I Ironside skrev:
Bor man i tätbebyggelse och har en "normal" trädgård så finns det bara ett riktigt alternativ, man fyller några sopsäckar och kör iväg med dem till återvinningscentralen. Bättre för både miljö och grannsämjan och tar oftast inte särskilt lång tid.

Bor man dock ute på landet och har långt till återvinningscentral OCH grannar så kan jag ha förståelse för att man istället eldar upp det.
Nja, fler alternativ än så finns det allt.. jag har en "trädgårdstunna", dvs en stor soptunna som jag betalar 600 spänn om året för, så tömmer kommunen den varannan vecka mellan v16 och v44. Där hamnar allt som är för stort för att kompostera här, och för litet för att sågas i lagom stora pinnar och elda i kaminen med...

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja, fler alternativ än så finns det allt.. jag har en "trädgårdstunna", dvs en stor soptunna som jag betalar 600 spänn om året för, så tömmer kommunen den varannan vecka mellan v16 och v44. Där hamnar allt som är för stort för att kompostera här, och för litet för att sågas i lagom stora pinnar och elda i kaminen med...
Jajamen, den tömdes igår i kvarteret för de som har dessa abonnemang. Bra lösning om man inte själv kan eller vill sköta det.

Redigerat:
I
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är alltså själva definitionen på repression som du beskriver.

Jag kan nog aldrig förstå vad du känner här, att du känner så starkt och positivt inför detta. Och du kan nog aldrig förstå hur starkt negativt jag känner inför ditt idealsamhälle.

Vi är genetiskt kodade så. Mitt tips att att bygga ett samhälle som rymmer båda kategorierna och skydda den frihetliga delen mot den auktoritära. Brukar bli rätt blodigt annars.
Vad gör du om din granne gör något som påverkar dig avsevärt och som bryter mot reglerna, väljer du då att anta rollen som "gnällgubben" och faktiskt säger ifrån? Och vad händer om de ignorerar dig eller till och med hotar dig?

I
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det har du rätt i och det är en mycket bra alternativ!

I Ironside skrev:
Vad gör du om din granne gör något som påverkar dig avsevärt och som bryter mot reglerna, väljer du då att anta rollen som "gnällgubben" och faktiskt säger ifrån? Och vad händer om de ignorerar dig eller till och med hotar dig?
Ingen fråga till mig, men svaret blir "det avgörs när det inträffar och varje tillfälle är unikt, dvs hur man känner grannar och hur man själv är beteendemässigt", grannarna kan inte bedömas utifrån ett beteendeperspektiv. Det blir bara massa gissande/antagande i ett forum som fyller trådarna. Tyvärr!

mrsnhp mrsnhp skrev:
Japp, lokala ordningsstadgar i många kommuner. Det skulle vara ohållbart om folk eldade i trädgården i tid och otid när husen står så tätt.
Nej. Om det stör finns det andra regler som går in. Liksom vid grillning.

I Ironside skrev:
Jag förstår din poäng om ett högtillitssamhälle, men tyvärr visar verkligheten att detta system inte längre är tillräckligt effektivt. Vi ser allt oftare hur individer utnyttjar bristen på konsekvenser för egna vinster. Därför måste vi förbättra vår kommunikation och införa tydligare regler med påföljder. Det handlar inte om att öka repressionen, utan om att säkerställa att reglerna följs så att alla i samhället kan känna sig trygga och rättvist behandlade. För mig är det märkligt att skapa regler som man redan på förhand vet att en betydande del av befolkningen inte kommer att följa. De som vanligen följer lagar och regler riskerar på sätt och vis att bli bestraffade för att de gör något önskvärt. Detta är varken rättvist eller hållbart.
I detta fall finns redan regler om störande beteende. tror knappast aktivisterna på Naturvårdsverket har någon större omsorg om villaägare...

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
I detta fall finns redan regler om störande beteende. tror knappast aktivisterna på Naturvårdsverket har någon större omsorg om villaägare...
Jo men de här "aktivisterna" är nog mest intresserade av att skriva ihop en tjusig rapport avseende vilka stora förbättringar som skett med privat bioavfall som sedan skickas till Bryssel.

Sen när jag funderat på saken så kommer det mycket sannolikt att uppstå djupa konflikter mellan grannar när någon vidhåller sin rätt att elda.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. Om det stör finns det andra regler som går in. Liksom vid grillning.
Det får inte störa under eldningsveckan heller. Riset ska vara torrt, man får inte elda löv och gräs osv… Tror du att folk bryr sig? 😄 Den gulbruna röken ligger tung över villaområdena under eldningsveckan.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Det får inte störa under eldningsveckan heller. Riset ska vara torrt, man får inte elda löv och gräs osv… Tror du att folk bryr sig? 😄 Den gulbruna röken ligger tung över villaområdena under eldningsveckan.
Isåfall är det ju inte mer förbud som är lösningen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag föreslår ett eldningsdepartement och med underlydande kontrollverksamhet inom länsstyrelsen respektive att varje kommun har ett antal av personal länsstyrelse * 5, låt oss säga 1500 personer. I budgeten bör tas upp att varje anställd har en personlig utkvitterad brandsläckare. Resekostnader för verksamheten redovisas som personligt utlägg.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag föreslår ett eldningsdepartement och med underlydande kontrollverksamhet inom länsstyrelsen respektive att varje kommun har ett antal av personal länsstyrelse * 5, låt oss säga 1500 personer. I budgeten bör tas upp att varje anställd har en personlig utkvitterad brandsläckare. Resekostnader för verksamheten redovisas som personligt utlägg.
Det räcker inte och såklart behövs det riktiga poliser som övervakar det viktiga privata bioavfallet och samtidigt får lösa konflikterna när grannarna ryker ihop.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland
Äh, vi löser det via gigekonomin med en app som Naturvårdsverket tillhandahåller: Släckodora.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
I
A AndersS skrev:
Ingen fråga till mig, men svaret blir "det avgörs när det inträffar och varje tillfälle är unikt, dvs hur man känner grannar och hur man själv är beteendemässigt", grannarna kan inte bedömas utifrån ett beteendeperspektiv. Det blir bara massa gissande/antagande i ett forum som fyller trådarna. Tyvärr!
En politikers svar. Grejen är att om det inte finns en regel med konsekvens så har du som privatperson inget att komma med. Inte ens om du anser att det har stor påverkan på dig och din familj. Då gäller det att handlingen/aktiviteten spiller över på någon annan paragraf i lagboken, annars blir alternativet det som Byggahus-medlemmarna älska att rekommendera, d.v.s. flytta.

Visst kan man alltid ta till våld för att lösa problemet, men det är troligen inte en hållbar lösning i längden. Har man dock tydliga regler med tydliga konsekvenser (även om det är låg risk att faktiskt åka dit) så finns det i alla fall möjligheter där det uppstår riktiga problem.

Att ha regler som i grunden inte leder till något är bara tandlöst och riskerar att skapa en känsla av orättvisa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Ironside skrev:
En politikers svar. Grejen är att om det inte finns en regel med konsekvens så har du som privatperson inget att komma med. Inte ens om du anser att det har stor påverkan på dig och din familj. Då gäller det att handlingen/aktiviteten spiller över på någon annan paragraf i lagboken, annars blir alternativet det som Byggahus-medlemmarna älska att rekommendera, d.v.s. flytta.

Visst kan man alltid ta till våld för att lösa problemet, men det är troligen inte en hållbar lösning i längden. Har man dock tydliga regler med tydliga konsekvenser (även om det är låg risk att faktiskt åka dit) så finns det i alla fall möjligheter där det uppstår riktiga problem.

Att ha regler som i grunden inte leder till något är bara tandlöst och riskerar att skapa en känsla av orättvisa.
'Aja, de e en da imorrn åså"🤣

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.