Hej..
I mitt kök så har jag ett eluttag till min gamla spis och ugn. Det uttaget ligger på 16A. Totalt 5 st kablar går till detta uttag. Jag skulle vilja sätta en vanlig 10A uttag där.

Kan jag bara ta bort två av kablarna och byta uttag till vanligt stickkontat?

• Haha
etompau
  • Laddar…
tommib
Om vi antar att du har ett fullkopplat perilexuttag så går det bra att sätta en dosa över och montera utanpåliggande vanliga uttag bredvid. Man kan också med en adapter anpassa hålavståndet till ett vanligt infällt uttag och montera det direkt där. De oanvända ledarna isoleras lämpligen men lämnas kvar. Man behöver inte säkra ner, schuko är godkänt för 16 A.

Allt detta är behörighetskrävande och ska göras av elektriker.

Jag blir lite fundersam över varför man skulle göra detta?

OM syftet är att koppla in en ny spis med enfasanslutning, så är det fel väg att gå.

tommib
Jag utgår ifrån att man har byggt om köket och nu har häll/ugn på annan plats med annan matning. Då skulle ett normalt perilexuttag kunna sitta bra till för t.ex. en diskmaskinsmatning.

Om så inte är fallet så kan jag inte heller se någon bra anledning att byta ut ett fullkopplat perilex.

Avsaknaden av detaljer gör att även jag utelämnar detaljer i mitt svar. TS, om du ska koppla själv måste du veta vad du gör och du måste ge mer detaljer om varför du vill göra detta.

Tack för era svar. Men jag kanske var lite otydlig.. som ni ser på bilden så sitter eluttaget längstner på bilden bakom spisen. Jag vill kunna koppla en vanlig stickkontakt till samma uttag för tex spishäll. Min tanke var att bara använda 3 av fem kablar. Jord plus brun och blå.

Jag är väl medveten om att en elektriker skall koppla in och ihop men jag kan förbereda så mycket som möjligt för att få ner mina kostnader..

Eluttag bakom spis i ett omålatt kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH
Kalle

• Gilla
Buildgates
  • Laddar…
Jo men en spishäll skall INTE kopplas via vanligt uttag. En spishäll vill oftast ha två faser 16A. Skall du köra den på en enda fas kommer du att behöva mer än 16A.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Exakt så. Det uttaget du har där är perfekt lämpat för en spishäll. Möjligen vill du dra ut ett vanligt uttag bredvid för ugnen, det kopplas då parallellt med lämplig fas i uttaget (oftast L3).

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Då förstår jag. Jah trode att spishällen inte krävde mer än vanligt. Men om så är fallet är det helt perfekt

Mikael_L
M mrbygg1 skrev:
Jag är väl medveten om att en elektriker skall koppla in och ihop men jag kan förbereda så mycket som möjligt för att få ner mina kostnader..
Den där elektrikern bör också öht ta en ordentlig titt på dagens utförande, det ser inte bra ut på bilden. Jag tycker att det ser ut som att ledningarna (FK) tittar fram lite osv. Det skall helst fixas till en någorlunda laglig och ofarlig standard.

Men det kanske löser sig självt, ibland måste uttaget flyttas för att inte krocka med ugn eller häll, eller skåpet som sakerna är i.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Ja du har helt rätt.. det ser nästan ut som om det suttit ett annat uttah där tidigare. jag får ta en närmre titt i morgon.

Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.