Hej.
Jag vill ha lite el i ett fristående hönshus under vintermånaderna.
Det är bara för belysning och för att hålla deras vatten isfritt, d.v.s. förbrukning på max 100 W.
Jag tänkte dra fram en kabelvinda (IP44 klassad) från ett av bostadshusets uttag, hänga kabelvindan på utsidan av hönshuset. Sedan tänkte jag ha en kabel med stickpropp (till kabelvindan), som går in i hönshuset, och sedan in i ett fast uttag på innerväggen.
Nu funderar jag lite på vad som är korrekt sätt, vilken kabel jag bör använda osv. Jag kommer använda IP44 i hönshuset då det är dammig miljö osv.
- Inne i hönshuset ska det finnas ett antal vanliga uttag (detta för att det ska vara enkelt att sätta timers i dom).
- Det ska finnas 2 lampar, på som kopplas på var sitt uttag (ska ha olika timers). De vanligaste lamparna är för fast installation och har en anslutningsplint. Vilken kabeltyp lämpar sig bäst för att ansluta en sådan lampa med stickpropp i andra änden?
- Vilken kabel ska jag använda mellan kabelvindan till uttagen inne i hönshuset? Behöver den dragavlastas i uttagaget eller räcker det att klamra fast den?
Några andra tankar / idéer?
Jag vill ha lite el i ett fristående hönshus under vintermånaderna.
Det är bara för belysning och för att hålla deras vatten isfritt, d.v.s. förbrukning på max 100 W.
Jag tänkte dra fram en kabelvinda (IP44 klassad) från ett av bostadshusets uttag, hänga kabelvindan på utsidan av hönshuset. Sedan tänkte jag ha en kabel med stickpropp (till kabelvindan), som går in i hönshuset, och sedan in i ett fast uttag på innerväggen.
Nu funderar jag lite på vad som är korrekt sätt, vilken kabel jag bör använda osv. Jag kommer använda IP44 i hönshuset då det är dammig miljö osv.
- Inne i hönshuset ska det finnas ett antal vanliga uttag (detta för att det ska vara enkelt att sätta timers i dom).
- Det ska finnas 2 lampar, på som kopplas på var sitt uttag (ska ha olika timers). De vanligaste lamparna är för fast installation och har en anslutningsplint. Vilken kabeltyp lämpar sig bäst för att ansluta en sådan lampa med stickpropp i andra änden?
- Vilken kabel ska jag använda mellan kabelvindan till uttagen inne i hönshuset? Behöver den dragavlastas i uttagaget eller räcker det att klamra fast den?
Några andra tankar / idéer?
Produkter som diskuteras: "kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Vanliga uttag .Menar du då sådana som brukar sättas utanpå hus. Ett hönshus är en dammsamlare och då ska det vara s.k. blockerade uttag. Detta för att det inte ska kunna bli en brand på grund av gnista. Allt annat i EL ska vara fast anslutet med godkända armaturer D-märkta.
Ja precis.. Sådana med lock..J jonaserik skrev:
Nej usch det där lät lite overkill.J jonaserik skrev:
Men om man bara hänger in en IP44 förgrening, alltså vi skippar fast monterade vägguttag och bara har ett grenuttag hängandes på en spik?
Enlig regelboken är ett hönshus detsamma som en ladugård-stall-grishus - etc. och faller under extra täta detaljer , markeras som godkännandemärkning D . Men kör på du och ha uttag/stickproppar på utsidan så går det nog bra ändå
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

