Kolla bruksanvisningen noga.

Lite OT. Min stora platsbygggda Tullikivi tar normalt förbränningsluft via ett 125 spirorör, rakt in i under asklådan, roster och eldstaden utan spjäll utifrån via stenfot och krypgrund.
Eldar med öppet spjäll mellan ugn och skorsten.
Brinner lugnt och fint.

Vill jag forcera öppnar jag luckan till asklådan.
Då får jag extra förbränningsluft, till den jag får genom luften utifrån.

När elden falnat stänger jag spjället mellan ugn och skorsten, som på kakelugnsvis har en ursparning, så att det alltid finns ett litet drag.
Förhindra kolosförgiftning, som var vanligt förr.

När jag jämför din film med min normal förbränning, så har du av någon anledning allt för mycket tilluft! Mindre än 1/3 borde räcka, för att eldstaden ska må bra.

Kolla än en gång installationsanvisningen.
Något är helt öppet!
Kanske nån valbar väg för tilluft är helt öppen plus det du har nu.
Då troligen egentligen friskluft via tub från utsidan av huset, för att inte elda upp uppvärmd luft i bostaden, vilket du troligtvis gör nu.

Redigerat:
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
För mycket tilluft, så släpp tankar på fläktar och annat.
Du behöver strypa den.

Kaminen verkar ju ha två spjäll.
Spis med två markerade spjäll, ett på asklådan och ett på höger sida, för att justera lufttillförsel och utlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett på asklådan för tilluft och ett som stryper utloppet, en liten knopp på höger sida.
Har du provat reglera med båda?

Annars låter det som den är byggd för gammalt hederligt spjäll efter kaminen?

Textinstruktioner för att justera dragkraften i en skorsten med en controller, viktig för spjäll i en eldstad, med text på engelska.

Räcker det inte med spjällen på kaminen får du montera ett externt spjäll antar jag.

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
För mycket tilluft, så släpp tankar på fläktar och annat.
Du behöver strypa den.

Kaminen verkar ju ha två spjäll.
[bild]
Ett på asklådan för tilluft och ett som stryper utloppet, en liten knopp på höger sida.
Har du provat reglera med båda?

Annars låter det som den är byggd för gammalt hederligt spjäll efter kaminen?

[bild]

Räcker det inte med spjällen på kaminen får du montera ett externt spjäll antar jag.
Spjället nertill på insatsen reglerar mängden förbränningsluft , spjäll uppe till höger reglerar skorstensdraget. Båda fullt öppna när brasan tänds, sedan regleras båda.

M Mik.b skrev:
Hej!
Vi har en platsbyggd öppenspis där vi nyligen bytt ut den gamla insatskaminen till en ny.
Vid första eldning började elden rusa kraftigt efter att glasluckan stängdes (efter ett par minuter). Den befintliga murade skorstenskanalen på ca 7 m hade en dimension på 300x300, så misstänkte att det blev baksug i skorstenen. Tog då beslutet att installera ett insatsrör på 150 mm som isolerades med vermikulit med en inmurningsstos på toppen.
Det blev ingen skillnad vid proveldning, elden rusar så fort luckan ska stängas och vedträet brinner upp snabbt. Luktar även en del rök inne.
Har koll på hur man bygger upp ett torn med större vedträ i botten och mindre sticker i kors ovanpå och topptänder. För att få röret ordentligt varmt och för att få drag innan luckan stängs, står altandörren och luckan öppen i uppåt 5 minuter, innan den stängs sakta.
Har inga problem med luft, då den även finns fasadventil anslutet till kaminen.
Denna har jag även provat att täppa till, men fortfarande mycket högt tryck och drag.
Har även provat att reglera spjället, men ingen skillnad.
Funderat nu på att lägga ytterligare pengar och installera en rökgasfläkt som är justerbar i styrka.
Någon kunnig som vet vad problemet beror på och om rökgasfläkt är ända lösningen eller finns det fler / billigare lösningar?
Känns som att de flesta ofta har bekymmer med dåligt drag, men här känns det tvärtom.
Upplever även att det inte blir mycket värme kvar i rummet.
Hade samma problem för ett tag sen. Visade sig till slut bero på att asklådan inte var ordentligt intryckt i sitt fack. Konstigt nog gick luckan att stänga trots detta..

• Gilla
Mik.b och 1 till
  • Laddar…
Tror jag hittade ”felet”!!
Tilluften som togs genom en fasadventil via en sekundär ventil i bakkanten av kaminen höll dåligt tätt även om man ströp med ett spjäll/tätning i yttervägg.
Efter att en metallbricka på kaminens baksida som ska möjliggöra tilluft utifrån blev återmonterad, blev elden lugnare och det går att kontrollera bättre med det primära spjället i asklådan samt spjället i rökkanalen.
Innan blev det allt eller inget och det verkar uppstått en slags virvelvind inne i ventilationskanalen bakom/under kaminen och därav detta fenomen.
Trodde det skulle fungera att ta luft utifrån, men faktum är att dessa nya moderna insatskaminer kräver så pass lite luft att det räcker med det primära tilluftsspjället i asklådan i ett välventilerat rum.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
.

I just mitt fall, så hade jag till en början ett ställbart spjäll på 125 mm tilluftskanalen, med bl a vajrar i kopparrör som på gamla lok, kopplade till ett reglage på väggen bredvid ugnen.

- Det visade sig att endera stod det fullt öppet, vilket gav lagom förbränning, eller helt stängt då vi inte eldade.

Nu är tilluftsröret ca 5 m långt och med en 90 graders krök under ugnen. Så det bromsar tilluftens hastighet.
Tilluftspjället på asklådsluckan är reglad, alltid helt stängd.
Vill jag brassa på ställer jag luckan på glänt.

Stänger alltid spjället till skorstenen när det är färdigeldat.
Det spjället är endera fullt öppet eller "stängt".
Det spjället har medvetet en mindre ursparning, för att alltid garantera ett litet drag. Undviker kolosförgiftning och håller skorstenen torr under långa eldningsuppehåll.

Redigerat:
  • Gilla
Mik.b
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.