Tänkte bygga om köket och funderar på fristående köksö. Hur löser man elmatning till dylik? Ska sitta en 80cm induktionshäll på 7600W. Har betongplatta med golvvärme så klart
. Finns det några smarta,smidiga golvkabelkanaler med ingjuten 5x1.5m2 kanske?? Eller är det bara bita i det sura äpplet och bila i plattan?
Det finns golvkanaler men det brukar man bara se i kontor eller butiker. De är inte särskilt smidiga...
Troligtvis ska inte hällen ha 5G1.5, det brukar vara 2-fas 16A. Alltså behövs 4G2.5 men det brukar bli billigare med 5G2.5.
Det är svårt att ge råd utan att se hur köket ser ut, har du någon bild? Om köksön kommer hyfsat nära en vägg kan det fungera med en platt golvlist ändå kanske.
Troligtvis ska inte hällen ha 5G1.5, det brukar vara 2-fas 16A. Alltså behövs 4G2.5 men det brukar bli billigare med 5G2.5.
Det är svårt att ge råd utan att se hur köket ser ut, har du någon bild? Om köksön kommer hyfsat nära en vägg kan det fungera med en platt golvlist ändå kanske.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 271 inlägg
I och med att du samtidigt får krav på dig installera en utslagsho med avlopp, kan du ju fundera på hur du skall lösa avloppsfrågan. Du får nog eldragningslösningen på köpet.
Jag vet inte om det är ett krav men det är en väldigt stark rekommendation att ha en ho på samma bänkyta som spisen för att inte behöva bära kastruller med kokande vatten över öppna ytor (tänk pastavattnet som ska hällas av). Det är också en väldigt vettig rekommendation i mitt tycke.
http://www.omboende.se/Bygga1/Koksplanering-/
http://www.omboende.se/Bygga1/Koksplanering-/
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 271 inlägg
Det var en annan tråd här som diskuterade detta och om jag inte minns fel hittade någon Boverkets regler som tydde på ett krav.
Det är ju samtidigt sunt förnuft.
Det är ju samtidigt sunt förnuft.
Om Boende är från Boverket (och konsumentverket). Där står det bör. Men det kan ju vara så att de flesta kommuner tolkar BBR som krav och därmed inte ger bygglov om det som byggs inte följer dessa. Nu är ju detta en ombyggnad som troligen inte är lov/anmälningspliktig, så TS behöver inte fråga vad kommunen tycker...
Att ha en ho inom 1-1,5 meter bakom ryggen jämfört med idag, 3 meter bänkyta emellan, torde göra liten skillnad på säkerheten vid pastavatten-deponering... Så, åter till strömmatningen, enligt inst-anvisning så är det full 3-fas som gäller, säkert för att ha Power-läge samtidigt på flera zoner. Se bild.
Så, om man måste bila, jag antar att GV ligger på 6-7 cm djup. Tillräckligt utrymme för att bila ned ett VP? Vad för VP är minimum för 5x1,5, 16mm? Finns det smidigare förläggningssätt med kablage utan skyddsrör?
Så, om man måste bila, jag antar att GV ligger på 6-7 cm djup. Tillräckligt utrymme för att bila ned ett VP? Vad för VP är minimum för 5x1,5, 16mm? Finns det smidigare förläggningssätt med kablage utan skyddsrör?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Om hon ligger på "andra sidan" så finns risken att det står ett barn i vägen som man stöter ihop med, så det är inte helt riskfritt.
Nåväl, kabel får man numera gjuta in utan rör men rekommendationen är nog ändå 5G2,5. (I golvet får den ordentlig kylning så där funkar det med 1,5 men den kommer ju upp ur golvet också)
Protte
Nåväl, kabel får man numera gjuta in utan rör men rekommendationen är nog ändå 5G2,5. (I golvet får den ordentlig kylning så där funkar det med 1,5 men den kommer ju upp ur golvet också)
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 907 inlägg
Ja, 5G2.5 i et 20-rör är vad som är normalt. Då är det bara att hoppas på att golvvärmen ligger djupare 
Klicka här för att svara