C
Vi har köpt en ö som ligger cirka 300 från land, ön ligger i en sjö i närheten av Sundsvall. Vi (hustrun) vill ha el till fritidshuset på ön,Vi bor permanent vid sjön på fastlandet. Ingen fast förbindelse till ön finns. Nån som har en hum om vad det skulle bli för kostnader att dra ut 230:s ström med en avsäkring på 16-20 eller 25.... prisindikation vore bra...Solel eller vindel är inte alternativ beroende på att vi vill inte avverka på ön...,träd står i vägen för solen... o vindel känns inte så bra....Jo jag vet att nätägaren kan ge prisindikation...men om 2 månader...löjligt...där ser vi hur det blir i en monopolsituation....Bläääää o så finns det folk som inte vill konkurensutsätta.

Till komplettering efter påpekande. Jo jag är medveten om att det blir ett nytt abbonemang....

Redigerat:
tommib
Jag gissar att det inte är samma fastighet. Då är det bara nätägaren som kan dra ut el dit. Det har ingen betydelse att ni råkar äga en fastighet på fastlandet.

Troligen blir det dyrt. Som i många hundra tusen dyrt.

Av intresse, hur tänker du dig att det skulle fungera om man inte hade monopol på eldistribution? Konkurrerande parallella elnät?

Staffans2000
Hade ön varit min, skulle min lilla kriminella hjärna genast börjat arbeta för att hitta på alternativa lösningar. En vattentålig kabel tillexempel...

Staffan

• Gilla
Lostmoose och 4 till
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Jag gissar att det inte är samma fastighet. Då är det bara nätägaren som kan dra ut el dit. Det har ingen betydelse att ni råkar äga en fastighet på fastlandet.

Troligen blir det dyrt. Som i många hundra tusen dyrt.

Av intresse, hur tänker du dig att det skulle fungera om man inte hade monopol på eldistribution? Konkurrerande parallella elnät?
Jo tyvärr är det ju så att bara nätägaren kan dra fram kabeln....Det är ett problem...Problem nr 2 har du ju påpekat..monopolet....Säkert går det att lösa med bara ett nät... Men det är nog närmast ett administrativt problem...:rofl::rofl::rofl:

P
Skulle någon bry sig om man rullade ut egen kabel och kopplade via sin egen fastighets matning?

• Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Hmm.... Att förlägga 300 m sjökabel är troligen rätt komplicerat och inte på något sätt som att lägga en skarvsladd till grannhuset. Det är inte en sladd du ror ut med i ekan. Dessutom ska ju kabeln märkas ut med stora skyltar så det är rätt uppenbart vad man gjort. Att inte märka kabeln är en extremt dålig idé om det inte är en minimal sjö utan någon form av båttrafik.

Nätägaren bryr sig definitivt om att man lägger en kabel mellan två fastigheter.

C carra skrev:
Vi bor permanent vid sjön på fastlandet. Ingen fast förbindelse till ön finns.
Har ni mark ner till sjön?
Vid t.ex. jordbruksfastigheter är det bara att dra en kabel till en ”ekonomibyggnad” utan att fråga.

• Gilla
carra
  • Laddar…
Om nu någon skulle bry sig eller om det mot förmodan skulle hända någon olycka kan det bli en mardröm man helst vill slippa. I detta fallet verkar inte TS äga helheten där dragningen skulle ske. Inte för att det direkt gör det lättare men lite bättre än att fritt börja agera Vattenfall.

Och som elmont skrev kan man bedöma kostnad via schablonen om det finns nuvarande kunder i närheten. I detta fallet då troligen med rejält påslag pga omständigheterna och ligger det helt avsides som tommib skrev hundratals tusen.

Det är en sak att bara lägga ut en kabel, det är enkelt. Men kabeln behöver skyddas mot is, ankare och fiskeredskap. Det är det svåra. Vanligtvis gräver man ned kabeln i havsbotten och för detta krävs tunga maskiner. Eller man täcker kabeln med stenar eller betongplattor. För det behövs halvtunga maskiner på pråm. Eller man låter bli och riskerar att behöva laga kabeln ibland. För det behövs ett förråd med reservkabel, särskilda skarvar och en större båt.
Kabeln bör vara armerad för att tåla mer.
Jag skulle gissa att du behöver lägga nästan en miljon på projektet.

Och troligen betydligt billigare och enklare att skaffa ett eget elverk, i alla fall om man inte vistas där permanent.

• Gilla
StorKoppKaffe och 2 till
  • Laddar…
tommib
Allvarligt talat, om ni bor på fastlandet nära ön så kanske det är bättre att förklara kostnaden för frugan. Man får många gasolflaskor för kostnaden att dra ut el dit och de gångerna man verkligen behöver el (t.ex. vid byggande) kan man köra ett elverk. Laddning av mobiler osv kan göras antingen med powerpack eller ett enklare solcellssystem. Kylskåp drivs med fördel med gasol eller en lite större solcellsanläggning. Om det inte tar mer än 20 min att ta sig hem från ön så har jag extremt svårt att se behovet av fast elnätsanslutning. Det är ju bara att åka hem om batterierna/gasolen tar slut.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Rent tekniskt. 300 meter kabel, 400 volt, med acceptabelt spänningsfall och utlösningsvillkor. Vad pratar vi om för kabeldimmension? 50mm2? 100mm2?

Jag gissar också på att det springer iväg över en halvmiljon och att det tar lång tid innan nätägaren prioriterar ett sånt jobb. Mitt förslag är att överlåta ansvaret på den som vill få el på ön (alltså hustrun). Låt henne bedöma olika alternativ
1: sol och vind (med allt vad det betyder i att ta bort träd mm)
2: Litet elaggregat, med allt vad det betyder i buller och bränsle
3: Anlita nätägaren för att dra dit en sjökabel (dyrt och tar säkert lång tid)
4: Resignera i faktumet att det är ett fritidshus och att det kan vara skönt att leva spartanskt utan el "off the grid" emellanåt.

• Gilla
carra
  • Laddar…
C
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hade ön varit min, skulle min lilla kriminella hjärna genast börjat arbeta för att hitta på alternativa lösningar. En vattentålig kabel tillexempel...

Staffan
Gissa om det förespeglat mig...Jag äger dessutom en del av "vattenmarken"som kabeln skall ligga i så vem vet :rofl::rofl::rofl:

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.