5 060 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
El-radiatorer i fritidshus
Det finns säkert många svar på detta i en massa andra trådar men vi har nu renoverat färdigt ett fritidshus i princip och funderar över vad för typ/märke av el-radiatorer som rekomenderas oljefyllad eller inte osv samt hur många watt rekomenderas per m2. Nu kommer stugan bara att användas konternuerligt varje år med start tidigast i slutet av mars och säsongen slutar ungefär sep-okt, allt beroende på hur vintern startar och slutar. På vintern så är det bara "anti-frys" värme som gäller.
Ni som svarar behöver inte fundera på om säkringarna räcker till för som elektriker så är det eventuella problemet lätt att lösa
Ni som svarar behöver inte fundera på om säkringarna räcker till för som elektriker så är det eventuella problemet lätt att lösa
Det ämnet är mer omdiskuterat på forumet än det förtjänar. Elelement är så enkla att de knappast kan göra annat än fungera bra om det bara är elektronisk termostat är min uppfattning.
Tillverkarna brukar rekommendera 70W/kvm. Å ena sidan klarar du dig med något mindre om du inte är där på vintern. Å andra sidan tar det längre tid att värma upp då.
Får jag välja fritt så vill jag ha oljefyllda med konvektionsflänsar på baksidan. Jag har provat Wösab, Myson, Gnosjö klimatprodukter och LVI. Det blir varmt utan att bränna damm av allihopa och de håller värmen noga.
När man värmer upp ett hus som stått kallt en tid så går elementen på för fullt. De öppna konvektorelementen brukar kunna lukta ganska illa när dammet som samlats i dem bränns. När de däremot står på konstant temperatur dagarna i ända luktar de inte. De är fysiskt mycket mindre vilket kan vara en fördel.
Erik
Tillverkarna brukar rekommendera 70W/kvm. Å ena sidan klarar du dig med något mindre om du inte är där på vintern. Å andra sidan tar det längre tid att värma upp då.
Får jag välja fritt så vill jag ha oljefyllda med konvektionsflänsar på baksidan. Jag har provat Wösab, Myson, Gnosjö klimatprodukter och LVI. Det blir varmt utan att bränna damm av allihopa och de håller värmen noga.
När man värmer upp ett hus som stått kallt en tid så går elementen på för fullt. De öppna konvektorelementen brukar kunna lukta ganska illa när dammet som samlats i dem bränns. När de däremot står på konstant temperatur dagarna i ända luktar de inte. De är fysiskt mycket mindre vilket kan vara en fördel.
Erik
Jo, den fysiska storleken är ju viktig i sig och oljefyllda har jag varit lite inne på (jämför med vad dom få kunder jag haft som jag installerat hos) och LVI kan jag få hyggliga priser på. Just radiatorer installerar jag nog lika ofta som en sotare är ren på jobbet så det har man liksom aldrig lagt ner någon energi att forska i. Lutar nog då mot LVI oljefylda i blandade storlekar då.
Tack
Tack
Fritidshus? Fundera över centralstyrning av temperaturen, förberett för fjärrstyrning. Så att du kan häja från 5 grader till 18 några timmar innan du kommer dit en ruggig höstddag.
Om det är värt det eller ej är en fråga om tycke och smak, men fundera på det.
Oljeelement ser jag inte poängen med själv
Nja, det ligger bara några mil hemmifrån och så länge årstiden tillåter så kommer vi att spendera nära på hela veckor där så värmen kommer att lulla på hela veckorna så länge vi nyttjar stället. Men ja, jag kan om jag vill framöver både genom ett gäng tomrör jag dragit lite hit och dit samt att det snart ska panelas om så då kan man peta in lite mer rör.-MH- skrev:Fritidshus? Fundera över centralstyrning av temperaturen, förberett för fjärrstyrning. Så att du kan häja från 5 grader till 18 några timmar innan du kommer dit en ruggig höstddag.
För tillfället så blir det oljefyllda billiga LVI.
Blir det billigt för dig att köpa LVI är det bara att gratulera. De hör väl till de dyrare annars. Jag köpte tre begagnade LVI-element på blocket för 1300 kr nyligen. Motsvarande nya hade kostat 11000 i butik. När tvåtusenwattaren skulle bäras in ökade förståelsen för forumets elektriker som ogillar oljefyllda element med hänvisning till vikten. Den var tung som ett as, men när den väl sitter på väggen behöver man inte bära den igen.
Erik
Erik
Mjo, jag handlar direkt från grossist och visst, nån krona dyrare än att handla något fabrikat jag aldrig hört talas om på bauhaus eller liknande är det ju men som sagt, jag handlar ju med firmans rabatt hos grossisten. 
Och ja, du har rätt, ett jädra skit att bära runt.....
Och ja, du har rätt, ett jädra skit att bära runt.....
Tycker det låter som klockrent fall för att ha en bra tyst luft-/luftvärmepump också förutom el-radiatorerna som blir för skyddsvärme på vintern och tillfällig temperaturhöjning när det behövs fort. 6-7 mån uppvärmning på sommarhalvåret, då går en modern LLVP med värmefaktor på minst 4-5 ggr förbrukad el. Lönar sig snabbt.
Nja, vi har bara sommarvatten osv så vi kan lämna stugan utan värme om vi vill över vintern så det blev oljefyllda radiatorer med bi-metall så det kan "frysas" ut i värsta fall och hela alltihopa ligger på 67W per m2. Det ska räcka för att hålla oss varma tidig vår, sen höst och kalla sommarnätter. Hela kalaset gick på drygt 7000 kr inkl moms så det blev billigt och fyller sitt syfte.Josth skrev:Tycker det låter som klockrent fall för att ha en bra tyst luft-/luftvärmepump också förutom el-radiatorerna som blir för skyddsvärme på vintern och tillfällig temperaturhöjning när det behövs fort. 6-7 mån uppvärmning på sommarhalvåret, då går en modern LLVP med värmefaktor på minst 4-5 ggr förbrukad el. Lönar sig snabbt.
vid montering av en element den går på full efekt vad kan det berorpå?
Du borde startat en egen tråd...men en dum fråga tillbaks är ju om du kollat vad termostaten står på?vahidsalehian skrev:
Till orginal TS: om jag skulle införskaffa nya element till mitt torp så skulle jag INTE välja oljefyllda element. Gjorde det för en 5 år sedan och ångrar det...torpet är inte välisolerat och ett par fläktradiatorer hade varit det som behövts för mig. Inbillar mig att dessa skulle lättare kunna hålla värmen i ett dåligt isolerat torp/fritidshus, men ditt kanske är välisolerat?
Ja, det är totalrenoverat så vi isolerade ordentligt på en gång då vi ändå rev innertak och bytte lite takstolar och sen fixade med väggarna så det blev lite tilläggsisolering där med. Dom flesta fönster är också bytta och resten blir väl lite pö om pö. Att jag inte vill ha konvektorelement beror inte på att det skulle vara sämre ur värmesynpunkt för det vet jag genom arbetet att det finns riktigt bra grejer men det är det här med brända dammet jag inte gillar riktigt samt med småbarn så kommer det garanterat att hänga saker över radiatorerna eller petas in saker i minsta lilla hål.
Menar du verkligen bredd 60 cm? Det blir inga höga effekter i så fall om det är oljefyllda. Jag har ett som är 60 högt och 85 brett plus termostat. Det är på 700W. Är det 60 brett lär det inte ha över 500W. Tillverkarna brukar rekommendera 70W per kvm. Det viktigaste är att du får tag på element med elektronisk termostat. Jag ser gärna oljefyllda med konvektionsflänsar på baksidan. Märke bryr jag mig mindre om.smiler skrev:
Erik
Klicka här för att svara