T
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Bor man stort så visst, men jag hade inte åsidosatt ett a 60skåp till det. Men allt går om man vill och kan
Gastuben får du väl inte ha inne!?? Eller är det något annat som behövs för gas (jag vet inte hur det funkar med gasspis)

Liten tub får man ha inne om det är ventilerat neråt. Dock inget jag själv skulle vilja ha ;)

E
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Liten tub får man ha inne om det är ventilerat neråt. Dock inget jag själv skulle vilja ha ;)
En möjlighet är att ta bort klinkers och höja köksdelen lite, ståtligt men mycket jobb. Eller direkt på klinker. Är all inredning på plats?
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Bor man stort så visst, men jag hade inte åsidosatt ett a 60skåp till det. Men allt går om man vill och kan
Vilka mått har köksön?

Tänk flera gånger till på vatten. En sak är säkerheten. Men också arbetet i köket blir mera tungrott när du inte har slask och spis i närheten av varandra. Tro mig, köket här såg ut ungefär så när vi flyttade in.

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
En möjlighet är att ta bort klinkers och höja köksdelen lite, ståtligt men mycket jobb. Eller direkt på klinker. Är all inredning på plats?

Vilka mått har köksön?
Tror du misstar mig för TS nu

E El-Löken66 skrev:
Så kan det vara. Nu känns ju detta som ett ganska nytt hus, men ändå är det väl en renovering.
Så har jag uppfattat det iaf, skulle va kul att få ett exakt svar!

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
E
L Lopex skrev:
Så har jag uppfattat det iaf, skulle va kul att få ett exakt svar!
Svaret var att TS skulle dra det med elektriker.

Gissar att det aldrig kommer återkoppla, halvbra lösningar har ju denna tendens och här blir svårt att få till det riktigt bra.

Från en annan tråd:

tommib
E El-Löken66 skrev:
Jaså, är det ett faktum..

Jättevanligt med en köksö med en rejäl häll och serveringsyta ju, verkar knasigt att ha en vask där.

Har du någon paragraf kanske?
Ingen som jag orkar googla upp via telefonen på jobbet men om du söker på Boverkets byggregler så hittar du.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Har du någon paragraf kanske?
BBR 8:43

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
T
E El-Löken66 skrev:
Detta svar ges av Byggahus arkitentexpert: Det är inte ett skallkrav, utan mer en mycket stark rekommendation av säkerhetsskäl då man kan få hett vatten över sig eller barn när man flyttar kastruller mellan häll och vask. Det är mycket praktiskt med, då fler enklare får plats att laga mat samtidigt. Det finns dock många, många kök utan detta som fungerar bra. Det är bara att man är extra medveten om risken. Fråga dem vad de menar med sitt påpekande. Är det något poängsystem de kör med där man uppfyller olika mycket ur säkerhetsaspekt?

I och med att vasken är så pass nära kanske det går att motivera, men bra aspekt att lyfta i vilket fall.
Lycka till att få kommunen att gå med på det!;)

P
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Gas är nog ingen höjdare, stor tub som tar duktigt med utrymme om den ska vara i köksön. Ska man förvara den på annat håll vilket man bör, så blir det större kanal än för en EL kabel.
Det blir en ännu värre installation med en gasflaska i köksön.
Platsen där flaskan förvaras ska ha direkt ventilation till utsidan av huset.

T
P Peter787 skrev:
Det blir en ännu värre installation med en gasflaska i köksön.
Platsen där flaskan förvaras ska ha direkt ventilation till utsidan av huset.
Är det godkänt om man bilar upp golvet och installera en ventilationskanal? För då skulle ju det kunna vara en lösning.

tommib
Då kan man ju lika gärna dra el. Premissen var att det är golvvärme och att TS inte vill förstöra den.

Jag visste inte att det var krav på direkt ventilation ut, men det är ett rimligt krav.

T
Glömde: ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.