A
K Kasken skrev:
en tunn plåtlåda fyllde med 70-80liter extremt brandfarlig vätska i bilen heller heller
Vilka moderna bilar har detta?

T TommyC skrev:
Jag har aldrig sett eller hört någon använda ordet högvolt tidigare och tycker att det är lite märkligt men det är tydligen praxis (för vissa i alla fall) när det gäller bilar.

"
Inom bilindustrin förekommer begreppet högvolt (high voltage) för spänningar över 60 V likspänning eller 30 V växelspänning. Begreppet används för elektrifierade fordon som exempelvis laddhybrider och elbilar.
"
enligt [länk]
Hahaha, 9min efter du länkade där så är högvolt redigerat till högspänning!

• Wow
TommyC
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det är ju bara Volvo som har högvoltsbatterier. Alla andra har högspänningsbatterier. Så rimligen borde en högvoltstekniker bara jobba med Volvo, eller?
Jag sökte lite snabbt på högvolt, och intressant nog är det Volvo och Polestar som använder den termen, intressant att de "svenska" bilföretagen inte kan få rätt på termen.

A
useless useless skrev:
Ja, det är ju bara Volvo som har högvoltsbatterier. Alla andra har högspänningsbatterier. Så rimligen borde en högvoltstekniker bara jobba med Volvo, eller?
Volvo
Polestar
Meca
Mercedes
Sos.eu
Vw
Och ett gäng solpanelsmontörer benämner det som högvolt om du googlar.

Det är väl just för att skilja från högspänning (som är över 1000 VAC, 1500 VDC). I elsäkerhetsföreskrifter och standarder kring elsäkerhet har den definitionen används sen troligen 80-talet.

Nej, det är det inte. Det är folk som inte klarar av att översätta high voltage. Men visst är det något olyckligt att de kallar samma spänningsområden för samma sak.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Majgårdarna
Stefan N Stefan N skrev:
Jäkla tur att den inte va eldriven, då hade den inte bara brunnit upp utan exploderat också.
[länk]
Fy fasiken det hade blivit en kärnvapen smäll och chemtrail och corona virus hade spridits med 5G !

• Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
Jag undrar om Lars48 hade publicerat den bilden om han hade hittat den. Av någon anled6får jag känslan Nej...

• Haha
  • Gilla
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
Det är ingen nyhet att BMW liksom andra har en historik av bränder i dieselmotorer. Har ni helt missat det? BMW mörkar så gott dom kan liksom med batteribränderna. EGR-ventiler och kylare är vanliga orsaker i dieselfallet. Förmågan att lösa problemet verkar saknas liksom med batterierna. Tråkigt oavsett orsakerna, speciellt att viljan att lösa problemen saknas eller är det kanske bara förmågan? Svårt att veta då inget följs upp. Svårt att utreda bränder så de kanske inte har någon kunskap själva om orsakerna till alla problem. Jag har ingen aning, går ju bara att gissa. Någon här kanske har mer fakta?

W witten skrev:
Jag tror du får ut mer av att säkerställa att brandskyddet mellan hus och garage inte har brister än att fokusera på drivlina. Du blåser upp en minimal risk till orimliga proportioner och missar hela tiden poängen att fossilbilar medför en högre brandrisk än elbilar. Varför googlar du inte fram brandkatastrofer som orsakats av ICE-bilar?
Har du läst Dagens Nyheter?

D Daniel 109 skrev:
Man får läsa på innan man sätter sig i bilen. Det går att öppna dörrarna, men de har verkligen gömt reglagen.
[länk]
Frugans Fiat 500E har liknande problem. En "elknapp" lätt synlig (men många passagerare letar efter ett handtag). Det finns ett handtag också, men det är gömt i dörrfeickans kant och inte alls särskilt synligt, helt omöjligt att hitta om det är mörkt eller dunkelt ute.

• Trafikolycka med utbrända bildelar och koner i vägkanten, kopplad till nyhet om en elbilsbrand där ett tonårspar dog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Lars, du har förstått att det är ett forum och inte en anslagstavla? Vore kul med nån liten kommentar istället för dina googlelänkar?

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Lars, du har förstått att det är ett forum och inte en anslagstavla? Vore kul med nån liten kommentar istället för dina googlelänkar?
Bästa vore väl om alla satte ignorera på honom så kanske han till slut tröttnar?

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.