2 377 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Elanslutning dröjde 1år
Sida 1 av 2
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Vår fasta elanslutning till nybyggda villan tog 1år från beställningsdatumet, leverantören ska koppla in detta in 3 månader.
Kan jag reklamera och begära skadestånd för detta? Då tänker jag främst på förseningsskadestånd och inte på direkta tillkommande kostnader.
Vad hade ni krävt av en nätleverantören vid en sådan försening?
Kan jag reklamera och begära skadestånd för detta? Då tänker jag främst på förseningsskadestånd och inte på direkta tillkommande kostnader.
Vad hade ni krävt av en nätleverantören vid en sådan försening?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Står i beställning inom 3 månader.E elmont skrev:
Byggström under byggtiden och efter inflytt.
Föranmälan 1-2 månader innan beställning. Svar minns jag inte, men ska inte varit några konstigheter.
Bästa svaret
Du har sannorlikt inget att hämta där. Jag hamnade nämligen i samma situation för två år sedan när jag byggde.
Beställde strömmen i augusti och hoppades få den innan snön kom. Jämtkraft anger upp till 10 veckor för enkla anslutningar. Och eftersom vi bor ca 100m från deras trafo som matar andra hushållen i byn så tänkte vi att det skulle gå snabbt.
Det tog 11 månader innan dom kom. Varje gång vi ringde och tjatade så hade dom tappat bort vårat ärende. Någon hade avslutat vårat ärende, någon hade glömt söka tillstånd från Trafikverket att gräva längs vägen, någon hade missat att tillståndet hade kommit mm.
Så jag skickade in för att begära ersättning för den merkostnad som byggströmen kostade men fick nej. Det var nämligen inte orimligt lång tid för en enkel anslutning.
Beställde strömmen i augusti och hoppades få den innan snön kom. Jämtkraft anger upp till 10 veckor för enkla anslutningar. Och eftersom vi bor ca 100m från deras trafo som matar andra hushållen i byn så tänkte vi att det skulle gå snabbt.
Det tog 11 månader innan dom kom. Varje gång vi ringde och tjatade så hade dom tappat bort vårat ärende. Någon hade avslutat vårat ärende, någon hade glömt söka tillstånd från Trafikverket att gräva längs vägen, någon hade missat att tillståndet hade kommit mm.
Så jag skickade in för att begära ersättning för den merkostnad som byggströmen kostade men fick nej. Det var nämligen inte orimligt lång tid för en enkel anslutning.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Låter snarlikt vårt ärende, dock skyllde nätägare konstant på sin underleverantör. Vi hade ungefär 5-7m grävning för installationen, merparten var på egna tomten och där fixade vi det själva.I icho skrev:Du har sannorlikt inget att hämta där. Jag hamnade nämligen i samma situation för två år sedan när jag byggde.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Har du en utfästelse från elbolaget att inkoppling skall ske inom 3 månader, så är det väl läge att försöka ställa krav. Men då får du basera kravet på verifierade extrakostnader du har haft, som exempel dyrare byggström, kanske hyra av byggcentral o liknande.
Ja, detta är ett stort problem, det saknas personal i vissa regioner för att hinna med alla inkopplingar av nyanslutningar, du är inte ensam och jag tycker du ska ställa frågan till nätägaren, speciellt om du fått merkostnader eller liknande på grund av detta,SKJB021 skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Det jag vill ha kompensation för att förseningen, jag tycker inte det ska vara ok för dem att leverera hur sent som helst.S Slugge skrev:
Att få ersättning för merkostnader ser jag som +- 0 och en självklarhet.
Nätägaren säger att jag kan reklamera förseningen och se om jag kan få något, men jag måste ha bra argument och det är vad jag funderar över.
Att du skulle få något utöver merkostnaden för byggströmmen ser jag som osannolikt. Har du lidit någon form av skada? Jag tror att det är kontraproduktivt att försöka argumentera för något sådant, du riskerar att bara skapa ovilja och antipati hos kundtjänst eller vilka du nu pratar med.
Däremot håller jag helt med om att du borde ersättas för merkostnaden för byggström kontra ordinär anslutning från och med det sista datumet de borde installerat åt dig. Det är också en helt intern kostnad för nätbolaget som de borde vara villiga att stryka.
Däremot håller jag helt med om att du borde ersättas för merkostnaden för byggström kontra ordinär anslutning från och med det sista datumet de borde installerat åt dig. Det är också en helt intern kostnad för nätbolaget som de borde vara villiga att stryka.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Att jag skall ta positionen att vara tillmötesgående när de är 9 månader sena med leverans anser jag vara fel ställningstagande. Min approach kommer vara mer aggressiv för att hävda problemen som uppstått vid förseningen. Sen om jag juridiskt kan få kompensation eller inte det visar sig men jag anser det vara värt tiden att testa och att visa att de inte kan bete sig som att de har fullständigt monopol.tommib skrev:
Att du skulle få något utöver merkostnaden för byggströmmen ser jag som osannolikt. Har du lidit någon form av skada? Jag tror att det är kontraproduktivt att försöka argumentera för något sådant, du riskerar att bara skapa ovilja och antipati hos kundtjänst eller vilka du nu pratar med.
Vilken skada har du lidit då?
En elnätsleverantör har fullständigt monopol, det är hela grejen. Därför måste det också finnas krav på dem att t.ex. ordna med en anslutning inom rimlig tid. Men igen, vilken skada har du lidit? Att få "skadestånd" tror jag inte på för fem öre men täckning för ökade kostnader borde gå.SKJB021 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 907 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 907 inlägg
Håller med @tommib gällande skadeståndet. I den här typen av ärende är det väldigt svårt att få ersättning för upplevd skada, typ ”sveda och värk”. Hur ska det definieras och hur ska du ”bevisa” vilken summa som de är skyldiga dig? Dina faktiska merkostnader tror jag dock att du har goda möjligheter att få tillbaka.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Lobbyisterna från elnätsbolagen som skriver här och hävdar att kunden inte har något att säga till om kan sluta bemöda sig att skriva, min fråga var på konkreta förslag på att få ersättning inte motsatsen.
Det är ett konkret förslag för att få ersättning att du bara ska be dem ersätta faktiska extrakostnader som du haft. Om du börjar plussa på för något slags sveda, värk och allmän kränkthet så kan du räkna med att människor blir betydligt mindre sympatiskt inställda till dig. Detta leder till att din chans att få ersättning alls minskar.
Förutom detta så är väl din möjlighet till ersättning något som får provas i domstol om inte nätägaren tillmötesgår dig. Att de skyller på sin underleverantör är inte relevant eftersom du inte har ett avtal med denne och inte heller har möjlighet att lösa problemet själv genom att ta in egen firma. Detta skulle jag försöka trycka på. Möjligen kan du fråga lite på energimarknadsinspektionen som är den relevanta tillsynsmyndigheten om de har några liknande fall och prejudicerande domar.
Om du väljer att tro att jag skulle sympatisera med elnätsbolagen så får det stå för dig.
Jag blir mer och mer intresserad av vilken skada du tycker dig ha lidit, förutom merkostnaden som byggström innebär. Varför anser du dig berättigad till skadestånd?
Förutom detta så är väl din möjlighet till ersättning något som får provas i domstol om inte nätägaren tillmötesgår dig. Att de skyller på sin underleverantör är inte relevant eftersom du inte har ett avtal med denne och inte heller har möjlighet att lösa problemet själv genom att ta in egen firma. Detta skulle jag försöka trycka på. Möjligen kan du fråga lite på energimarknadsinspektionen som är den relevanta tillsynsmyndigheten om de har några liknande fall och prejudicerande domar.
Om du väljer att tro att jag skulle sympatisera med elnätsbolagen så får det stå för dig.
Jag blir mer och mer intresserad av vilken skada du tycker dig ha lidit, förutom merkostnaden som byggström innebär. Varför anser du dig berättigad till skadestånd?
Trots att jag inte är elnätslobbyist så tror jag nog att du måste förlika dig med att någon form av skadestånd för sveda och värk blir nästan nog omöjligt att få.
Elnätsbolagen får råna och ta dig i baken bäst de vill, så länge de inte dödar dig.
Elnätsbolagen får råna och ta dig i baken bäst de vill, så länge de inte dödar dig.