187 läst ·
6 svar
187 läst
6 svar
Elburen golvvärme ovanför vattenburen - har elektrikern gjort rätt?
Hej!
Hade precis en elektriker som skulle lägga elburen golvvärme ovanför vattenburen. Fick till mig att de först sätter vattenburen, därefter flytspackel och sen elburen ovanpå. Ser dock nu att den vattenburna inte är övertäckt överallt och elektrikern har lagt elslinga med direktkontakt mot den vattenburna. Är detta ok att göra? Frågade elektrikern som sa att det inte var några besvär men är själv lite frågande (är dock rätt så okunnig) då jag vet att elslingan kommer upp i höga temperaturer.
Uppskattar hjälp! 🙏
Hade precis en elektriker som skulle lägga elburen golvvärme ovanför vattenburen. Fick till mig att de först sätter vattenburen, därefter flytspackel och sen elburen ovanpå. Ser dock nu att den vattenburna inte är övertäckt överallt och elektrikern har lagt elslinga med direktkontakt mot den vattenburna. Är detta ok att göra? Frågade elektrikern som sa att det inte var några besvär men är själv lite frågande (är dock rätt så okunnig) då jag vet att elslingan kommer upp i höga temperaturer.
Uppskattar hjälp! 🙏
Fick tips om att det är ett smidigare alternativ till vattenburen med elpatron från rörmokaren för att ha igång värmen även då värmepumpen är avstängd. Fick även höra detta från vissa några hantverkare jag känner privat men är själv rätt så okunnig 😅M MrJimmy skrev:
Jag känner så också. En bekant nämnde dock att temperaturen på elslingan är likvärdig vattentemperaturen och trodde därför att det inte riskerar skada plasten, vilket jag kan tycka låter logiskt men varken hon eller jag vet fortfarande säkert ifall det är lugnt/tryggt att dra värmeslingan på det sättet.J jhall skrev:
Hittade specifikationerna för vattenröret som rörmokaren använde och det står där upp till 70* kontinuerlig drift (90* maxtemperatur temporärt). Fick dock tag i tillverkaren av elslingan som nämnde att den inte ska korsas med vattenslingan och att garantin då inte är giltig (så länge det finns något utrymme är det okej). Bäst att lyfta för elektriDemmpa skrev:
Klicka här för att svara