Hej.
Jag vill ha lite el i ett fristående hönshus under vintermånaderna.
Det är bara för belysning och för att hålla deras vatten isfritt, d.v.s. förbrukning på max 100 W.

Jag tänkte dra fram en kabelvinda (IP44 klassad) från ett av bostadshusets uttag, hänga kabelvindan på utsidan av hönshuset. Sedan tänkte jag ha en kabel med stickpropp (till kabelvindan), som går in i hönshuset, och sedan in i ett fast uttag på innerväggen.

Nu funderar jag lite på vad som är korrekt sätt, vilken kabel jag bör använda osv. Jag kommer använda IP44 i hönshuset då det är dammig miljö osv.

- Inne i hönshuset ska det finnas ett antal vanliga uttag (detta för att det ska vara enkelt att sätta timers i dom).
- Det ska finnas 2 lampar, på som kopplas på var sitt uttag (ska ha olika timers). De vanligaste lamparna är för fast installation och har en anslutningsplint. Vilken kabeltyp lämpar sig bäst för att ansluta en sådan lampa med stickpropp i andra änden?
- Vilken kabel ska jag använda mellan kabelvindan till uttagen inne i hönshuset? Behöver den dragavlastas i uttagaget eller räcker det att klamra fast den?

Några andra tankar / idéer?
 
Magnus E K
Det viktigaste när det gäller hönshus är att kontakten till sladdvindan ska in i grannfastighetens uttag, inte ditt eget.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 12 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det viktigaste när det gäller hönshus är att kontakten till sladdvindan ska in i grannfastighetens uttag, inte ditt eget.
Haha jo om man ska ha en lite större anläggning kanske..
 
Vanliga uttag .Menar du då sådana som brukar sättas utanpå hus. Ett hönshus är en dammsamlare och då ska det vara s.k. blockerade uttag. Detta för att det inte ska kunna bli en brand på grund av gnista. Allt annat i EL ska vara fast anslutet med godkända armaturer D-märkta.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vanliga uttag .Menar du då sådana som brukar sättas utanpå hus. Ett hönshus är en dammsamlare och då ska det vara s.k. blockerade uttag. Detta för att det inte ska kunna bli en brand på grund av gnista. Allt annat i EL ska vara fast anslutet med godkända armaturer D-märkta.
Ja precis.. Sådana med lock..
 
Inte bara med lock, det ska vara en strömbrytare på den med. Det går inte att få ström om inte srickproppen är i i och den går inte att ta ur om inte brytaren är av.. Ser ut så här och finns nog inte på billiga varuhusen.
 
  • Ett vit plastlock med sprickor på en elektrisk apparat eller dosa, fastsatt med fyra skruvar.
Jag hade satsat på en bra skarvsladd (2,5mm²) med CEE-don.
Sedan sätter du ett CEE-väggintag utanpå hönshuset, och en liten undercentral på insidan (kapslad IP65).
 
J jonaserik skrev:
Inte bara med lock, det ska vara en strömbrytare på den med. Det går inte att få ström om inte srickproppen är i i och den går inte att ta ur om inte brytaren är av.. Ser ut så här och finns nog inte på billiga varuhusen.
Nej usch det där lät lite overkill.
Men om man bara hänger in en IP44 förgrening, alltså vi skippar fast monterade vägguttag och bara har ett grenuttag hängandes på en spik?
 
Tja vad ska man säga, allt upp till dig, enligt regelboken som jag skrev tidigare. Klart det fungerar och tror inte att det är så farligt. Se bara rill att du bar har lampor där, brukar räcka bra för hös.
 
J jonaserik skrev:
Tja vad ska man säga, allt upp till dig, enligt regelboken som jag skrev tidigare. Klart det fungerar och tror inte att det är så farligt. Se bara rill att du bar har lampor där, brukar räcka bra för hös.
Hur menar du? Är det inte enligt reglerna om man gör så?
 
Enlig regelboken är ett hönshus detsamma som en ladugård-stall-grishus - etc. och faller under extra täta detaljer , markeras som godkännandemärkning D . Men kör på du och ha uttag/stickproppar på utsidan så går det nog bra ändå
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.