21 040 läst ·
34 svar
21k läst
34 svar
El till diskmaskin
Sätter man verkligen uttaget i det skåpet man har vatten och avlopp i? IP65 så att det tål att man skvätter bredvid när man rensar avloppet, eller vad? :S
Om du nu 100% bestämt dig för att skaffa diskmaskin så skruva bort skåpet som ska bort, det måste du ju ändå göra hur du än gör med resten. Se vad som finns bakom det skåpet.
Om du nu 100% bestämt dig för att skaffa diskmaskin så skruva bort skåpet som ska bort, det måste du ju ändå göra hur du än gör med resten. Se vad som finns bakom det skåpet.
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 196 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 196 inlägg
Det är standard att man sätter uttaget i skåpet under diskbänken, så har det sett ut i alla mina lägenheter som haft diskmaskinsuttag.yxis skrev:
Här är en bild från min nuvarande hyreslägenhet som är byggd 1991.
Det är ett hål upptaget mellan skåpen utanför bild nere till vänster.
Röret som går snett till höger är den förberedda vattenanslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, intressant! Hade jag hempulat den installationen så hade jag nog satt ett IP44-uttag, men det är jag det...
Jag har faktiskt bara sett ett par diskmaskininstallationer, en var ett 40-talshus där det var sånadär tygmantlade blyföregångare till EKLK för diskmaskinsmatningen som nog var fast installerad (fanns det ens diskmaskiner för hemmabruk i slutet av 40-talet? Installationen kan iofs vara gjord senare men före plastisolerade föregångare till EKLK dök upp - om jag nu inte minns galet, det är över 20 år sen), och ett hyrshus som var renoverat på 80-90-tal. Det hyreshuset hade en fuling, diskmaskinplatsen var längst till vänster vid köksbänken och på väggen som bänkens vänstersida gick mot satt det ett vägguttag i golvhöjd strax utanför underskåpen, så diskmaskinens strömsladd fick alltså dras ut via öppning i skåpsockeln och anslutas i uttaget strax utanför skåpen. Fult, men det fungerade...
Jag har faktiskt bara sett ett par diskmaskininstallationer, en var ett 40-talshus där det var sånadär tygmantlade blyföregångare till EKLK för diskmaskinsmatningen som nog var fast installerad (fanns det ens diskmaskiner för hemmabruk i slutet av 40-talet? Installationen kan iofs vara gjord senare men före plastisolerade föregångare till EKLK dök upp - om jag nu inte minns galet, det är över 20 år sen), och ett hyrshus som var renoverat på 80-90-tal. Det hyreshuset hade en fuling, diskmaskinplatsen var längst till vänster vid köksbänken och på väggen som bänkens vänstersida gick mot satt det ett vägguttag i golvhöjd strax utanför underskåpen, så diskmaskinens strömsladd fick alltså dras ut via öppning i skåpsockeln och anslutas i uttaget strax utanför skåpen. Fult, men det fungerade...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ständiga vattenskador under diskbänken??
Elinstallationer gör man efter regeln att dom ska anpassas till den NORMALA användningen av "rummet", och man kan väl knappast kalla det normalt att slaska med vatten under en diskbänk i sådana mängder att det skulle kunna utgöra nån fara.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Är man klyftig slaskar man inte alls, eller om olyckan är framme, bryter strömmen tills uttaget torkat.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varning-for-farliga-elfallor_6607534.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varning-for-farliga-elfallor_6607534.svd
Hur menar han med överbelastning, i filmen?
Det verkar ju vara typ 0,75mm² på kabeln han smälter ihop, så granna förlängningssladdar finns väl inte?
Eller menar han att man gör egna av SKX?
Det tunnaste jag sett är 1mm² i grenuttag, men det har jag inte sett ofta.
Dock så har jag 2x0,75mm² på min dammsugare, som drar 7-8A, borde inte det kunna bli lite varmt om man inte drar ut sladden?
Det verkar ju vara typ 0,75mm² på kabeln han smälter ihop, så granna förlängningssladdar finns väl inte?
Eller menar han att man gör egna av SKX?
Det tunnaste jag sett är 1mm² i grenuttag, men det har jag inte sett ofta.
Dock så har jag 2x0,75mm² på min dammsugare, som drar 7-8A, borde inte det kunna bli lite varmt om man inte drar ut sladden?