1 491 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Elavtal - vindkraft
Medlem
· Västerbotten
· 131 inlägg
Hej Bor i Norrland och Skellefteå Kraft har ett erbjudande på vindkraft. Detta innebär att man binder sig i 10 år och då får man ett elpris på 59 öre/kWh (exklusive moms och skatt). Min fråga är nu om detta är ett bra erbjudande? Vad blir det för pris efter skatt och moms? Är intresserad av detta och det skulle ju vara skönt att veta vilket elpris man har de närmaste tio åren. Tack för alla svar. /Jonas
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Du tar förstås en risk, men tyvärr tror jag inte vi kommer få se ett sjunkande elpris på 10 års sikt med den avsaknad av energipolitik vi har här i landet.
Skulle vi börja nu med att bygga nya reaktorer tex så skulle det ändå ta minst 10 år innan de levererade ngn el - och utbyggnaden av vindkraften tar tyvärr endast enstaka % av vår totala energiförbrukning...
Så jag skulle tro att du på 10 års sikt tjänar på erbjudandet, även om du kanske de första 3-4 åren får betala ett överpris, kolla över det där med flytt som sagt bara.
/K
Skulle vi börja nu med att bygga nya reaktorer tex så skulle det ändå ta minst 10 år innan de levererade ngn el - och utbyggnaden av vindkraften tar tyvärr endast enstaka % av vår totala energiförbrukning...
Så jag skulle tro att du på 10 års sikt tjänar på erbjudandet, även om du kanske de första 3-4 åren får betala ett överpris, kolla över det där med flytt som sagt bara.
/K
Medlem
· Västerbotten
· 14 inlägg
Sannolikt blir det ett bra pris i det långa loppet. Det är så klart oerhört svårt att spekulera i det hela när det gäller så lång tid. Sammantaget blir det 97-98 öre då du har den lägre skatten. Hur det blir när elområdena införs eller skatten ändras får ju framtiden utvisa.
Klicka här för att svara