19 457 läst ·
242 svar
19k läst
242 svar
Elanvändningen minskar kraftigt
Nja, elen köps ju från de som leverar. Det kärnkraften får är lite gran för ursprungsgarantier. Ursprungsgarantier för kärnkraft är sannolikt närmst intill gratis. Så det är inte mycket pengar som hamnar hos kärnkraften.
Jag bor officiellt i en
tätort, jag lovar att det inte går att bygga till mig. Det är tättbebyggd landsbygd kan man säga. Det kostar skjortan att dra VA (de flesta har inte VA från kommunen, trots att det är på G till vissa områden), hur skulle det gå att dra fjärrvärme då? Helt uteslutet.
Intressant nog räknas mitt område som den sjätte största tätorten i kommunen...
tätort, jag lovar att det inte går att bygga till mig. Det är tättbebyggd landsbygd kan man säga. Det kostar skjortan att dra VA (de flesta har inte VA från kommunen, trots att det är på G till vissa områden), hur skulle det gå att dra fjärrvärme då? Helt uteslutet.
Intressant nog räknas mitt område som den sjätte största tätorten i kommunen...
Renoverare
· Stockholm
· 20 774 inlägg
Det är precis samma avtal som garanterat kärnkraftsfritt. I båda fallen får man elektroner skapade av andra energislag.D Daniel 109 skrev:
Nej, den är gratis. Tar rotvältor istället för gymmet. Sparar jag gymkort också.AndersMalmgren skrev:
Det är två olika diskussioner, det ena är klimatet (Karlshamn är negativt här, plus det är enbart S/MP fel samt deras motsvarighet i Tyskland denna måste starta) och miljön. Karlshamn är inte negativt för min eller din lokalmiljö. Ved är inte gratis den ska köpas in och fraktas. Eller sågas ned från egen mark och fraktas. Tid är pengar.
Jasså..... då borde man altså rösta på något nytt parti som aldrig har suttit i riksdagen.AndersMalmgren skrev:
Sedan så är klimatfrågan viktig och då är ved bättre än alternativen. Förövrigt är ved så gott sm gratis. Utom nu i år då jag håller på och motorrenoverar traktorn men efter det skall den väl gå billigt i 20-50 år igen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 774 inlägg
Även om högern varit dåliga i opposition för att stoppa vänsterns nerläggning är de inte ansvariga i alls samma utsträckning.H heimlaga skrev:Jasså..... då borde man altså rösta på något nytt parti som aldrig har suttit i riksdagen.
Sedan så är klimatfrågan viktig och då är ved bättre än alternativen. Förövrigt är ved så gott sm gratis. Utom nu i år då jag håller på och motorrenoverar traktorn men efter det skall den väl gå billigt i 20-50 år igen.
Vad gäller den nationella minskningen av elförbrukning så skulle det vara intressant att få veta hur många som har bibehållit komforten, många har väl gått över till ved eldning vilket inte är lär vara ett lyft för miljön.
Har läst och hört att det finns en hel del som minskat till omkring 16 grader inne, är det så vi ska behöva ha det för att ha råd att betala elräkningen?
Har läst och hört att det finns en hel del som minskat till omkring 16 grader inne, är det så vi ska behöva ha det för att ha råd att betala elräkningen?
Den där propagandan om vedeldningens miljöföljder står oftast på väldigt svag verklighetsgrund. Det är sådant som sprids av stadsgröna som aldrig har fällt ett träd och aldrig drivit självverksamt skogsbruk så de vet inte alls vad det handlar om och av vissa högerkrafter som vill stärka sina energimonopol genom att förbjuda egen produktion av värme. Följer man det bakåt till källor och grundfakta så ser man att det inte finns någon riktig grund.J Jeppson skrev:Vad gäller den nationella minskningen av elförbrukning så skulle det vara intressant att få veta hur många som har bibehållit komforten, många har väl gått över till ved eldning vilket inte är lär vara ett lyft för miljön.
De senaste 20 årens hutlösa energislöseri kommer vi inte tillbaka till om vi inte illa kvickt kan hitta en planet till med outnyttjade naturresurser. Nu är det anpassning som gäller.
Att tvingas klara sig med 16grader i stora delar av huset i en situation när det är krig i Europa ser jag inte som orimligt.J Jeppson skrev:Vad gäller den nationella minskningen av elförbrukning så skulle det vara intressant att få veta hur många som har bibehållit komforten, många har väl gått över till ved eldning vilket inte är lär vara ett lyft för miljön.
16grader är inget problem för en frisk person under pensionsålder. Är man frusen kan tex värmefiltar lösa problemet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 774 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 774 inlägg
Det är ganska otroligt att socialdemokrater och Miljöpartier i Sverige och EU gjort oss beroende av rysk gas Jo.D Daniel 109 skrev:
Det är bekvämt att kunna glömma när idolerna har gjort fel.AndersMalmgren skrev:
I Finland var det främst högern som arbetade för att få ryskägd ryskbygd totalt putinkontrollerad kärnkraft till landet (Pyhäjoki) och vänstern som stoppade det för att det var ett hot mot nationens säkerhet.
I Sverige har också många inom högern sjungit ryssenergins lovsång. med motiveringen att billig energi är en mänsklig rättighet och den nationella säkerheten underordnad.