16 734 läst ·
46 svar
17k läst
46 svar
El-värmegolv drar MYCKET ström
värmen stiger med all säkerhet! Jag gissar att båda rummen ligger och styr mot någon form av givare i golvet. Men det är bara vad jag tror. Styr nyare golv mot givare i inbyggda i termostaten?David Wallin skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag vet inte om det är någon skillnad på nyare eller äldre golv, men det går ju alltid att byta termostaten mot en med inbyggd tempgivare. På en del golv tror jag att det går att ställa om i termostaten om man vill använda givaren i golvet eller på väggen.M MarkusTo skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Hur har du kommit fram till att de förbrukar 30 kwh/dygn? Hur säker är du på att det stämmer?
M MarkusTo skrev:
M MarkusTo skrev:
Jag tycker att du själv har konstaterat att golvvärmen fungerar och gör precis det man kan förvänta sig, det vill säga ger rummen ett behagligt klimat.M MarkusTo skrev:
Vet du vad total effekt är på slingorna? Om @imported_Benno antar rätt i #3, alltså en total effekt på 2,5 kW, skulle slingorna vara "aktiva" ca 50 procent av tiden och det är väl rimligt? Men direktverkande el är dyrt så jag förstår ditt "problem".M MarkusTo skrev:
Ingen aning om hur isoleringen under är. Är inte heller lättaste att titta upp då de som sagt var är en bit ner i marken.Jonatan79 skrev:
På grund av pollenallergi i familjen så hänger vi ytterst lite utomhus…
Leta i bygglovshandlingarna eller hos kommunen. Vi har också pollen men torkar utomhus ändå….M MarkusTo skrev:
Inte mätt upp vad slingorna drar när de är igång. Men nej, de är inte igång hela tiden, då jag hör hur de klickar till och från i reläerna. Vet även att elslinga är korkat att installera. Men har svårt att tro att man skulle räkna hem att bryta upp golvet och lägga vattenburet. Utan får väl acceptera tidigare ägares korkade beslut.Alfredo skrev: