68 359 läst ·
1 093 svar
68k läst
1,1k svar
Elbilar explosion risk
Exakt alla garantier försvinner om du själv rör batteriet ens. Så det får du leka med efter 8 år. Nej du får inte röra det, står hos alla tillverkarna.13th Marine skrev:
Tror faktiskt kineserna tycker detsamma.useless skrev:
Glöm för fan inte berätta för skolorna att högvoltstekniker är en fabel.
https://kgkacademy.se/vara-kurser-2/certifierad-hogvoltstekniker-steg-2-fackkunnig-elfordon/
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Varför skulle jag pilla i ett batteri med garanti?Rkarlsson skrev:
Och jo, jag får visst pilla i batteriet, men jag tappar garantin, som med mycket annat om man öppnar dem under garantitiden.
Gör som du vill.13th Marine skrev:
Exakt garantin går utan att blinka om du rör det.
Garantin går inte om du byter bromsarna. Ja förutsatt att du vet vad du gör.
Det gäller väl i princip det mesta man köper som är lite avancerat. Står säkert något liknande om man köper en radioapparat att garantin inte gäller om man skruvar isär den. Men givetvis får du göra det ifall du vill. Sen om du gör det på ett väldigt klantigt sätt så gäller kanske inte garantin, men det förekommer så mycket slarv på verkstäder så ifall någon upptäcker att någon petat på batteriet (typ brutit någon plombering) är det nog bara att se frågande ut så tar de det nog på garantin i alla fall eftersom de tror att någon mekaniker gjort det av misstag.Rkarlsson skrev:
När jag sommarjobbade på ett elnätsbolag så förekom det att anställda plomberade kundernas elmätare med en vanlig avbitare ifall de glömt plomberingsverktyget. När jag slutade gav en av dem mig ett gäng oanvända plomber som kunde vara bra att ha
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Oavsett garanti eller inte så är det väl inte lämpligt att ge sig på ett batteri om man inte har väldigt bra koll.
Tror det finns en tråd på Teslaclubsweden där en forummedlem fixar med ett batteri och det är inte bara bara med tanke på risk för strömgenomgång/risk för kortslutning...
Plocka isär och renovera/byta en vanlig bensin/dieselmotor kan ju visserligen vara krångligt men troligen inte så farligt om man inte råkar få en fot eller finger i kläm. Inget som tar fyr eller ger stötar. Det enda som händer om man inte klarar få till det är att man får anlita en verkstad eller köpa ny bil.
Tror det finns en tråd på Teslaclubsweden där en forummedlem fixar med ett batteri och det är inte bara bara med tanke på risk för strömgenomgång/risk för kortslutning...
Plocka isär och renovera/byta en vanlig bensin/dieselmotor kan ju visserligen vara krångligt men troligen inte så farligt om man inte råkar få en fot eller finger i kläm. Inget som tar fyr eller ger stötar. Det enda som händer om man inte klarar få till det är att man får anlita en verkstad eller köpa ny bil.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Givetvis bör man tänka på säkerheten när man pillar i ett elbilsbatteri, men det behöver inte vara rocket surgery.
Jag vet inte hur stor auktoritet KG Knutson är på området. Att ha en hemsida säger inte så mycket.Rkarlsson skrev:
Jag har aldrig sett eller hört någon använda ordet högvolt tidigare och tycker att det är lite märkligt men det är tydligen praxis (för vissa i alla fall) när det gäller bilar.
"
Inom bilindustrin förekommer begreppet högvolt (high voltage) för spänningar över 60 V likspänning eller 30 V växelspänning. Begreppet används för elektrifierade fordon som exempelvis laddhybrider och elbilar.
"
enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Högspänning
"
Inom bilindustrin förekommer begreppet högvolt (high voltage) för spänningar över 60 V likspänning eller 30 V växelspänning. Begreppet används för elektrifierade fordon som exempelvis laddhybrider och elbilar.
"
enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Högspänning