2 015 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Elaton
Någon som provat dessa? http://www.elaton.se och som då märkt skillnad på elpriset? vi bor i område 2 norrra mellansverige och har direktverkande och vill ju såklart få ner våra uppvärmningskostnader så mycket som möjligt och ett sätt kan ju vara att jaga bra elpriser =)
Jag ställer mig tvivlande. Du lägger dina elkostnader i några "experters" händer.
Jag ger inte mycket för så kallade analytiker och experter, de har lika ofta fel som de har rätt. Oavsett vilket så kommer de ta sin beskärda del av kakan och den delen får du stå för som kund.
Lägg några timmar på att själv hitta ett bra avtal med någon leverantör ist.
/Själv är bäste dräng
Jag ger inte mycket för så kallade analytiker och experter, de har lika ofta fel som de har rätt. Oavsett vilket så kommer de ta sin beskärda del av kakan och den delen får du stå för som kund.
Lägg några timmar på att själv hitta ett bra avtal med någon leverantör ist.
/Själv är bäste dräng
Hur mycke har du sparat om du räknar med alla kostnader (rörligt påslag, månadsavgift mm) för elinköpet, alltså inte fasta/rörliga kostnader till nätägaren, jämfört med ett elbolag som inte har månadskostnad och aviavgift om man har efaktura (t.ex.Storuman energi)?downey skrev:
Deras fasta avgift är (enligt hemsidan) 40 kr/månad = 480kr/år = 48 000 öre/år.
Exempel: konstant prisskillnad på 20öre/kWh ger att man måste förbruka 2 400kWh/år för att gå plus-minus-noll.
Edit: korrigerade omvandlingen till öre och efterföljande förbrukning, det gick lite för fort i skrivandet.
Exempel: konstant prisskillnad på 20öre/kWh ger att man måste förbruka 2 400kWh/år för att gå plus-minus-noll.
Edit: korrigerade omvandlingen till öre och efterföljande förbrukning, det gick lite för fort i skrivandet.
Redigerat:
Om man som morbidhans har direktverkande el i Norrland så handlar oftast förbrukningen om i alla fall 20 000 kWh vilket innebär att den fasta avgiften inte är så stor det av den totala kostnaden.Demmpa skrev:
Ja vi bräknar nog våran förbrukning på en schablon modell och ligger runt 45000 kw/h per år, gamla element och hus byggt -71, så den fasta avgiften är nog en liten liten del av våran kostnad, frågan är om man skulle göra någon vinst på att handla el av eleton eller sätta sig på elskling.se och byta en gång per år eller liknande fick upp några som hette telinet?! som kunde leverera för runt 59örekw/h och jämfört med jämtkraft som vi har som tar ut 79 öre så är ju bara det en vinst 
Klicka här för att svara