A AndersS skrev:
Det som brinner nästan explosivt är kungsgran och kan eldas direkt när julgranen kastas ut. Barren måste ha någon speciell kemisk blandning.
Troligtvis är det, eller blir det förbjudet att elda kungsgranris privat, kommunerna vill nog ha ensamrätt på sånt bränsle..

• Haha
AndersS
  • Laddar…
Har man fällt ett antal granar på tomten blir det en stor hög så hur är det tänkt att det ska eldas? Jag skulle t ex inte vilja ha den förstörda marken som blir under en så stor brasa någonstans på tomten.

tveksamt tveksamt skrev:
Jo, det brinner när det är torrt, ingen tvekan om det. Men det blir stor volym att packa in som ger väldigt lite energi. :)
med andra ord som vätgas - apropå vätgasdrivna bilar som en del förespråkar... ;-)

Har man fällt en större gran är det väldigt stora mängder grenar/ris som måste tas hand om. Det enklaste är nog att försöka köra bort det. Ofta kan det finnas markägare i närheten som tillåter att man får kasta/fylla i deras egna samling av material för flis (eller vad det nu blir av).

Jag själv skulle inte vilja elda upp alla dessa mängder på tomten.

Bästa hade såklart varit en massiv flismaskin.

R Real-House skrev:
Har man fällt en större gran är det väldigt stora mängder grenar/ris som måste tas hand om. Det enklaste är nog att försöka köra bort det. Ofta kan det finnas markägare i närheten som tillåter att man får kasta/fylla i deras egna samling av material för flis (eller vad det nu blir av).

Jag själv skulle inte vilja elda upp alla dessa mängder på tomten.

Bästa hade såklart varit en massiv flismaskin.
Är det bara en gran och du tar hand om stam och grenar över 40mm till ved är det inte så mycket arbete att köra iväg på kärra eller mala i kvistkvarn, sedan tömma i 240L säck. Inget jag skulle tveka på.
Kan ju inte vara så vanligt med ett granbestånd i vanlig villaträdgård.😉
Vid fritidshuset maler jag en del slyröjt att använda som marktäckare. Och en enkel Biltema valskvarn fixar det.

Redigerat:
Är ju bara att hugga ner vid juletid och låta någon av alla de som kommer och hämtar julgranen köra iväg med trädet 🤣

I Finland har man kastat ett tusentals julgranar i en sjö för att bli barnkammare för fisk. Har ökat mängder av fisk och antal arter.
Samma sak gör Scouterna i Karlskrona kommun.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I Finland har man kastat ett tusentals julgranar i en sjö för att bli barnkammare för fisk. Har ökat mängder av fisk och antal arter.
Samma sak gör Scouterna i Karlskrona kommun.
Så gjorde jag också vid gamla huset. Drog ut en packe ris på isen, buntade ihop det med kätting så att det skulle sjunka, väntade på våren. Fiskarna älskade det, sjöfågel älskade fiskarna, massor av djurliv.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det vore intressant om SR utredde om detta var ett ärligt misstag eller om Naturvårdsverket kuppade och satte regeringen på pottan genom att smyga igenom det nu obsoleta eldningsförbudet. Mycket olyckligt agerande att på detta sätt undergräva förtroendet för myndigheten.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag försöker förstå vad i avfallsförordningen regeringen nu ändrar så att eldning blir tillåten. Och man har inte ändrat problematiska och mångtydiga 3 kap. 19 § avfallsförordningen, alltså den text som Naturvårdsverket hårdtolkade medan andra tolkade den mer liberalt. Man har ändrat 3 kap. 19a § avfallsförordningen som gäller större sammankomster av majbrasetyp:

Ändrad lagtext om eldning av utsorterat trädgårds- och parkavfall vid allmänna sammankomster enligt 3 kap. 19 och 19a § avfallsförordningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Claes Sörmland
Ah! Regeringen la till ny och detaljerad text som 3 kap. 1d § avfallsförordningen:

Textutdrag från 3 kap. 1d § avfallsförordningen om hantering av trädgårds- och parkavfall, inklusive regler för eldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Föredömligt lättläst och begripligt!

• Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och kommunen kan begränsa denna möjlighet genom föreskrifter med stöd i 1e §:

Bild av paragraftext där kommunen kan reglera eldning av trädgårdsavfall för att skydda hälsa och miljö, enligt förordning 2025:15.

Finns det någon kommun som inte har haft motsvarande paragrafer i lokala ordningsföreskrifter? I praktiken är det ju inget nytt alls, annat än att reglerna flyttas upp på nationell nivå.

Visst, det är tydligt och föredömligt nu. Men det antal arbetstimmar som har lett fram till det är troligen skrämmande.

Claes Sörmland
I min kommun ser det lite annorlunda ut i avfallsföreskrifterna. Här får endbart trädgårdsavfall som inte kan nyttjas för kompostering eldas. D v s det är mer begränsat än den nya förordningen anger i 3 kap. 1d § avfallsförordningen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.