68 359 läst ·
1 093 svar
68k läst
1,1k svar
Elbilar explosion risk
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Hahaha, 9min efter du länkade där så är högvolt redigerat till högspänning!T TommyC skrev:Jag har aldrig sett eller hört någon använda ordet högvolt tidigare och tycker att det är lite märkligt men det är tydligen praxis (för vissa i alla fall) när det gäller bilar.
"
Inom bilindustrin förekommer begreppet högvolt (high voltage) för spänningar över 60 V likspänning eller 30 V växelspänning. Begreppet används för elektrifierade fordon som exempelvis laddhybrider och elbilar.
"
enligt [länk]
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Jag sökte lite snabbt på högvolt, och intressant nog är det Volvo och Polestar som använder den termen, intressant att de "svenska" bilföretagen inte kan få rätt på termen.useless skrev:
Nej, det är det inte. Det är folk som inte klarar av att översätta high voltage. Men visst är det något olyckligt att de kallar samma spänningsområden för samma sak.
Jäkla tur att den inte va eldriven, då hade den inte bara brunnit upp utan exploderat också.
https://www.aftonbladet.se/sportbla...motorvagen?utm_source=iosapp&utm_medium=share
https://www.aftonbladet.se/sportbla...motorvagen?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Det är ingen nyhet att BMW liksom andra har en historik av bränder i dieselmotorer. Har ni helt missat det? BMW mörkar så gott dom kan liksom med batteribränderna. EGR-ventiler och kylare är vanliga orsaker i dieselfallet. Förmågan att lösa problemet verkar saknas liksom med batterierna. Tråkigt oavsett orsakerna, speciellt att viljan att lösa problemen saknas eller är det kanske bara förmågan? Svårt att veta då inget följs upp. Svårt att utreda bränder så de kanske inte har någon kunskap själva om orsakerna till alla problem. Jag har ingen aning, går ju bara att gissa. Någon här kanske har mer fakta?
Har du läst Dagens Nyheter?W witten skrev:Jag tror du får ut mer av att säkerställa att brandskyddet mellan hus och garage inte har brister än att fokusera på drivlina. Du blåser upp en minimal risk till orimliga proportioner och missar hela tiden poängen att fossilbilar medför en högre brandrisk än elbilar. Varför googlar du inte fram brandkatastrofer som orsakats av ICE-bilar?
Frugans Fiat 500E har liknande problem. En "elknapp" lätt synlig (men många passagerare letar efter ett handtag). Det finns ett handtag också, men det är gömt i dörrfeickans kant och inte alls särskilt synligt, helt omöjligt att hitta om det är mörkt eller dunkelt ute.D Daniel 109 skrev:
Tonårspar dog i elbilsbrand
Släckningsarbetet tog nästan fem timmar och 13 000 liter vatten krävdes för att kväva lågorna.https://carup.se/ungt-par-dog-i-elbilsbrand/

