D Daniel 109 skrev:
Lupiner sprids dels av tappade frön vid trasport av trädgårdsavfall. Dels gissar jag att frön från lupiner vid vägen rullar med i vinddraget. Men det finns andra invasiva växter som man ofta hittar på ställen där det sannolikt dumpats trädgårdsavfall. Några exempel:
Snöbär
Spirea
Parkslide
Vintergröna
Kornell
Vresros
Syren

Det finns säkerligen fler växter som ofta sprids så. Men det här är de jag lagt märke till.
Jo man lägger eländet i sopsäckar, sen när en brasa har nått glödstadiet med rejäl värme så häller man ut eländet så brinner det upp utan att behöva åka miltals till en ÅVC inkl hyra en släpvagn.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nu handlade min kommentar om dumpning i skogen, inget annat.

D Daniel 109 skrev:
Lupiner sprids dels av tappade frön vid trasport av trädgårdsavfall. Dels gissar jag att frön från lupiner vid vägen rullar med i vinddraget. Men det finns andra invasiva växter som man ofta hittar på ställen där det sannolikt dumpats trädgårdsavfall. Några exempel:
Snöbär
Spirea
Parkslide
Vintergröna
Kornell
Vresros
Syren

Det finns säkerligen fler växter som ofta sprids så. Men det här är de jag lagt märke till.
Nej de finns inte där jag befinner mig, så hur det ser ut övriga landet kan jag inte uttala mig om.😎
Har kollat i dokument som länsstyrelsen skickat ut vad som gäller här och bara lupinen i Trafikverkets vägområde.
Men är man osäker och saknar kunskap så bör man använda ÅVC, det är riktigt.

Vad finns inte?

P paralun skrev:
Jo man lägger eländet i sopsäckar, sen när en brasa har nått glödstadiet med rejäl värme så häller man ut eländet så brinner det upp utan att behöva åka miltals till en ÅVC inkl hyra en släpvagn.
Det brinner även i säck;)

• Gilla
  • Arg
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu handlade min kommentar om dumpning i skogen, inget annat.
Jo men det är ju helt rätt rena dumheterna!

Har eldat upp både Lupiner och Parkslide förvarade i sopsäckar vid eldning med utmärkt resultat.

D Daniel 109 skrev:
Vad finns inte?
Dina påståenden.🙂

Claes Sörmland
I Ironside skrev:
Det låter verkligen underbart, och historiskt sett har det ofta fungerat över förväntan. Men i dagens samhällsklimat är regler utan påföljder ineffektiva. Ibland beror det på bristande medvetenhet, ibland på en likgiltig attityd, och i vissa fall tror folk att de har alla rättigheter i världen.

Tyvärr har jag alltid varit en av dem som strikt följt reglerna, vilket med tiden har gjort det uppenbart hur många som ignorerar dem och utnyttjar systemet utan att drabbas av några konsekvenser. Även om jag fortfarande strävar efter att följa lagen, är jag inte längre lika noggrann med att följa alla regelsystem. Jag förstår att regler utan lagstöd kan ha en funktion i att styra beteenden, men i dagens klimat blir de verkningslösa. De som faktiskt väljer att följa reglerna kämpar ofta motströms.
Det där är ju en evig diskussion som finns i varje grupp människor.

Och det finns de som är mer kommunitära och de som är mer själviska. Och det finns free riders. Och de som jämför sig och bryr sig mycket om vad andra gör och vill öka repressionen för regelefterlevnad och de som är mer frihetliga och tycker att det spelar inte så stor roll.

Man får försöka balansera de här personlighetstypernas som finns i varje mänsklig population och som med all sannolikhet är en utpräglad produkt av de gener man har råkat ärva.

Jag vill då inte leva i ett samhälle där repressionen får helt spelrum så för mig duger det utmärkt med överenskommelser grannarna emellan vad gäller trädgårdseldningen. Och det har ju funkat bra så här långt. Förutom nån vrickad eldfixerad gubbe på landet så tar ju folk i regel hänsyn.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
I
P paralun skrev:
Bor man i tätbebyggelse och har en "normal" trädgård så finns det bara ett riktigt alternativ, man fyller några sopsäckar och kör iväg med dem till återvinningscentralen. Bättre för både miljö och grannsämjan och tar oftast inte särskilt lång tid.

Bor man dock ute på landet och har långt till återvinningscentral OCH grannar så kan jag ha förståelse för att man istället eldar upp det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Bor man i tätbebyggelse och har en "normal" trädgård så finns det bara ett riktigt alternativ, man fyller några sopsäckar och kör iväg med dem till återvinningscentralen. Bättre för både miljö och grannsämjan och tar oftast inte särskilt lång tid.

Bor man dock ute på landet och har långt till återvinningscentral OCH grannar så kan jag ha förståelse för att man istället eldar upp det.
Jo "hemma" är det inget problem och jag eldar aldrig på tomten, bor centralt i ett äldre villaområde.
Däremot i stugan kan jag bli rasande över sådana här stolligheter med 2 mil till närmaste ÅVC inkl att behöva hyra en släpvagn.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo "hemma" är det inget problem och jag eldar aldrig på tomten, bor centralt i ett äldre villaområde.
Däremot i stugan kan jag bli rasande över sådana här stolligheter med 2 mil till närmaste ÅVC inkl att behöva hyra en släpvagn.
Ta det lugnt och elda lite. Hade jag inte haft den mark/fastighet som idag hade det kanske eldats. Beteendefrågor kan vi inte lösa, svärfar eldade för att inte kunde "prata" med sin svärfar och skulle hålla sig inom sin fastighet.😃

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
I
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det där är ju en evig diskussion som finns i varje grupp människor.

Och det finns de som är mer kommunitära och de som är mer själviska. Och det finns free riders. Och de som jämför sig och bryr sig mycket om vad andra gör och vill öka repressionen för regelefterlevnad och de som är mer frihetliga och tycker att det spelar inte så stor roll.

Man får försöka balansera de här personlighetstypernas som finns i varje mänsklig population och som med all sannolikhet är en utpräglad produkt av de gener man har råkat ärva.

Jag vill då inte leva i ett samhälle där repressionen får helt spelrum så för mig duger det utmärkt med överenskommelser grannarna emellan vad gäller trädgårdseldningen. Och det har ju funkat bra så här långt. Förutom nån vrickad eldfixerad gubbe på landet så tar ju folk i regel hänsyn.
Jag förstår din poäng om ett högtillitssamhälle, men tyvärr visar verkligheten att detta system inte längre är tillräckligt effektivt. Vi ser allt oftare hur individer utnyttjar bristen på konsekvenser för egna vinster. Därför måste vi förbättra vår kommunikation och införa tydligare regler med påföljder. Det handlar inte om att öka repressionen, utan om att säkerställa att reglerna följs så att alla i samhället kan känna sig trygga och rättvist behandlade. För mig är det märkligt att skapa regler som man redan på förhand vet att en betydande del av befolkningen inte kommer att följa. De som vanligen följer lagar och regler riskerar på sätt och vis att bli bestraffade för att de gör något önskvärt. Detta är varken rättvist eller hållbart.

A AndersS skrev:
Ta det lugnt och elda lite. Hade jag inte haft den mark/fastighet som idag hade det kanske eldats. Beteendefrågor kan vi inte lösa, svärfar eldade för att inte kunde "prata" med sin svärfar och skulle hålla sig inom sin fastighet.😃
Jo men det irriterar mig och "eldhatarna" finns lite varstans, inget bra för grannrelationer i ett stugområde.
Sen vill jag då se logik i allting och här ser jag inte logiken.
Men precis allt ska ju "polariseras" idag och nya konflikter skapas.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
I Ironside skrev:
Jag förstår din poäng om ett högtillitssamhälle, men tyvärr visar verkligheten att detta system inte längre är tillräckligt effektivt. Vi ser allt oftare hur individer utnyttjar bristen på konsekvenser för egna vinster. Därför måste vi förbättra vår kommunikation och införa tydligare regler med påföljder. Det handlar inte om att öka repressionen, utan om att säkerställa att reglerna följs så att alla i samhället kan känna sig trygga och rättvist behandlade. För mig är det märkligt att skapa regler som man redan på förhand vet att en betydande del av befolkningen inte kommer att följa. De som vanligen följer lagar och regler riskerar på sätt och vis att bli bestraffade för att de gör något önskvärt. Detta är varken rättvist eller hållbart.
Det är alltså själva definitionen på repression som du beskriver.

Jag kan nog aldrig förstå vad du känner här, att du känner så starkt och positivt inför detta. Och du kan nog aldrig förstå hur starkt negativt jag känner inför ditt idealsamhälle.

Vi är genetiskt kodade så. Mitt tips att att bygga ett samhälle som rymmer båda kategorierna och skydda den frihetliga delen mot den auktoritära. Brukar bli rätt blodigt annars.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det irriterar mig och "eldhatarna" finns lite varstans, inget bra för grannrelationer i ett stugområde.
Sen vill jag då se logik i allting och här ser jag inte logiken.
Men precis allt ska ju "polariseras" idag och nya konflikter skapas.
Jag har i flera "tester" blivit analyserad som "mycket logisk" och för mig är idag logisk att göra det som är praktiskt bäst. Lagar och regler kommer du aldrig att finna som entydigt logiska.😎 Det har inget med logik att göra eller beteendevetenskapligt förståbart. De som formar lagar/regler gör det oftast utifrån ett juridiskt perspektiv, vilket är deras uppgift, men inte att ifrågasätta om själva sakfrågan är riktig, den kan vara godtycklig utifrån uppdragsgivarens inställning.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.