4 929 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
El säkra handskar
Sida 1 av 2
Hej, jag söker några bra arbetshandskar som inte leder el
Allvetare
· Västra götaland
· 10 910 inlägg
Ska syftet vara personskydd så finns det inga som är "bra" att arbeta med. Klumpiga, svettiga och känsliga, men livräddande om man gör arbete under spänning. När det är ett lager gummi mellan dig och döden så väljer jag hellre det lite tjockare alternativet. Förbehållet händerna iaf 
Allvetare
· Västra götaland
· 10 910 inlägg
Tja, då får du väl välja.. mindre "säkert" och smidigare, eller motsatsen....
Annars är det ju enklare att stänga av strömmen först, eller undvika att leka kurragömma i ställverk...
Annars är det ju enklare att stänga av strömmen först, eller undvika att leka kurragömma i ställverk...
För och vara lite seriös så ska bara elektriker med särskild utbildning arbeta med spänning på, och under skydd av isolerade verktyg och sådana handskar. Handskarna ska trycktestas innan varje användning, minsta hål så skall dom kasseras. Detta bör endast göras om det inte går på ett rimligt sätt bryta spänningen.
Berätta om vad du vill uppnå eller vad för problem du vill lösa, här på forumet finns alls chans och få tips och råd om det mesta.
Berätta om vad du vill uppnå eller vad för problem du vill lösa, här på forumet finns alls chans och få tips och råd om det mesta.
Det händer ju hela tiden att man behöver göra någonting där det finns el, både i hemmet (där det är enkelt att bryta) men även andra platser och nog vill jag ha smidigare handksar än de där?
Borde de inte vara likvärdiga diskhandskar, så länge man trycktestar?
Borde de inte vara likvärdiga diskhandskar, så länge man trycktestar?
Om du tror att det inte blir överslag genom några tiondels mm gummi så är det bara att köra på med diskhandskar.
Rapportera här efteråt hur det gick.
Men grundfrågan är varför du överhuvud taget ska pilla i spänningssatta elanläggningar? Jobbar du med det professionellt, eller saknar du bara självbevarelsedrift?
Men grundfrågan är varför du överhuvud taget ska pilla i spänningssatta elanläggningar? Jobbar du med det professionellt, eller saknar du bara självbevarelsedrift?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
När jag sommarjobbade på kommunala elbolaget fick jag inte vara med uppe i skyliften när det skulle jobbas under spänning. Minns inte om han hade några handskar på sig, men vi sparade in att lägga meddelanden i brevlådan till alla i området dagen innan. Gissningsvis var skyliften att betrakta som ojordad.
Jag skulle inte rekommendera någon att jobba med spänningen påslagen.
Jag skulle inte rekommendera någon att jobba med spänningen påslagen.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 121 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 121 inlägg
Jorda och kortslut före arbetetuseless skrev:
Om du tror att det inte blir överslag genom några tiondels mm gummi så är det bara att köra på med diskhandskar.
jag vet inte ens vad överslag äruseless skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
Inget…
tja man måste ju börja någonstans, och jag tänkte att här på forumet är väl en bra plats och sedan att skaffa säkerhetsutrustning
Börja i rätt ände.HarryDynamitAnus skrev:
1. Bryt spänning före arbete.
2. Ta reda på hur man mäter att det verkligen är spänningslöst.
3. Slarva inte med punkt 1 och 2.
4. Börja med enkla arbete.
osv osv osv
xx. Långt efter du skaffat auktorisation, införskaffa utrustning för att arbeta under spänning.
Men helt klart är det en intressant och kul sysselsättning att arbeta med el, automation, styr, elektronik osv. Kul nog att pyssla med livet ut, gör du det på ett säkert sätt kan det dessutom vara en lång tid.