Medlem
· Västragötalanslän
· 332 inlägg
Har flyttat in i ett hus med en gammal CTC elcombi med laddomat och två 500L accumulatortankar.
Funkar bra att elda i just nu. Fyller den full och efter knappt fyra timmar fyller på med lite extra klampar innan glöden försvunnit. Kommer ofta upp i dryga 70 grader i tankarna då
Men funderar på hur man ska göra med spjället, som alltid står helt öppet oavsett eldning eller ej.
Vet inte hur länge man kan räkna med att det brinner i pannan innan det slocknar, kör med rejäla klampar av björk och ask.
Alla råd er tacksamma för en som är ny på vedpannor, är ett hus vi hyr så har inte full koll på all utrustning vad det är för något.
Funkar bra att elda i just nu. Fyller den full och efter knappt fyra timmar fyller på med lite extra klampar innan glöden försvunnit. Kommer ofta upp i dryga 70 grader i tankarna då
Men funderar på hur man ska göra med spjället, som alltid står helt öppet oavsett eldning eller ej.
Vet inte hur länge man kan räkna med att det brinner i pannan innan det slocknar, kör med rejäla klampar av björk och ask.
Alla råd er tacksamma för en som är ny på vedpannor, är ett hus vi hyr så har inte full koll på all utrustning vad det är för något.
Grattis till inflyttningen och till en uppvärmningsform som nu gjort blixtrenässans 
Upp med en bild på skönheten här i tråden, det är den värd!
Björk och inte minst ask har ett bra energivärde, men om du får upp 1m³ till 70°C på ett ilägg i den pannan, så får du faktiskt vara nöjd med menar jag! Då eldar du redan effektivt. Står hyresvärden för veden?
Fungerar skiktningen i tankarna?
På ett sådant härke borde du ha två spjäll, ett som tar in luft längst nere och ett som ställer draget i skorstenen. Det nedersta ska du alltid ha max öppet. Det är inget att ligga och snika på, stryper du där så får du ofullständig förbränning och kopiösa mängder med skit i röken.
Det översta kan du däremot vara lite mer försiktig med, om det ställs upp för mycket så kan det gå på tok för varma rökgaser upp i skorstenen. +350°C är den överst rekommenderade temperaturen. Högre temperaturer än så kan ge skador på skorstenen och i värsta fall orsaka brand.
Det du eventuellt kan trimma in för att snåla in lite ytterligare är att du stänger bägge spjällen när elden brunnit ut helt. På så vis minskar du kallraset i skorstenen och pannan kyls inte alls lika fort. Men då du kör mot acktank så antar jag att det är från en av dessa som du hämtar värmen till radiatorerna, och inte från pannan? Om det är direkt från pannan och tankarna laddar den, då är det viktigt att stänga spjällen. Sitter ofta termostater monterade med en kedja fäst till nedre luckan, som ska stänga efter en viss temperatur nåtts. Funktionen kan dock vara si och så efter tidens tand..
Ang. rökgastemperaturen, så om det inte redan finns, så är ett bra sätt att mäta den, att beställa en rökgastermometer och montera på lämpligt ställe i rökkanalen. Det klarar du själv om du har tillgång till borrmaskin och gärna en gängtapp.
Upp med en bild på skönheten här i tråden, det är den värd!
Björk och inte minst ask har ett bra energivärde, men om du får upp 1m³ till 70°C på ett ilägg i den pannan, så får du faktiskt vara nöjd med menar jag! Då eldar du redan effektivt. Står hyresvärden för veden?
Fungerar skiktningen i tankarna?
På ett sådant härke borde du ha två spjäll, ett som tar in luft längst nere och ett som ställer draget i skorstenen. Det nedersta ska du alltid ha max öppet. Det är inget att ligga och snika på, stryper du där så får du ofullständig förbränning och kopiösa mängder med skit i röken.
Det översta kan du däremot vara lite mer försiktig med, om det ställs upp för mycket så kan det gå på tok för varma rökgaser upp i skorstenen. +350°C är den överst rekommenderade temperaturen. Högre temperaturer än så kan ge skador på skorstenen och i värsta fall orsaka brand.
Det du eventuellt kan trimma in för att snåla in lite ytterligare är att du stänger bägge spjällen när elden brunnit ut helt. På så vis minskar du kallraset i skorstenen och pannan kyls inte alls lika fort. Men då du kör mot acktank så antar jag att det är från en av dessa som du hämtar värmen till radiatorerna, och inte från pannan? Om det är direkt från pannan och tankarna laddar den, då är det viktigt att stänga spjällen. Sitter ofta termostater monterade med en kedja fäst till nedre luckan, som ska stänga efter en viss temperatur nåtts. Funktionen kan dock vara si och så efter tidens tand..
Ang. rökgastemperaturen, så om det inte redan finns, så är ett bra sätt att mäta den, att beställa en rökgastermometer och montera på lämpligt ställe i rökkanalen. Det klarar du själv om du har tillgång till borrmaskin och gärna en gängtapp.
Medlem
· Västragötalanslän
· 332 inlägg
Tack, den är inte direkt nån skönhet men en bild kommerV Vardagsrum skrev:Grattis till inflyttningen och till en uppvärmningsform som nu gjort blixtrenässans
Upp med en bild på skönheten här i tråden, det är den värd!
Björk och inte minst ask har ett bra energivärde, men om du får upp 1m³ till 70°C på ett ilägg i den pannan, så får du faktiskt vara nöjd med menar jag! Då eldar du redan effektivt. Står hyresvärden för veden?
Fungerar skiktningen i tankarna?
På ett sådant härke borde du ha två spjäll, ett som tar in luft längst nere och ett som ställer draget i skorstenen. Det nedersta ska du alltid ha max öppet. Det är inget att ligga och snika på, stryper du där så får du ofullständig förbränning och kopiösa mängder med skit i röken.
Det översta kan du däremot vara lite mer försiktig med, om det ställs upp för mycket så kan det gå på tok för varma rökgaser upp i skorstenen. +350°C är den överst rekommenderade temperaturen. Högre temperaturer än så kan ge skador på skorstenen och i värsta fall orsaka brand.
Det du eventuellt kan trimma in för att snåla in lite ytterligare är att du stänger bägge spjällen när elden brunnit ut helt. På så vis minskar du kallraset i skorstenen och pannan kyls inte alls lika fort. Men då du kör mot acktank så antar jag att det är från en av dessa som du hämtar värmen till radiatorerna, och inte från pannan? Om det är direkt från pannan och tankarna laddar den, då är det viktigt att stänga spjällen. Sitter ofta termostater monterade med en kedja fäst till nedre luckan, som ska stänga efter en viss temperatur nåtts. Funktionen kan dock vara si och så efter tidens tand..
Ang. rökgastemperaturen, så om det inte redan finns, så är ett bra sätt att mäta den, att beställa en rökgastermometer och montera på lämpligt ställe i rökkanalen. Det klarar du själv om du har tillgång till borrmaskin och gärna en gängtapp.
Ok, då kör vi rätt bra redan. Det är skönt att höra. På ett i lägg blir det nästan 70 grader, med en liten påfyllning hamnar vi på 80 grader.
Har dock testat att stänga rökgasspjället nästan helt och kom idag upp i 89 grader i hela tankarna på ett ilägg med en liten påfyllning. Detta brann då i ca 9 timmar.
Skiktning vet jag inte vad det är för något faktiskt.
Det nedre spjället har en liten glipa och verkar ha fastnat i detta läge.
Det övre som jag antar är rökgasspjäller har alltid stått fullt öppet fram tills denna veckan när jag testar lite.
Vet faktiskt inte var radiatorerna tar sitt vatten ifrån, får kolla på detta.
Då vi bara ska bo här en max två vintrar så är nog rökgastermometer inget jag ger mig på att montera.
Är det förresten bäst att elda med ett inlägg morgon och kväll när det blir kallt. Eller ett inlägg på eftermiddagen med påfyllning på kvällen tro?
Tack för mycket bra svar förresten.
Redigerat:
Du har 3 saker att hålla koll på.
1. Rökgasspjället
Det är den svarta blanka knoppen. Det skall under eldning vara så öppet så att en tändstickslåga sugas in i spalten vid den runda ratten (sekundärluften), men inte slocknar.
När du skall fylla på ved så öppna gärna spjället helt så slipper du kanske att det ryker in.
När du slutat elda och glöden är borta då kan du med fördel stänga spjället helt.
2. Sekundärluften (den runda 'ratten" på övre luckan) den ska vara så öppen så att man helst bara anar sot i topparna på lågorna när det brinner ordentligt.
3. Den nedre "vick-luckan" det är primär luften.
Denna ska vara kopplad med dragregulatorn (kedjan som hänger vid sidan om) och vara så justerad så att när pannan är ca 80⁰ så skall kedjan vara slapp och luckan (med hjälp av justerskruven) vara 1-2mm öppen.
Dragregulatorns jobb är att se till att pannan inte kokar.
1. Rökgasspjället
Det är den svarta blanka knoppen. Det skall under eldning vara så öppet så att en tändstickslåga sugas in i spalten vid den runda ratten (sekundärluften), men inte slocknar.
När du skall fylla på ved så öppna gärna spjället helt så slipper du kanske att det ryker in.
När du slutat elda och glöden är borta då kan du med fördel stänga spjället helt.
2. Sekundärluften (den runda 'ratten" på övre luckan) den ska vara så öppen så att man helst bara anar sot i topparna på lågorna när det brinner ordentligt.
3. Den nedre "vick-luckan" det är primär luften.
Denna ska vara kopplad med dragregulatorn (kedjan som hänger vid sidan om) och vara så justerad så att när pannan är ca 80⁰ så skall kedjan vara slapp och luckan (med hjälp av justerskruven) vara 1-2mm öppen.
Dragregulatorns jobb är att se till att pannan inte kokar.
Medlem
· Västragötalanslän
· 332 inlägg
L lat skrev:Du har 3 saker att hålla koll på.
1. Rökgasspjället
Det är den svarta blanka knoppen. Det skall under eldning vara så öppet så att en tändstickslåga sugas in i spalten vid den runda ratten (sekundärluften), men inte slocknar.
När du skall fylla på ved så öppna gärna spjället helt så slipper du kanske att det ryker in.
När du slutat elda och glöden är borta då kan du med fördel stänga spjället helt.
2. Sekundärluften (den runda 'ratten" på övre luckan) den ska vara så öppen så att man helst bara anar sot i topparna på lågorna när det brinner ordentligt.
3. Den nedre "vick-luckan" det är primär luften.
Denna ska vara kopplad med dragregulatorn (kedjan som hänger vid sidan om) och vara så justerad så att när pannan är ca 80⁰ så skall kedjan vara slapp och luckan (med hjälp av justerskruven) vara 1-2mm öppen.
Dragregulatorns jobb är att se till att pannan inte kokar.
Angående punkt 1 och 2 så tror jag tt jag fått till dessa väldigt bra enligt det du förklarar.
Men är lite osäker på punkt 3.
Nu sitter inte kedjan på utan luckan står alltid med 1-2mm glipa ungefär. Är tanken att luckan ska vara mer öppen innan det blir 80 grader? Är det så att den ska komma upp i värme fortare?
Tanken är att brasan får "full" luft (alltså full effekt) tills pannan börjar närma sig 80C och att den sedan skall hålla sig ung där.O Originalet skrev:
Som nån nämnde, en rökgastermometer är oumbärlig. Då kan du justera in dragregulatorn så att du ligger med en rökgastemp på ~250C när det brinner med full fart.
Medlem
· Västragötalanslän
· 332 inlägg
Får verkligen ta en titt på dragregulatorn låter det som.
Appropå att värma utrymmet så är detta ett mindre rum i källaren som annars inte har någon värme. Så det är skönt att det värms upp lite iallafall ihop med resten av källaren som är max 30m2
Appropå att värma utrymmet så är detta ett mindre rum i källaren som annars inte har någon värme. Så det är skönt att det värms upp lite iallafall ihop med resten av källaren som är max 30m2
Medlem
· Västragötalanslän
· 332 inlägg
Någon som vet om det går ha på elpatron med en temp på t.ex 50 grader så den bara startar när det hinner bli för kallt mellan eldningarna?
Att elpatron alltid är påslagen med låg temp även när man eldar tänker jag då.
Att elpatron alltid är påslagen med låg temp även när man eldar tänker jag då.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 092 inlägg
Det kan man. Om man har ett bra, dvs billigt, bundet elavtal.O Originalet skrev:
Annars är det till att räkna på elpatronens effekt, och som regel kommer man då fram till att det blir för dyrt för den bekvämligheten.
Medlem
· Västragötalanslän
· 332 inlägg
Ok, bra att veta. Vi har väldigt lågt bundet elpris. Men då kan man göra det vid behov iallafall. Man vill ju inte använda el i onödan då det ju lär bli brist ändå i vinter.SågspånPappspikEternit skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ryker som attan när jag försöker elda i nyinsatt keddy spiskasett
Ved, Pellets, Flis -
Sänka lutning på CTC EcoEl 1550 luft vatten VP med EcoAir 105 mest effektivt.
Värmepumpar -
Elda kakelugn och vedspis effektivt
Värme allmänt -
Hur elda för nästa effekt i ctc 2200?
Värme allmänt -
Vedpanna & acktank - effektivt eldande, hur?
Ved, Pellets, Flis

