jag menade reglaget på kaminen.
Stänger i kaminen? Vad är detta? Det fanns sådana triangelformade smala stänger på sidorna och framme på botten som har gått av på flera ställen och ligger nu i en hink...är det sådana du menar?

D09
sralismazgalis skrev:
jag vet inget om en motdragslucka men nu vet jag att det finns sånt att installera
var skall en sådan sitta, ursäkta men du har att göra med en amatör till husägare/kaminägare
Då är vi två :)

http://www.lindquistheating.se/motdragslucka.asp

Heter även dragbegränsare.

Min här hemma sitter mellan panna och skorsten. Typ som ett t rör som är "pluggat" med ett lock med motvikt som känner av hur kraftigt draget är och anpassar sig.

Men eftersom det fungerat tidigare så tror jag mer på luckan eller som sagt att något i mekanismen hoppat av

ok. jag skall forska vidare. tack för alla tips och råd D09

sralismazgalis skrev:
jag menade reglaget på kaminen.
Stänger i kaminen? Vad är detta? Det fanns sådana triangelformade smala stänger på sidorna och framme på botten som har gått av på flera ställen och ligger nu i en hink...är det sådana du menar?
Stänger spjället inte "stång"

Vad har du i hinken och vart har du hittat de delarna?

MVH

:) ta en bild på det som ligger i hinken.....

• Gilla
D09
  • Laddar…
Det finns inget (sekundär-) spjäll i muren, som varit halvstängt förut men som råkat helöppnas vid städning?

De e inte så att veden är torrare i år än den va förra året?

Gynteri
I vart fall blir glaset inte sotigt, och det är ju bra. Med en sådan glödbädd och 4 skapliga vedträn uppe på alltihopa så är det inget konstigt med elden alls.

Bara för att förklara - med stänger i kaminen menade jag stänger som går från reglaget på framsidan till spjäll inne i kaminen. Alltså länkaget mellan handtag och spjäll. Kan hända att dessa lossar så du rör reglerspaken på framsidan men spjället inne i kaminen rör sig inte. Kan vara värt att kolla att spjällen rör sig när man rör manöverspaken.

du skrev: "annars kan det vara stänger inne i kaminen som hoppat loss" , det är detta jag hänvisade till när jag skrev om "stänger" (som substantiv alltså) från ordet STÅNG. de fanns i kaminen som en del av kaminens beklädnad och är gjorda i nåt material som är ganska skört. en del har alltså gått sönder och det är detta som nu ligger i en hink. jag har dock ringt till kaminförsäljaren och de sade att det inte borde spela någon roll...men man kanske skall fråga kamintillverkaren istället?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.