B
Jag ska tilläggsisolera tre av väggarna i vårt vardagsrum och har rivit bort ytskiktet som utgjordes av en 12 millimeters spånskiva. Jag kommer att sätta upp lodräta reglar som bygger 95x45, på det spånskiva (12 millimeter) och ytterst gips (13 millimeter).

Frågan är hur jag ska göra med elen så att uttag och strömbrytare hamnar i rätt nivå för den nya väggen. Finns någon dosa med lämplig tjocklek som jag helt enkelt kan skruva på de befintliga dosorna? (Jag tror att alla kablar är så pass långa att de räcker för att flyttas ut cirka 15 centimeter.) Eller är det bättre att sätta upp nya dosor på reglarna och skarva kablarna dit? Dosorna blir i så fall förskjutna något eftersom de nya reglarna inte hamnar rakt på de gamla.

Den ursprungliga väggen är uppsatt någon gång på mitten av 70-talet gissar jag. Dosorna är satta med en spik i botten rakt in i det underliggande virket. De sitter inte särskilt bra tycker jag.

Ytterligare en fråga är om jag bör passa på att komplettera elen på något sätt nu när jag ändå har en öppen vägg. Nu finns åtta uttag för stickproppar, tre uttag för lampor i taket och förstås strömbrytare.

/Bye

Ring en elektriker alternativt flytta ut dosorna är det bästa alternativet.

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Är väggen öppen är det väl bara att flytta ut dosorna (eller byta ut dom till nya som du spikar i reglarna, samt skaffa lite slang och muff). Skulle trådarna bli för korta så byt även dom och så kan du ju passa på att dra i jord när du ändå håller på.

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Man tar bort de gamla dosorna och sliter upp de slangar som är viktiga (matning osv) och skarvar på med ny slang och drar ny FK.
Sedan sätter man nya dosor och drar in slangar i dom. Syr helt nytt mellan de dosor som det går på.

//Patrik

• Gilla
yxis
  • Laddar…
B
Tack för tipsen. Någon som vet var jag köper kabel, dosor och slang billigast?

/Bye

Tänk på att en sådan installation är behörighetskrävande.

Jag hade köpt välkända märkesprylar från Eldirekt eller Elbutik.
Snåla på elsaker är verkligen dumsnålt...

• Gilla
patrikjepp och 1 till
  • Laddar…
På tex Byggmax har dom billigt matr. men det är även "billigt" på alla sätt och vis. Mitt råd är att lägg några kronor mer och få bra grejer. Kolla på nätbutikerna, när det gäller elmatr så är det som så ofta att pris och kvalitet går hand i hand.

Många brukar påpeka hur stor skillnad det är mellan billig och dyrare slang när det gäller hur jobbigt det är att trä i kabel.

Utan att faktiskt veta så är nog mitt tips att ifall du väljer billigaste slangen så välj en fördragen (och tänk på att fördragningen inte alltid passar, men även om det är fel färger så kan du använda det fördragna som "snöre" för att byta till rätt färger/ledare).

Ett litet snabbtest som visar skillnaden på billig skräpslang och lite bättre kvalitet är att böja den i en snäv böj. De billiga går av, Kvalitet håller

• Gilla
yxis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.