David Wallin David Wallin skrev:
Kan det inte vara så att värmen går upp i huset också? Spontant tänker jag att en rumstermostat måste vara bättre än att ha fast temperatur på golvet och borde kunna spara in någon krona i alla fall.
värmen stiger med all säkerhet! Jag gissar att båda rummen ligger och styr mot någon form av givare i golvet. Men det är bara vad jag tror. Styr nyare golv mot givare i inbyggda i termostaten?

Har också stängt av våran golvvärme i badrummet. Nu på sommaren är jag inte speciellt orolig men hur kommer det bli på vintern tro? Det är den enda värmekällan. Är det sant att det ej är bra att stänga av den helt?

M MarkusTo skrev:
värmen stiger med all säkerhet! Jag gissar att båda rummen ligger och styr mot någon form av givare i golvet. Men det är bara vad jag tror. Styr nyare golv mot givare i inbyggda i termostaten?
Jag vet inte om det är någon skillnad på nyare eller äldre golv, men det går ju alltid att byta termostaten mot en med inbyggd tempgivare. På en del golv tror jag att det går att ställa om i termostaten om man vill använda givaren i golvet eller på väggen.

Hur har du kommit fram till att de förbrukar 30 kwh/dygn? Hur säker är du på att det stämmer?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hur har du kommit fram till att de förbrukar 30 kwh/dygn? Hur säker är du på att det stämmer?
Precis, det låter som full effekt hela tiden.

M MarkusTo skrev:
Så min gissning är att jag skickar de mesta rätt ner i marken.
M MarkusTo skrev:
Dessutom blir det så kallt och rått i rummen, att man inte vill vistas där,
M MarkusTo skrev:
Stänger jag däremot av golvvärmen hamnar vi på ca 15-16 grader i rummen då de är helt under mark
Jag tycker att du själv har konstaterat att golvvärmen fungerar och gör precis det man kan förvänta sig, det vill säga ger rummen ett behagligt klimat.

P
M MarkusTo skrev:
Har testat att stänga av, men både hört att man inte ska stänga av då fukten tar sig upp. Dessutom blir det så kallt och rått i rummen, att man inte vill vistas där, än mindre hänga tvätt som aldrig skulle torka…
Sätt dit en riktig avfuktare från Woods så blir det bättre

H hempularen skrev:
har energi övervakning på olika grupper i huset. I förra veckan hade jag golven avstängda när jag ändå var borta. Och det ligger inget annat på gruppen som påverkas av ens frånvaro

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker att du själv har konstaterat att golvvärmen fungerar och gör precis det man kan förvänta sig, det vill säga ger rummen ett behagligt klimat.
jo visst gör golvvärmen sitt jobb. Men tycker att förbrukningen är förvånansvärt hög.

Vet du om plattan är isolerad? Väldigt lite risk för fuktproblem med avstängd värme på golvet då. Ett tips; torka tvätt utomhus så mycket du kan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MarkusTo skrev:
jo visst gör golvvärmen sitt jobb. Men tycker att förbrukningen är förvånansvärt hög.
Vet du vad total effekt är på slingorna? Om @imported_Benno antar rätt i #3, alltså en total effekt på 2,5 kW, skulle slingorna vara "aktiva" ca 50 procent av tiden och det är väl rimligt? Men direktverkande el är dyrt så jag förstår ditt "problem".

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet du om plattan är isolerad? Väldigt lite risk för fuktproblem med avstängd värme på golvet då. Ett tips; torka tvätt utomhus så mycket du kan.
Ingen aning om hur isoleringen under är. Är inte heller lättaste att titta upp då de som sagt var är en bit ner i marken.
På grund av pollenallergi i familjen så hänger vi ytterst lite utomhus…

M MarkusTo skrev:
Ingen aning om hur isoleringen under är. Är inte heller lättaste att titta upp då de som sagt var är en bit ner i marken.
På grund av pollenallergi i familjen så hänger vi ytterst lite utomhus…
Leta i bygglovshandlingarna eller hos kommunen. Vi har också pollen men torkar utomhus ändå….

Alfredo Alfredo skrev:
Vet du vad total effekt är på slingorna? Om @imported_Benno antar rätt i #3, alltså en total effekt på 2,5 kW, skulle slingorna vara "aktiva" ca 50 procent av tiden och det är väl rimligt? Men direktverkande el är dyrt så jag förstår ditt "problem".
Inte mätt upp vad slingorna drar när de är igång. Men nej, de är inte igång hela tiden, då jag hör hur de klickar till och från i reläerna. Vet även att elslinga är korkat att installera. Men har svårt att tro att man skulle räkna hem att bryta upp golvet och lägga vattenburet. Utan får väl acceptera tidigare ägares korkade beslut.

M MarkusTo skrev:
Utan får väl acceptera tidigare ägares korkade beslut.
Korkat skulle jag inte säga men tiderna förändras och det som en gång var klokt är inte alltid klokt idag. En gång i tiden var villaolja klart billigaste sättet att värma ett hus men detta gäller inte riktigt numera...

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.