Är det möjligt? Tvättstugan klassas ju som våtrum iom att det finns en golvbrunn samt ev. handfat, men där finns ju ingen dusch eller liknande utrustning...?
Har ju redan dragit alla kablar dit där elcentralen ska sitta... Vore ju sk*t om vi måste dra om allt....

//musli
 
Hej Musli, det är inga problem, vi har elcentralen i tvättstugan i vårt nybyggda hus, och det har både varit slutbesiktningar och besiktningar av Kvalitetsansvarig och kvalitetsdocument samt isolationsbevis från elektriker mm mm...
Så jag tycker att nån borde ha reagerat på placeringen av elcentralen om den skulle ha placerats fel...
Dock har den placerats ganska högt upp på väggen, underkant elcentral kanske 1,80m upp, eller nåt...
 
"Tvättstuga där tvätt normalt tvättas i slutna kärl"
Räknas som tort utrymme.
 
Just det, om man tvättar förhand och hängtorkar på linor räknas det väl som våtutrymme?
 
Elcentraler skall placeras med överkanten 2.20 över golv, detta oberoende vart det placeras.
 
Det blir svårt om man har en elcentral som är 1,5 meter hög och 1,2 bred :)
 
Det blir väl inte svårt alls.. 220 i överkant ger ju hela 70 cm från golv till nederkant. Vilket monster till elskåp. Har du knivbrytare till dina grupper eller? ;D
 
Det där monstret till skåp fodrar en bild... Vi vill se!! :o ;D
 
Just fan .. my mistake .. såg ju fel .. överkant :) ja då är det inga problem hehe.

Geschwint : Here you go ..

elcentral_1.jpg
url]
url]



 
Det var det j-vligaste! Vad har du i detta?
 
Dels är det IHC styrsystem på högra sidan, larm osv osv, Lexcom Home nederst till vänster där jag håller på med bredbandet, tv och telefoni distributionen. Sen är det en vanlig Merlin Gerin central ovanför det på vänstra sidan.
 
Vad kostar det skåpet? Och ungefär vad kostar det att installera ett styrsystem till belysningen i en normal villa?
 
Det beror helt på vad du vill ha för komponenter i ditt IHC system.
 
M@ZE skrev:
Det beror helt på vad du vill ha för komponenter i ditt IHC system.
Men hur mycket har du lagt ut på IHC då? och på elskåpet?
 
Jag kan inte svara på vad varje del har kostat osv. Vi har betalat 160tkr för allt, inkl installation, 30st spottar och förberett för övervåningen, men då har vi rubb som stubb. Endast kört undervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.