Är det mycket att ha gjort åt 730 kWh på 1 månad ? Har ett litet hus på landet. Eldar mkt med ved ? Mvh Helene

Var ligger huset? Det är skillnad på norrland och skåne.
Hur välisolerat är det?
Vad har du för uppvärmning utöver ved, om någon?

• Gilla
Issehunden
  • Laddar…
I Issehunden skrev:
Är det mycket att ha gjort åt 730 kWh på 1 månad ? Har ett litet hus på landet. Eldar mkt med ved ? Mvh Helene
Låter inte så mycket om det var under en kall månad. Vad är det för uppvärmning? Hur mycket förbrukning är det på sommaren?

• Gilla
Issehunden
  • Laddar…
Omöjligt att veta. Den del av uppvärmningen som inte är ved, vad har du då? Direkt elvärme? Luftvärmepump? Hur får du varmvatten? Vedeldning eller elektrisk beredare? Beroende på hur stor del som är veduppvärmning, så låter det inte orimligt högt.

Innan vi satte in bergvärme låg vi på ca 700 kWh/mån på sommarmånaderna. Det gick alltså bara till varmvatten, elspis, belysning. Då ett stort hus i Stockholm, vi var då 4 i hushållet. På vintern däremot låg vi på 6-7000 kWh. Totalt nära 50 000 kWh om året.

• Gilla
Issehunden
  • Laddar…
Det beror på hur välisolerat det är m.m
Men det låter inte som mycket.
Jag har gjort av med 2000kwh i december, 130m² uppvärmt med LVP och vedeldning i kamin.

• Gilla
Issehunden
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hur välisolerat är det?
Jag har LVP , ett element i sovrummet, golvvärme i badrummet. Huset är nybyggt och välisolerat. Ligger i Småland.

K Kane skrev:
Låter inte så mycket om det var under en kall månad. Vad är det för uppvärmning? Hur mycket förbrukning är det på sommaren?
Det var för nov månad . Har el-varmvattenberedare. Flyttade hit i okt, så vet ej sommarvärdet .

I Issehunden skrev:
Det var för nov månad . Har el-varmvattenberedare. Flyttade hit i okt, så vet ej sommarvärdet .
LVP, ett element i sovrummet ( el ) golvvärme i badrummet . Ny braskamin, egen ved.

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
maah maah skrev:
Det beror på hur välisolerat det är m.m
Men det låter inte som mycket.
Jag har gjort av med 2000kwh i december, 130m² uppvärmt med LVP och vedeldning i kamin.[/QUOTE Ok, det var mycket , di gjort av med

H hempularen skrev:
Omöjligt att veta. Den del av uppvärmningen som inte är ved, vad har du då? Direkt elvärme? Luftvärmepump? Hur får du varmvatten? Vedeldning eller elektrisk beredare? Beroende på hur stor del som är veduppvärmning, så låter det inte orimligt högt.
Jag fick en räkning på 1100kr för november månad. Har fast pris 0.77 öre
Innan vi satte in bergvärme låg vi på ca 700 kWh/mån på sommarmånaderna. Det gick alltså bara till varmvatten, elspis, belysning. Då ett stort hus i Stockholm, vi var då 4 i hushållet. På vintern däremot låg vi på 6-7000 kWh. Totalt nära 50 000 kWh om året.
tensiden tensiden skrev:
Hur välisolerat är det?

Tomture61
I Issehunden skrev:
Det är en fantastisk låg förbrukning , detta utan att veta hur många som bor i huset och vilken temp det är i varmaste / kallaste rummet .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Det är en fantastisk låg förbrukning , detta utan att veta hur många som bor i huset och vilken temp det är i varmaste / kallaste rummet .
Jag har 18-19 gr i alla 3 rum , bor 1 person, 2 katter. Eldar med ved på dagarna, luftvärmepumpen ( står på 19 gr ) går på natten. Ett element på 18 gr i sovrum . Golvvärme i badrummet som står på 18 gr . Fick en faktura nu på 1499kr för december månad. Helt ok , tycker jag

Tomture61
I Issehunden skrev:
Jag har 18-19 gr i alla 3 rum , bor 1 person, 2 katter. Eldar med ved på dagarna, luftvärmepumpen ( står på 19 gr ) går på natten. Ett element på 18 gr i sovrum . Golvvärme i badrummet som står på 18 gr . Fick en faktura nu på 1499kr för december månad. Helt ok , tycker jag
Själv fick jag böta 7200 hårt skattade kronor ........

Tomture61 Tomture61 skrev:
Själv fick jag böta 7200 hårt skattade kronor ........
Böta ? Betala ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.