1 991 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Elåtgång
Är det mycket att ha gjort åt 730 kWh på 1 månad ? Har ett litet hus på landet. Eldar mkt med ved ? Mvh Helene
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Omöjligt att veta. Den del av uppvärmningen som inte är ved, vad har du då? Direkt elvärme? Luftvärmepump? Hur får du varmvatten? Vedeldning eller elektrisk beredare? Beroende på hur stor del som är veduppvärmning, så låter det inte orimligt högt.
Innan vi satte in bergvärme låg vi på ca 700 kWh/mån på sommarmånaderna. Det gick alltså bara till varmvatten, elspis, belysning. Då ett stort hus i Stockholm, vi var då 4 i hushållet. På vintern däremot låg vi på 6-7000 kWh. Totalt nära 50 000 kWh om året.
Innan vi satte in bergvärme låg vi på ca 700 kWh/mån på sommarmånaderna. Det gick alltså bara till varmvatten, elspis, belysning. Då ett stort hus i Stockholm, vi var då 4 i hushållet. På vintern däremot låg vi på 6-7000 kWh. Totalt nära 50 000 kWh om året.
H hempularen skrev:Omöjligt att veta. Den del av uppvärmningen som inte är ved, vad har du då? Direkt elvärme? Luftvärmepump? Hur får du varmvatten? Vedeldning eller elektrisk beredare? Beroende på hur stor del som är veduppvärmning, så låter det inte orimligt högt.
Jag fick en räkning på 1100kr för november månad. Har fast pris 0.77 öre
tensiden skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 309 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 309 inlägg
Jag har 18-19 gr i alla 3 rum , bor 1 person, 2 katter. Eldar med ved på dagarna, luftvärmepumpen ( står på 19 gr ) går på natten. Ett element på 18 gr i sovrum . Golvvärme i badrummet som står på 18 gr . Fick en faktura nu på 1499kr för december månad. Helt ok , tycker jagTomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 309 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 309 inlägg
Själv fick jag böta 7200 hårt skattade kronor ........I Issehunden skrev:
Klicka här för att svara