Jag har fått en gammal Viking 1562 gjutjärnskamin som jag plockat isär och renoverar. Dock så hade förra ägaren plockat bort eldfast tegel eller leran invändigt. Den har nämligen bara stått som prydnad och inte varit ansluten så länge han haft den. Jag har sökt efter bilder på insidan av liknande kaminer, utan lycka. Är det någon som vet om det ska vara tegel eller putsat/gjutet, och var någonstans? Baksida och sidor förstår jag, men hur högt upp? Botten? Lock/topp? Luckor?
Tacksam för svar, och om någon har invändig bild från en likadan eller snarlik, skulle jag bli norra Europas lyckligaste man.
Tack!
Tacksam för svar, och om någon har invändig bild från en likadan eller snarlik, skulle jag bli norra Europas lyckligaste man.
Tack!
Hej ! Jadå jag har en Viking 1562 som jag har i mitt växthus.
Den har eldfast tegel ända upp till överdelen. Samt Puts i hela eldutrymmet inkl "locket".
Kan knäppa några kort om du vill se ?
Den har eldfast tegel ända upp till överdelen. Samt Puts i hela eldutrymmet inkl "locket".
Kan knäppa några kort om du vill se ?
Hej! Lyfter denna tråd på vinst och förlust. Jag har också en sådan som helt saknar tegel/bruk. Skulle bli väldigt glad om det skulle gå att få några bilder på hur den ska se ut invändigt.
Ger den bra med värme? Är den svår att elda i?
För/nackdelar?
Skulke vilja sätta in den snarast för att spara några kWh el.
Ger den bra med värme? Är den svår att elda i?
För/nackdelar?
Skulke vilja sätta in den snarast för att spara några kWh el.
Klicka här för att svara