Tänkte dra ut el till garaget då jag tröttnat på förlöngningssladdar.
När jag flyttade till huset satt det en gammal elcentral + en tjock nedgrävd kabel. Kabeln var inte funktionell men elcentralen vill jag gärna använda.
Har köpt kabelrör men vad behöver jag för kabel. Några eluttag, belysning samt ev nån värmefläkt är vad som kommer användas.
Avståndet är knappt 50 meter.

• Gammal elcentral märkt med "25 A 500 V" och en oinkopplad kabel, placerad i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal elcentral med tre säkringar och anslutna kablar inomhus som ska återanvändas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Minimum 5X6 mm2 på det avståndet,samt att det är bäst med 3 fas fram till lådan

Vad kommer "några eluttag" att belastas med?
- Du måste bestämma dig för hur mycket ström du vill ha, och om du behöver trefas eller om det räcker med enfas. Det går inte att dimensionera en kabel annars.
- Den andra faktorn är förimpedans i matande punkt. Sök på forumet för hur du kan ta reda på den.
- Var ska kabeln kopplas in och hur? Behövs det säkringar?
- Längden på kabeln vet vi, 50 meter.
Får du fram dessa uppgifter så går det att ge ett svar.

Vad visar sista bilden? Om det är en inkommande kabel vid ser så har någon mindre kunnig kopplat ihop nolla och skyddsjord. Det är ett mycket allvarligt fel.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad kommer "några eluttag" att belastas med?
- Du måste bestämma dig för hur mycket ström du vill ha, och om du behöver trefas eller om det räcker med enfas. Det går inte att dimensionera en kabel annars.
- Den andra faktorn är förimpedans i matande punkt. Sök på forumet för hur du kan ta reda på den.
- Var ska kabeln kopplas in och hur? Behövs det säkringar?
- Längden på kabeln vet vi, 50 meter.
Får du fram dessa uppgifter så går det att ge ett svar.

Vad visar sista bilden? Om det är en inkommande kabel vid ser så har någon mindre kunnig kopplat ihop nolla och skyddsjord. Det är ett mycket allvarligt fel.
Klyvsåg, kap/ger-såg, kompressor, högtryckstvätt, husvagn.
Tre-fas ser jag inte att jag kommer behöva.

Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Just nu i dag INTE men i morgon när proppen inte räcker till så är det kört, oavsett om du inte vill ha mer än ett vägguttag ( 1 fas )
så drar du fram minst 5X2,5 mm2 , och är då 16 amp som matning för framtida bruk som inträffar kanske ganska snabbt. Det gäller att ligga i framkant.

Klyvsåg, kap/ger-såg, kompressor, högtryckstvätt, husvagn.
:crysmile: (y)

J jonaserik skrev:
Just nu i dag INTE men i morgon när proppen inte räcker till så är det kört, oavsett om du inte vill ha mer än ett vägguttag ( 1 fas )
så drar du fram minst 5X2,5 mm2 , och är då 16 amp som matning för framtida bruk som inträffar kanske ganska snabbt. Det gäller att ligga i framkant.
Så EKK 5G2,5 funkar?

X xLnT skrev:
:crysmile: (y)
Vad är det som är så roligt?

Tomture61
Tror hur många watt eller liknande .
Enfas uttag tex kan max belastas med 2300w

Så EKK 5G2,5 funkar?
Inte EKK i mark, välj EKKJ, N1XV, RV-K etc.
Om arean räcker vet vi när du besvarat frågorna i #3
Men vill du höfta så är det säkrast att gå upp till 5G6 mm².
50 meter kan vara ett gränsfall för 2.5 mm², och det finns fler saker att ta ställning till.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte EKK i mark, välj EKKJ, N1XV, RV-K etc.
Om arean räcker vet vi när du besvarat frågorna i #3
Men vill du höfta så är det säkrast att gå upp till 5G6 mm².
50 meter kan vara ett gränsfall för 2.5 mm², och det finns fler saker att ta ställning till.
Varför inte EKK i mark? Jag har ju rör. 5G6mm2 är inte ekonomiskt försvarbart.

Tomture61
Hittade en 5G6 för förläggning i mark , 4500:- 52 meter. OBS, ska dras i gult skyddsrör.
Eldirekt.se

Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hittade en 5G6 för förläggning i mark , 4500:- 52 meter.
Eldirekt.se
Jag har som sagt elrör.

Ekk får inte förlägģas i mark oavsett om du har rör

Tomture61
Du får inte lägga vad som helst i backen , finns mycket noggranna regler om detta.
Gäller iofs all el , noggranna regler/lagar.

Vad är det som är så roligt?
Att du rabblar upp en jäkla massa saker och sen skriver att du inte vill dra 3-fas ner.
Svårt när man inte vet vad man behöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.