Staffans2000
S Sambasunka skrev:
Isolerade ja, men inte vidare bra isolerade. Att man på ett effektivt sätt skulle kunna tillgodogöra sig all spillvärme som uppstår i ett värmesystem är en seglivad myt. Spillvärmen hamnar ju inte där du vill ha den och alltså värmer du upp ett utrymme till en mycket högre temperatur än önskat och kommer inte resten av huset till del.
Den största fördyringen torde ändå vara att du inte kan reglera pannans framledningstemperatur med utetemperaturen som man annars hade gjort, pga att acktankarna fördröjer den producerade värmens transport ut i systemet med ska vi gissa något dygn?
Det här är rent struntprat.
Värmen till rummen justeras med elementventilerna, eller/och om det finns, en motorstyrd shunt. Att i TS fall ha en ackumulatortanksbuffert är bara bra. Den spillvärme tankarna avger värmer resten av källaren, som ändå sannolikt skulle värmts upp åtminstone delvis.

Staffan

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Även om förlusterna är onödigt stora så blir det inte "galet dyrt".

Framledningstemperaturen regleras lämpligtvis med en motordriven shunt som styrs av utetempen. Annars blir ju elementen 90 grader när man eldar...
Men om man kopplar bort acktankarna behövs ju ingen shunt, då kan elpannan värma vattnet till rätt framledningstemperatur direkt = minimala värmeförluster/ hög systemverkningsgrad
Om elpannan ska värma acktankarna med en tröghet på säg ett dygn innan värmen når systemet måste man jag ta höjd för utetemperaturförändringar på upp till 15 grader för att inte riskera att det blir okomfortabelt kallt inne. Högre panntemperatur än framledningstemperatur =större värmeförluster/lägre systemverkningsgrad

• Gilla
Goran0
  • Laddar…
Jag förstår inte vad det är för tröghet du talar om? Om elpatronen håller tankarna på t ex 70 grader konstant så finns det varmt vatten omgående när det blir kallare ute och shunten drar på lite mer.

Dessutom värms förmodligen tappvattnet i någon av tankarna, så det är inte bara att sänka temperaturen hur som helst.

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här är rent struntprat.
Värmen till rummen justeras med elementventilerna, eller/och om det finns, en motorstyrd shunt. Att i TS fall ha en ackumulatortanksbuffert är bara bra. Den spillvärme tankarna avger värmer resten av källaren, som ändå sannolikt skulle värmts upp åtminstone delvis.

Staffan
Vet inte om jag borde bemöda mig med att försöka förklara, men jag ger det ett försök.
Ett effektivt värmesystem värmer inte vattnet i systemet mer än nödvändigt för att tillgodogöra ett hus med exakt den värmemängd som komforten kräver. Varje shuntventil eller "elementventil" som behöver strypa ner framledningstemperaturen eller flödet kostar pengar i energiförluster. All energi du shuntar bort lagras inte i systemet för framtida behov utan en del avgår i energiförluster. Även om värmen läcker ut i huset så gör den inte det på de ställen och iden mängd som utgör värmebehovet vilket gör att det kostar onödiga pengar även i dem fallet.

Jag jobbar med detta och vet vad jag pratar om. Om du fortfarande inte förstår eller ändå tycker att jag pratar strunt rekommenderar jag att du går en grundkurs i termodynamik.

• Gilla
Qunaki och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag förstår inte vad det är för tröghet du talar om? Om elpatronen håller tankarna på t ex 70 grader konstant så finns det varmt vatten omgående när det blir kallare ute och shunten drar på lite mer.

Dessutom värms förmodligen tappvattnet i någon av tankarna, så det är inte bara att sänka temperaturen hur som helst.
Trögheten är ju den dryga kubiken vatten som ska värmas helt i onödan. Det kostar ju mycket mer pengar att värma över en kubik vatten konstant till 70 grader än det gör att låta pannan reglera temperaturen efter värmebehovet. Jämför med att vid bilkörning använda 3ans växel konstant oavsett hastighet eller att växla upp och ner efter behov.

Att de skulle värma varmvatten med acktankarna på sommaren låter inte riktigt klokt i mina öron. Finns det inget el-varmvattenberedare i systemet så är det hög tid att de skaffar en.

• Gilla
Hampus_
  • Laddar…
S Sambasunka skrev:
Vet inte om jag borde bemöda mig med att försöka förklara, men jag ger det ett försök.
Ett effektivt värmesystem värmer inte vattnet i systemet mer än nödvändigt för att tillgodogöra ett hus med exakt den värmemängd som komforten kräver. Varje shuntventil eller "elementventil" som behöver strypa ner framledningstemperaturen eller flödet kostar pengar i energiförluster. All energi du shuntar bort lagras inte i systemet för framtida behov utan en del avgår i energiförluster. Även om värmen läcker ut i huset så gör den inte det på de ställen och iden mängd som utgör värmebehovet vilket gör att det kostar onödiga pengar även i dem fallet.

Jag jobbar med detta och vet vad jag pratar om. Om du fortfarande inte förstår eller ändå tycker att jag pratar strunt rekommenderar jag att du går en grundkurs i termodynamik.
Utav nyfikenhet, vilka storleksordningar pratar vi om? Tio-, hundra- eller tusentals kronor per år?

• Gilla
Premolar
  • Laddar…
M Mabbus skrev:
Hej!

Vi kommer få eldningsförbud i vår panna i väntan på att lägga om vårt gamla eternit-tak. Stegarna sitter inte fast.
Detta betyder att vi kommer behöva köra på enbart el-patron över vintern. Vi bor i skåne, men det kan juh bli kallt här med :rofl:
Vi har 1250l accumulatortank (750+500) och el liten el-patron på 6kw. Vattenradiatorer under alla fönster och golvvärme i hallen.

Går detta ens? Vi är inte klena så vi klarar oss på 16-18grader i alla fall.
Vad kostar det att köra på bara patronen? Det är ett litet hus (120kvm), två vån, gammalt och inte så välisolerat.

Nån som har en annan tanke på hur man kan lösa vårt problem, som vi inte tänkt på? Vill nog inte gärna elda med förbud.

Tacksam för vilka svar som helst! :p
Fixa stegen klart billigast

• Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 9 till
  • Laddar…
Kan man inte sota nerifrån? Det gör vår sotare i våran Contura kamin.

Okarlsson Okarlsson skrev:
Utav nyfikenhet, vilka storleksordningar pratar vi om? Tio-, hundra- eller tusentals kronor per år?
Okarlsson Okarlsson skrev:
Tusentals. Om man tänker sig alla sämsta tänkbara förutsättningar så kanske tiotusentals, men det är omöjligt att svara på utan att göra en beräkning.

Installera en luftvärmepump och isolera taket Ecofiber som man blåser in under yttertaket

S Sambasunka skrev:

Så det bästa sättet att elda en vedpanna är att pyrelda lite grann istället för att göra en rejäl brasa så att pannan blir varm och lagra energin i en ackumulatortank?

Självklart blir det förluster när man lagrar energi, men att det skulle handla om tiotusentals kWh ren förlust är jag skeptisk till. Då borde det ha gått åt betydligt mer ved också.

Ditt resonemang om tröghet har jag fortfarande inte förstått om tanken är lika varm hela tiden.

• Gilla
René W
  • Laddar…
Det går även att köpa en Corona fotogen värmare och elda med på vintern har för mej att den levererar ca 2500/kwh vet inte vad fotogen kostar litern numera,polaren lånade en av mej när han hade strömavbrott värmde utan problem en villa med källare i varje fall "tips"...

Köp en gasolkamin på jula så klarar du det. Då kan du köra den under de få dagar som elpatronen inte orkar.

• Gilla
EdwinG84 och 1 till
  • Laddar…
Dtt alternativ är att ni byter ut elpatronen till en 9kwh patron

M Mabbus skrev:
Tror det är så det får bli, så får man bita i det sura äpplet gällande kostnaden för uppvärmningen (=
Dör vi av kyla får man väll elda olagligt - är juh sotat och helt i alla fall (=
Det är inte olagligt att elda om du har eldningsförbud du får bara problem med försäkringsbolaget om kåken skulle brinna ner pga sot eld

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.