Hej!

Jag behöver lite hjälp här. Håller på att renovera mitt hus och är i de sista rummen i källaren och renoverar. Jag byter all el i huset. Eller rättare sagt elektriker gör det. Men jag förbereder och planerar för framtiden. Såhär ser det ut idag.

Huvudcentral är bytt till en 4x13 normkapsling med normsäkringar. Här sitter jordfelsbrytare. När vi satte in värmepanna så drog de en 5x2,5 till pannrummet och satte en undercentral. I den sitter värmepannan och ett eluttag som matar shunten till LK värmegolvet. Jag har förberett och bytt kabeln som gick till garaget. Nu ligger där ett VP20 rör i golvet fram till väggen där garaget ligger. När jag dränerar så drar jag den sista biten in och efter samråd med min elektriker så blir det en undercentral. Garaget skall ha belysning, några eluttag till lättare arbete motorvärmare och kanske laddbox till elbil i framtiden. Sen är tanken att en 3-fas slinga skall gå runt trädgården för att belysa staket, buskar, träd med hjälpa av pollare, spots mm. Dessa styrsmed Fibaro relayswitch som placerar vid elcentralen och kan app styras och schemaläggas.

Till detta så planerar vi bygga ett uterum. Här handlar det mest om några eluttag och belysning. men jag har även en plan för en pergola med ute kök och ett spabad lite längre ner på tomten. Även uteköket har inga större krav då det är mest något eluttag och belysning. Men spabadet lär väl behöva en trefas 16A.

Man har många frågor som ligger i huvudet nu och jag vill mest förbereda så det blir smidigt att hämta el i framtiden. Och iom att jag redan renoverat halen där elcentralen sitter så vill jag ogärna ha utanpåliggande kablage. Jag renoverar rummet där värmepannan står och jag spårar nu för el och vatten i väggarna. Även rummet uppe till häger där 4:an är renoveras och detta kommer bli sovrum och walkincloset. Till båda dessa rum ligger framdraget VPrör i golvet. 6 stycken per rum varav 5 VP16 och 1 VP20. Dessa är tänkt att användas för el och data till dessa rum. Jag kan släppa ett rör vid ytter väggen för framtida bruk om det behövs.

Här kommer nån fråga.

• Kommer strömmen räcka i garaget till det jag vill ha?
  • Hade jag kunna gå från garaget till utekök/spa eller blir det för lite ström på en 5x2,5mm2 till garaget?
  • Hur många trådar RK 4mm2 alt 6mm2 får jag in i ett VP20?

Elplan över hus med markerade centraler, VP-rör och planerade installationer för garage, uterum, och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

#el
5G2.5 mm² innebär tumregelmässigt 3 x 16 A vilket är lika med totalt ca 11 kW. Om det räcker kan bara du svara på. 11 kW räcker till en mindre bostad med elvärme.

Det skulle därmed troligen räcka om man inkluderar uteköket. Men enligt din skiss verkar det ju närmare att gå från HC!?

Om vi ska prata elbilsladdning är det dock bra om du kan få fram en separat ledning för denna, från mätarskåpet eller i ditt fall från HC. Detta för att kunna montera en effektvakt på ett centralt ställe som kan mäta husets totala förbrukning och koppla bort elbilsladdningen vid behov. Det är mätarsäkringen som behöver skyddas.

VP20 rymmer tumregelmässigt 6x2.5 mm², 4x4 mm² eller 3x6 mm², men det går att få i mer/grövre om röret företrädesvis är rakt med bara några få vida böjar.

• Gilla
Mr L
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
5G2.5 mm² innebär tumregelmässigt 3 x 16 A vilket är lika med totalt ca 11 kW. Om det räcker kan bara du svara på. 11 kW räcker till en mindre bostad med elvärme.

Det skulle därmed troligen räcka om man inkluderar uteköket. Men enligt din skiss verkar det ju närmare att gå från HC!?

Om vi ska prata elbilsladdning är det dock bra om du kan få fram en separat ledning för denna, från mätarskåpet eller i ditt fall från HC. Detta för att kunna montera en effektvakt på ett centralt ställe som kan mäta husets totala förbrukning och koppla bort elbilsladdningen vid behov. Det är mätarsäkringen som behöver skyddas.

VP20 rymmer tumregelmässigt 6x2.5 mm², 4x4 mm² eller 3x6 mm², men det går att få i mer/grövre om röret företrädesvis är rakt med bara några få vida böjar.
Förstår att det är en svår fråga om det räcker. Som sagt. kommer ha lite eluttag där och belysning. Kanske ett elelement och en motorvärmare. Och lite trädgårdsbelysning. I framtiden kanske man vill ladda en bil. Men då kanske jag skall ha en separat matning till bil om det går att lösa. Om man drar en separat, är det en 5G2,5 16A som gäller för att framtidssäkra för bil?

När det kommer till utekök och spa så kan jag dra fram en matning. Sätta en undercentral 3 på lämpligt ställe. Skulle det räcka med ett VP20 rör här och dra fram FK 2,5mm2?

Spa, vet jag inte så mycket om. En del verkar kräva typ 40A enfas...

Men 2,5 till utekök och spa fungerar troligen i praktiken, men om du nu relativt enkelt kan dra rör/slang, så dra separata matningar.

I första inlägget frågades det om antal 4kvmm trådar i ett 20 rör, vill du ha mer än 2,5 i röret så sätt grövre rör. Man brukar säga 5 st 2,t kvmm trådar i ett 20 rör. Om vi antar att du vill ha en central med hög belastning i garaget, så dra fram 6kvmm direkt från matningen, behöver då inte säkras i huvudcentralen.

Ska du verkligen framtidssäkra billaddning bör du ha egen kanalisation för 5g6 samt separat kanalisation för signalkabeln mellan HC och laddbox. Många laddboxar kan köras på3 fas 32 A och har möjlighet till effektbegränsning. Dvs kräver feta kablar och signalkabel typ cat6 mellan en separat elmätare och laddbox

Är det verkligen någon som vill kunna snabbladda elbilen hemma med mer än 11 kW?
Var kommer 5G6 mm² ifrån?? Vad skulle motivera en sådan kabel? Enfasladdning kanske...
Nä, 5G2.5 mm² tror jag räcker till de allra flesta.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
De flesta boxarna kan ladda upp till 22 kWh idag. Det lär inom en 10 års period nog behövas beroende på pendlingsavstånd.
Tycker att när man ändå drar kanalisation göra det med 50 rör för att kunna köra kabel för Max 32A 3 fas. 10 år går fort och det är jobbig att gräva ny kanalisation för fetare kabel då.
Sen behöver man idag inte köra med annat än 2,5 16 A men det blir lättare att uppgradera när det är dags. Det är inte heller orimligt att med kommande effektbaserade tariffer och politikernas vurmande för elbilar att fler kommer kunna uppgradera huvudsäkringar i sina hus. Men för dagens bruk funkar 16 A perfekt. Kör det själv men han som sagt lätt dra in en ny kabel i kanalisation i framtiden, har själv 22 kWh laddare med effektbegränsning, 5g2.5, 16 A HS

diametern är alltid föremål för separat beräkning och bedömning, utgick som minimum då det är 6 mm kabel som 22 kWh laddare används som laddkabel, men givetvis tjockare beroende på avstånd, impedans osv

kan ju hända att familjen utökat med fler elbilar också som måste laddas snabbt....

Redigerat:
Jag antar att du menar 22 kW? Om det är trefasigt innebär det en säkring på 32 A. Att "laddaren" (boxen på väggen) klarar denna effekt är en sak. Det som gäller är om bilen kan ta emot tre faser. 22 kW enfasigt innebär 100 A säkring. Du kan ju fråga fortum vad det kostar att dra fram en sådan till ditt mätarskåp. Det krävs utbyggnad av elnätet om alla ska ladda snabbt hemma.

Jag håller med Roffe. Elbilsladdning hemma är en ny företeelse och utvecklingen går snabbt. Det är bara dumsnålt att inte lägga ner storleken större kanalisation och kabel när man ändå håller på.

Nja, att ladda hemma med 22kW är nog inte ens troligt att det någonsin kommer att behövas. Räknat på en Tesla som drar 2kWh per mil så skulle du ladda bilen med 11mil i timmen. Vem kan hemma ha det behovet och som inte väljer att ta sig till en snabbladdare?
Bilarna kommer också att bli energieffektivare vilket vi redan nu ser sker med nya bilar.

De elbilar som kan ladda med mer än 11kW vid växelström är äldre teslor med dubbellddare, vissa teslor med 16,5kW laddare och Renault Zoe.

Resten ligger på 11kW och där under. Om de ens kan laddas via trefas. Enfasladdning är ett aber och kan vara knepigt att hantera i husets elnät.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag har de senaste 20 åren äskat att Fortum "snabbt" följer utvecklingen och byter ledningen till våra hus i byn så att vi kan fläska på med mer maskiner... Grannen längst bort har en förimpedans på ca 1.6 Ω i mätarskåpet.

Det skäl som finns för att lägga en 5G6 mm² till elbilen är för att slippa en extra avsäkring i mätarskåpet, och det kan vara nog så mycket värt.

När vi köpte huset för 8 år sedan handla det mer om att byta elen. Efterhand som man bor som kommer man på massa nytt som man kanske inte hade i tankarna i början. T.ex kablen till garaget var dragen på väggen och då handla det att ersätta den och få in de i väggen.

Elektriska installationer och avloppsrör i renoverat hus, med rörfräsning i betonggolv för framtidssäkring.
Skapa konto

Och då blev resultatet såhär. Hade inga tankar då på att man kanske ville har en elcental eller framtida laddningar så 5x2,5 blev det i ett VP20 rör.
Renoveringsprojekt med rör för vatten och värmesystem på en rå betongvägg i hemmiljö.
Skapa konto

Iom att jag renoverade hallen där elcentralen satt så drog jag fram någre extra rör för el och data till rummen som inte var renoverade. Sen är ju golvet igen gjutet och klinkern lagd.
Öppet golv med flera elektriska VP20-rör och kablar som dras genom betong och grus för installation i hemmiljö.
Skapa konto

Nu är det försent att lägga nya rör till elcentralen är kompletterad med datarack mm.
En öppen elcentral med ordentligt arrangerade elkablar och datarack i ett hem.
Skapa konto

Och nu är jag i de två sista rummen och byter avlopp. Och då är tanken att jag använder de rör jag jag lagt ner i golvet.
Renoveringsarbete med grusgolv, väggen genomskuren för rörinstallation och verktyg synliga.
Skapa konto

Renoverat rum med öppet golv och installation av el- och avloppsrör, hinkar och arbetslampa syns.
Skapa konto

Så jag har VP20 rör att jobba med och hur jag drar ett till till garaget för framtida billaddning får jag kanske lösa då. Nu är det 5G2,5 som gäller till en central som kommer säkras i HC. Sen lutar det då åt att jag släpper ett 20 rör till eventuell framtida uterum, utekök och spa. Uterum bör inte dra så mycket så det kan man säkert lösa på befintligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.