A
Kolla ordentligt i disbänksskåpet, skåpet under diskhon. Det är i det skåpet som uttaget till diskmaskinen ska sitta. om det är ett bakstycke på skåpet så kan det finnas en dosa bakom bakstycket.

Eftersom lägenheten är nyproducerad skulle det vara ytterst förvånande om den inte har uttag för DM monterad, det SKA ingå som standard nya hus. Och som Emil_K skriver sitta i skåpet under diskbänken.

Om det nu är hyresrätt, och hyresvärden hävdar att det är förberett för diskmaskin. Borde inte då hyresvärden bekosta framdragning av el om det inte finns?

Sätter man verkligen uttaget i det skåpet man har vatten och avlopp i? IP65 så att det tål att man skvätter bredvid när man rensar avloppet, eller vad? :S

Om du nu 100% bestämt dig för att skaffa diskmaskin så skruva bort skåpet som ska bort, det måste du ju ändå göra hur du än gör med resten. Se vad som finns bakom det skåpet.

I skåpet under diskbänken är det ett "torrt utrymme" det är alltid den NORMALA användningen som "bestämmer". Blir det så blött under bänken att det skulle ugöra nån fara ska man nog ta hjälp med VVS jobbet.

T
yxis skrev:
Sätter man verkligen uttaget i det skåpet man har vatten och avlopp i? IP65 så att det tål att man skvätter bredvid när man rensar avloppet, eller vad? :S
Det är standard att man sätter uttaget i skåpet under diskbänken, så har det sett ut i alla mina lägenheter som haft diskmaskinsuttag.

Här är en bild från min nuvarande hyreslägenhet som är byggd 1991.
Det är ett hål upptaget mellan skåpen utanför bild nere till vänster.
Röret som går snett till höger är den förberedda vattenanslutningen.

20120116198_mod.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aha, intressant! Hade jag hempulat den installationen så hade jag nog satt ett IP44-uttag, men det är jag det...

Jag har faktiskt bara sett ett par diskmaskininstallationer, en var ett 40-talshus där det var sånadär tygmantlade blyföregångare till EKLK för diskmaskinsmatningen som nog var fast installerad (fanns det ens diskmaskiner för hemmabruk i slutet av 40-talet? Installationen kan iofs vara gjord senare men före plastisolerade föregångare till EKLK dök upp - om jag nu inte minns galet, det är över 20 år sen), och ett hyrshus som var renoverat på 80-90-tal. Det hyreshuset hade en fuling, diskmaskinplatsen var längst till vänster vid köksbänken och på väggen som bänkens vänstersida gick mot satt det ett vägguttag i golvhöjd strax utanför underskåpen, så diskmaskinens strömsladd fick alltså dras ut via öppning i skåpsockeln och anslutas i uttaget strax utanför skåpen. Fult, men det fungerade...

Ständiga vattenskador under diskbänken??

T
Bo.Siltberg skrev:
Nä, inte jag. Röret är pluggat ordentligt.

Bo.Siltberg skrev:
Nej, men nog blir det stopp då och då som kräver att man öppnar vattenlåset från undersidan och rensar ur... Iofs klarar väl ett IP20-uttag en smula skvätt utan större problem, men ändå...

Elinstallationer gör man efter regeln att dom ska anpassas till den NORMALA användningen av "rummet", och man kan väl knappast kalla det normalt att slaska med vatten under en diskbänk i sådana mängder att det skulle kunna utgöra nån fara.

Det är iofs helt sant. Den som slaskar är dessutom troligtvis klyftig nog att inse att ifall man slaskar mot uttaget så ska man inte röra det förrän det torkat.

Framförallt undviker man gödningsmedel när man rensar avloppet ;) ;)

Hur menar han med överbelastning, i filmen?
Det verkar ju vara typ 0,75mm² på kabeln han smälter ihop, så granna förlängningssladdar finns väl inte?
Eller menar han att man gör egna av SKX?
Det tunnaste jag sett är 1mm² i grenuttag, men det har jag inte sett ofta.

Dock så har jag 2x0,75mm² på min dammsugare, som drar 7-8A, borde inte det kunna bli lite varmt om man inte drar ut sladden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.