K karkka skrev:
Vad är det för area på kabeln?
Nä, 5G6 gissar jag.. TS?
 
Elcentral med öppen lucka som visar säkringar och jordfelsbrytare från Hager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Jag håller med om att det verkar konstigt att sätta upp en skarvdosa sådär om den sitter nära centralen men det kanske finns någon förklaring som att kabeln är inbyggd på mitten eller något. Att sätta säkringarna i centralen kan jag köpa (eller åtminstone lämna plats för dem) men att lägga in kabeln i "förebyggande syfte" om man inte tänkt bygga för något verkar konstigt.

Kabeln ser också konstig ut tycker jag. Det är en modern svartkabel så det är inte en EKKJ. Jag hade gissat AceFlex/RV-K/N1XV men den verkar vara av FK-typ vilket väl utesluter alla dem. Jag hade också gissat på 5G6 men kommer inte på vilken kabel det i så fall är.

TS, kan du läsa vad som står på kabeln?
 
Säkringarna vet vi redan:)

Kolla på svarta kabeln om du kan se nån märkning, typ 5g6 eller dyl.
 
Har du bett om en låda är det ju inte konstigt att du fått en, även om det ären konstig lösning. Men ja du behöver en mindre central i nybygget. Nu har du en trefasig säkring på 20A den får du inte lägga vanliga uttag direkt under.

Hur ska du bygga väggarna? Det påverkar var och om det är vettigt med rör. Utanpåliggande är ju en möjlig lösning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag bad honom förbereda en dosa för att ansluta den nya boden, detta var typ 1 år sen.
 
Jag reser stomme och sen ytterpanel, dvs ett tomt skal.Jag kan dra flexibla vp rör genom reglarna innan isolering.
 
Det var ju onödigt. Det skulle varit bättre om du bara bar honom reservera utrymme i centralen eller förberedde en säkring. Att dra ut en ledning att skarva på var rätt onödigt i det här fallet.
 
tommib tommib skrev:
Jag håller med om att det verkar konstigt att sätta upp en skarvdosa sådär om den sitter nära centralen men det kanske finns någon förklaring som att kabeln är inbyggd på mitten eller något. Att sätta säkringarna i centralen kan jag köpa (eller åtminstone lämna plats för dem) men att lägga in kabeln i "förebyggande syfte" om man inte tänkt bygga för något verkar konstigt.

Kabeln ser också konstig ut tycker jag. Det är en modern svartkabel så det är inte en EKKJ. Jag hade gissat AceFlex/RV-K/N1XV men den verkar vara av FK-typ vilket väl utesluter alla dem. Jag hade också gissat på 5G6 men kommer inte på vilken kabel det i så fall är.

TS, kan du läsa vad som står på kabeln?
FXQ Easy?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Då säger jag som andra, ta dit elektrikern och diskutera med honom om hur (och av vem) rören ska dras och vilka funktioner du vill ha. Du kommer behöva ha en (liten) elcentral i uthuset.
 
Inte ens säkert att den ligger över jordfelbrytaren heller.
 
tommib
S Slugge skrev:
FXQ Easy?
Ah, tack! Den kände jag inte till.
 
Mm
 
tommib
K karkka skrev:
Inte ens säkert att den ligger över jordfelbrytaren heller.
Jag skulle säga att det är bra om den inte ligger över JFB i huvudhuset.
 
När TS går genom hur det ska bli kanske som oftast brukar vara uppe här bra att stryka även säkringen i centralen och lägga boden parallellt utanför centralen på bilden. Bodens lilla central kommer man inte gärna undan om man vill ha mer än en grupp ut dit. Är det inte så långt vettigt att ta kabel som påbörjat hela vägen och bort med den onödiga dosan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.