Jag har fått tag i en fin gammal ojordad golvlampa, problemet är att säkringen flyger om jag kopplar in den i eluttaget.

Får jag utan någon speciell elbehörighet skruva isär den för att lokalisera felet, samt byta det som fel och skruva ihop den igen?

Okej läste broschyren... Om jag förstod den rätt får jag byta stickpropp, lamphållare och strömbrytare utan någon el-behörighet... Stämmer det?
Får jag byta kabeln också?

Ja, om du är helt säker på att du vet vad du håller på med.

Okej va bra, jodå är bilmekaniker och har pysslat en hel del med bilel, är dock väldigt osäker när det kommer till regler om vanlig el. Dock inte osäker på hur det ska utföras.

Har en fråga till också, är det även tillåtet att byta ut lamphållaren och kontakten till jordade varianter och byta till en sladd som även har en jordkabel om man kopplar in det riktigt?

Nej, du får inte bygga om lampan, för det krävs fackmannakunskap. Och dessutom finns det inga jordade lamphållare, för glödlampan behöver ju ingen jord, däremot övriga berörbara metalldelar i lampan skulle i så fall behöva jordas, men det brukar inte vara praktiskt genomförbart. Så du får nog vackert behålla din ojordade stickpropp eftersom lampan inte håller tillräcklig isolationsklass med moderna mått mätt.

elmont skrev:
[länk]
Här hittar du vad du får göra enligt "reglerna"
Haha, har du nyligen upptäckt den där länken eller? Du har länkat till den där i en hel del inlägg på siståne. ;):p

//Patrik

Blir så trött av att skriva själv, och så kanske jag hoppas att flera ser och förstår vart dom kan titta. Du får gärna låna länken vid behov ;)

Om han nu lånar länken, hur lämnar han tillbaka den? I ett e-mail?

Vid en ombyggnation av lampan, räcker det då att det blir fackmannamässigt utfört eller krävs behörighet? På 80-talet byggde vi egna bordslampor och vi byggde även egna skymningskopplare och dimrar i skolan. Handledaren sade att det var ok att bygga egna apparater som anslöts med stickpropp för eget bruk, så länge man såg till att göra dem säkra. Jag försökte googla lite kring detta, men hittar inget direkt besked förutom att det givetvis är förbjudet att göra felaktiga och farliga saker, som att t.ex. byta en rund ojordad stickpropp mot en jordad utan att se till att apparaten är ordentligt jordad eller dubbelisolerad.

Det finns inget behörighetskrav. Men om man anser sig ha fackmannakunskap, så visst, kör på.

snaggletooth skrev:
Nej, du får inte bygga om lampan, för det krävs fackmannakunskap. Och dessutom finns det inga jordade lamphållare, för glödlampan behöver ju ingen jord, däremot övriga berörbara metalldelar i lampan skulle i så fall behöva jordas, men det brukar inte vara praktiskt genomförbart. Så du får nog vackert behålla din ojordade stickpropp eftersom lampan inte håller tillräcklig isolationsklass med moderna mått mätt.
Tack för alla svar :)

I dagsläget måste väll allting vara CE märkt alltså kan man inte göra det själv?

detta j-a CE märke klistrar ju kineserna på fullt livsfarliga apparater så en gammal gedigen lampa som gjorts säkrare kan ingen dö av.

CE märkningen kan vem som helst klistra på, när man gör det garanterar man att produkten följer minimkraven och har full tillverkaransvar för produkten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.