T TommyC skrev:
Jag föreslår att du söker efter bakomliggande fakta som finns i testrapporter liknande de som MSB och andra tar fram istället för att läsa populistiska förenklade sammanfattningar som den du hittade senast.
Eftersom jag inte är expert inom området har jag begränsade möjligheter att tolka bakomliggande data utan får förlita mig på att en expert sammanfattar det för mig.

Har du någon sammanfattning som visar på något annat får du gärna dela med dig.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Fast nu har du ju redan menat på att MSB drar felaktiga slutsatser.
Har du någon annan rapport som visar på att rökgaserna från en elbil är mycket farligare än från en fossilbil?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
MSB säger bara att räddningstjänstens skydd fungerar även för rökgaser från elbilsbränder, den jämför inte farligheten på rökgaserna.

Om ett test visar att en skyddsdörr tål både en sprängning med en dynamitgubbe och en sprängning med en kinapuff, betyder det att kinapuffen och dynamitgubben är lika farliga?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
N Nerre skrev:
MSB säger bara att räddningstjänstens skydd fungerar även för rökgaser från elbilsbränder, den jämför inte farligheten på rökgaserna.

Om ett test visar att en skyddsdörr tål både en sprängning med en dynamitgubbe och en sprängning med en kinapuff, betyder det att kinapuffen och dynamitgubben är lika farliga?
Om du som anonym skribent på ett forum vill hävda något som inte stämmer med vad räddningstjänsten och MSB säger. Är det inte du som skall presentera några belägg för vad du säger då?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du på fullt allvar att när en dieselbil brinner så produceras inga giftiga gaser?
Den producerar inte flourväte och vätecyanider jmf med en elbil.

L Lars48 skrev:
Jodå, men inte lika mycket.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Källa på det?

A Avemo skrev:
Om du som anonym skribent på ett forum vill hävda något som inte stämmer med vad räddningstjänsten och MSB säger. Är det inte du som skall presentera några belägg för vad du säger då?
Menar du att följande citat från MSB är felaktigt?

Har du larmställ och andningsapparat på är gasen jämförbar med vanlig brandrök, alltså mindre farlig att utsättas för än man tidigare trott.
Jag kan ju i alla fall intyga att jag brukar inte ha larmställ och andningsapparat på mig.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
N Nerre skrev:

Jag kan ju i alla fall intyga att jag brukar inte ha larmställ och andningsapparat på mig.
I vanlig ordning presterar du i bästa fall ett lösryckt citat. Aldrig att du länkar till var du hittat det. Nej jag menar inte att det citatet är felaktigt. Lika lite som jag kan bekräfta att det är rätt.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
N Nerre skrev:

Du brukar alltså ofta bekämpa elbilsbränder utan larmställ och andningsapparat?

/Krille

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast nu har du ju redan menat på att MSB drar felaktiga slutsatser.
Har du någon annan rapport som visar på att rökgaserna från en elbil är mycket farligare än från en fossilbil?
Jag har inte skrivit att MSB har dragit felaktiga slutsatser. Var har du fått det ifrån?

Läste du rapporten? Har du några kommentarer på den?

T TommyC skrev:
Jag har inte skrivit att MSB har dragit felaktiga slutsatser. Var har du fått det ifrån?

Läste du rapporten? Har du några kommentarer på den?
Jag tolkar dina inlägg 669 samt 673 så.

Jag har läst den, och eftersom jag inte är expert på rökdykning eller brandgaser så avstår jag från att kommentera på den.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Då tolkar du det jag skrev fel.

Hur ska jag tolka det då?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.