Hej

Jag har nyligen köpt ett hus och jag håller på att kartlägga elinstalationen i huset. Huset är gammalt men elcentralerna verkar vara nya (Hager). Inkommande matning till huset är TN-C säkrad med 3x16 A säkringar. En del av huvudcentralen visas i den bifogade bilden (det finns ytterligare två skenor med dvärgbrytare).

Allt fungerar bra. JFB i huvudcentralen bryter inte strömmen i central 1 och central 2 och tvärtom.
Det som jag undrar är om neutralledarna och nolledarna är rätt dragna från PE-plinten i huvudcentralen till respektive plintar i central 1 och central 2?

Tack på för hand för hjälpen.

• Schematisk bild av huvudcentral med inkommande el och förgrenade ledningar till central 1 och 2, visar kopplingar och plintar för jord och neutral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Ser väl OK ut.

A
Jodå. Och det är en pen-skena inte pe-skena.

M muhhro skrev:
Det som jag undrar är om neutralledarna och nolledarna är rätt dragna från PE-plinten i huvudcentralen till respektive plintar i central 1 och central 2?
Det ser ut som ett korrekt sätt att utföra det. Nollplinten ligger ju efter jordfelsbrytaren. Så där lägger man neutralledaren till en undercentral om den skall skyddas av huvudcentralens jordfelsbrytare.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack allihopa för det snabba svaret.
Jag undrar en till sak. PEN-ledaren är 10mm2 och är dragen till PEN-skena. Från PEN-skena är en 6 mm2 ledare dragen till JFB. Ska den också vara 10 mm2 eller det räcker med den nuvarande 6 mm2?

M muhhro skrev:
Tack allihopa för det snabba svaret.
Jag undrar en till sak. PEN-ledaren är 10mm2 och är dragen till PEN-skena. Från PEN-skena är en 6 mm2 ledare dragen till JFB. Ska den också vara 10 mm2 eller det räcker med den nuvarande 6 mm2?
Det beror på inkommande el´s area, är det bara 6kvmm så är det OK

PEN-ledaren har minsta area 10 mm² av mekaniska skäl.

Övriga ledare, fasledare och neutralledare dimensioneras "som vanligt" och det är då säkringen före som styr, dvs största möjliga mätarsäkring som normalt är 25 A för bostäder. Där räcker vanligen 6 mm².

Det känns tryggt. Tack så mycket för svaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.