A
13th Marine 13th Marine skrev:
Vaddå inte får byta på batteribilen? Har inte hört om att det skulle vara förbjudet.
Exakt alla garantier försvinner om du själv rör batteriet ens. Så det får du leka med efter 8 år. Nej du får inte röra det, står hos alla tillverkarna.

A
Rkarlsson skrev:
Exakt alla garantier försvinner om du själv rör batteriet ens. Så det får du leka med efter 8 år. Nej du får inte röra det, står hos alla tillverkarna.
Är väl lika på förbränningsmotorer att öppnar du dom som lekman så har man inga garantier kvar eller?

A
Vaddå inte får byta på batteribilen? Har inte hört om att det skulle vara förbjudet.
useless useless skrev:
Bra att du tar tag i det här. Jag har kontaktat Tesla, Kia, Volkswagen, Ford, Hyundai och Audi och upplyst dom om att det står fel på deras hemsidor.

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Du får gärna kolla om fler tillverkare har samma missuppfattning och upplysa dom om att det heter högvolt.
Tror faktiskt kineserna tycker detsamma.

Glöm för fan inte berätta för skolorna att högvoltstekniker är en fabel.

https://kgkacademy.se/vara-kurser-2/certifierad-hogvoltstekniker-steg-2-fackkunnig-elfordon/

Rkarlsson skrev:
Varför skulle jag pilla i ett batteri med garanti?

Och jo, jag får visst pilla i batteriet, men jag tappar garantin, som med mycket annat om man öppnar dem under garantitiden.

A
Varför skulle jag pilla i ett batteri med garanti?

Och jo, jag får visst pilla i batteriet, men jag tappar garantin, som med mycket annat om man öppnar dem under garantitiden.
Gör som du vill.
Exakt garantin går utan att blinka om du rör det.

Garantin går inte om du byter bromsarna. Ja förutsatt att du vet vad du gör.

Rkarlsson skrev:

[länk]
Det är väl en specialutbildning för att få jobba med Volvos batterier?

Rkarlsson skrev:
Nej du får inte röra det, står hos alla tillverkarna.
Det gäller väl i princip det mesta man köper som är lite avancerat. Står säkert något liknande om man köper en radioapparat att garantin inte gäller om man skruvar isär den. Men givetvis får du göra det ifall du vill. Sen om du gör det på ett väldigt klantigt sätt så gäller kanske inte garantin, men det förekommer så mycket slarv på verkstäder så ifall någon upptäcker att någon petat på batteriet (typ brutit någon plombering) är det nog bara att se frågande ut så tar de det nog på garantin i alla fall eftersom de tror att någon mekaniker gjort det av misstag.

När jag sommarjobbade på ett elnätsbolag så förekom det att anställda plomberade kundernas elmätare med en vanlig avbitare ifall de glömt plomberingsverktyget. När jag slutade gav en av dem mig ett gäng oanvända plomber som kunde vara bra att ha ;) Har dock aldrig använt dem och nu är de nog för omoderna.

Rkarlsson skrev:
Gör som du vill.
Exakt garantin går utan att blinka om du rör det.

Garantin går inte om du byter bromsarna. Ja förutsatt att du vet vad du gör.
Du svarade inte på frågan, varför skulle jag pilla i ett batteri som har garanti?

Oavsett garanti eller inte så är det väl inte lämpligt att ge sig på ett batteri om man inte har väldigt bra koll.
Tror det finns en tråd på Teslaclubsweden där en forummedlem fixar med ett batteri och det är inte bara bara med tanke på risk för strömgenomgång/risk för kortslutning...

Plocka isär och renovera/byta en vanlig bensin/dieselmotor kan ju visserligen vara krångligt men troligen inte så farligt om man inte råkar få en fot eller finger i kläm. Inget som tar fyr eller ger stötar. Det enda som händer om man inte klarar få till det är att man får anlita en verkstad eller köpa ny bil.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Givetvis bör man tänka på säkerheten när man pillar i ett elbilsbatteri, men det behöver inte vara rocket surgery.

Cellerna är väl ganska känsliga för mekanisk påverkan? Vad händer om man råkar tappa en skruvmejsel som skadar cellen?

Eller råkar tappa en skruvmejsel som kortsluter en cell?

A
useless useless skrev:
Det är väl en specialutbildning för att få jobba med Volvos batterier?
Är det volvos skola? Såg de hade kyltekniker med.

Ingen åf med verkstad tillåter sina montörer(mekaniker) jobba med elbilar utan högvoltstekniker.

Eller vad de nu heter enligt Daniel, jag har ingen aning.

Rkarlsson skrev:
Är det volvos skola?
Ja, det är ju bara Volvo som har högvoltsbatterier. Alla andra har högspänningsbatterier. Så rimligen borde en högvoltstekniker bara jobba med Volvo, eller?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:

Tror faktiskt kineserna tycker detsamma.

[länk]
Jag vet inte hur stor auktoritet KG Knutson är på området. Att ha en hemsida säger inte så mycket.

Jag har aldrig sett eller hört någon använda ordet högvolt tidigare och tycker att det är lite märkligt men det är tydligen praxis (för vissa i alla fall) när det gäller bilar.

"
Inom bilindustrin förekommer begreppet högvolt (high voltage) för spänningar över 60 V likspänning eller 30 V växelspänning. Begreppet används för elektrifierade fordon som exempelvis laddhybrider och elbilar.
"
enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Högspänning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.