimension det måste vara på en balk, antar jag?

10. J

justusandersson

Medlem
    Det är inte en helt okomplicerat uppgift. De flesta väggar i hus byggda 1919 brukar vara plankväggar (spontad plank 21/2 - 3 tum tjocka) som kan betraktas som skivkonstruktioner. Nu måste man spåra reglarna hela vägen upp för att se vilka laster som kan vila på dem. Man kan göra det lite enklare för sig genom att räka med maxscenarion hela vägen. Eftersom spännvidden är begränsad behöver dimensionerna på den avväxlande balken ändå inte bli superstora.

Du behöver hitta en konstruktör, dvs en person som är van att räkna på liknande problem och som vanligtvis arbetar på ett konstruktionskonsultföretag. Denaa/denne kan vara en byggnadsingenjör, en högskoleingenjör eller en civilingenjör. Byggnadsingenjörer (dvs gymnasieutbildade ingenjörer) kan vara verksamma inom en mängd olika områden och behöver nödvändigtvis inte vara särskilt kunniga på just denna problematik.

11. Carro_D

Carro_D

Byggnadsvårdare
    Stämmer mkt bra det du skriver om konstruktionen. Det är spontade brädor och sen sågspån mellan och masonit framför. Jag har skrivit till ett företag idag och hoppas höra från dem efter helgen. Här på bilderna ser man hur det ser ut just nu. Reglarna det ut att fortsätta uppåt iaf men lite svårt att se själv eftersom det är så packat med spån.

12. J

justusandersson

Medlem
    Vad är öppningsmåttet?

13. Carro_D

Carro_D

Byggnadsvårdare
    Om du tänker dörröppningen i väggen jag vill riva så är den 900 mm, den har aldrig haft en dörr (om det har nån betydelse)

14. Carro_D

Carro_D

Byggnadsvårdare
    Hela väggen är nog ca 3 meter (med dörröppning inräknad).

15. Carro_D

Carro_D

Byggnadsvårdare
    Rättelse, väggen är 2,56 m inkl dörröppning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.