6 677 läst ·
48 svar
7k läst
48 svar
Eldragning fram till bod?
Jag håller med om att det verkar konstigt att sätta upp en skarvdosa sådär om den sitter nära centralen men det kanske finns någon förklaring som att kabeln är inbyggd på mitten eller något. Att sätta säkringarna i centralen kan jag köpa (eller åtminstone lämna plats för dem) men att lägga in kabeln i "förebyggande syfte" om man inte tänkt bygga för något verkar konstigt.
Kabeln ser också konstig ut tycker jag. Det är en modern svartkabel så det är inte en EKKJ. Jag hade gissat AceFlex/RV-K/N1XV men den verkar vara av FK-typ vilket väl utesluter alla dem. Jag hade också gissat på 5G6 men kommer inte på vilken kabel det i så fall är.
TS, kan du läsa vad som står på kabeln?
Kabeln ser också konstig ut tycker jag. Det är en modern svartkabel så det är inte en EKKJ. Jag hade gissat AceFlex/RV-K/N1XV men den verkar vara av FK-typ vilket väl utesluter alla dem. Jag hade också gissat på 5G6 men kommer inte på vilken kabel det i så fall är.
TS, kan du läsa vad som står på kabeln?
Har du bett om en låda är det ju inte konstigt att du fått en, även om det ären konstig lösning. Men ja du behöver en mindre central i nybygget. Nu har du en trefasig säkring på 20A den får du inte lägga vanliga uttag direkt under.
Hur ska du bygga väggarna? Det påverkar var och om det är vettigt med rör. Utanpåliggande är ju en möjlig lösning.
Hur ska du bygga väggarna? Det påverkar var och om det är vettigt med rör. Utanpåliggande är ju en möjlig lösning.
Det var ju onödigt. Det skulle varit bättre om du bara bar honom reservera utrymme i centralen eller förberedde en säkring. Att dra ut en ledning att skarva på var rätt onödigt i det här fallet.
FXQ Easy?tommib skrev:
Jag håller med om att det verkar konstigt att sätta upp en skarvdosa sådär om den sitter nära centralen men det kanske finns någon förklaring som att kabeln är inbyggd på mitten eller något. Att sätta säkringarna i centralen kan jag köpa (eller åtminstone lämna plats för dem) men att lägga in kabeln i "förebyggande syfte" om man inte tänkt bygga för något verkar konstigt.
Kabeln ser också konstig ut tycker jag. Det är en modern svartkabel så det är inte en EKKJ. Jag hade gissat AceFlex/RV-K/N1XV men den verkar vara av FK-typ vilket väl utesluter alla dem. Jag hade också gissat på 5G6 men kommer inte på vilken kabel det i så fall är.
TS, kan du läsa vad som står på kabeln?
När TS går genom hur det ska bli kanske som oftast brukar vara uppe här bra att stryka även säkringen i centralen och lägga boden parallellt utanför centralen på bilden. Bodens lilla central kommer man inte gärna undan om man vill ha mer än en grupp ut dit. Är det inte så långt vettigt att ta kabel som påbörjat hela vägen och bort med den onödiga dosan.

