63 095 läst ·
191 svar
63k läst
191 svar
El-patron en hel vinter?
Har funderat på luft-vatten eller bergvärme en dag men llvp går nog inte så lätt. Vårt hus är ett litet torp så att ens hitta plats för pumparna är ett jäkla meckS sjoelund skrev:Varför inte bara installera en LLVP vid farstun? Det hade vi med elradiatorer på andra våningen. Du kan ha igång din elpatron om det behövs och värmen inte fördelas genom hela huset. Om elpatronen går på 1/3 och LLVP 2/3 så är det ju ändå 18 kWh och effektgrad runt 4 på LLVP så tjänar du kanske 14 kWh (= nära installationskostnad LLVP på bara en säsong).
Edit: Om det är halva effekten som i inlägget ovan tar det längre tid att spara in![]()
Det fanns med i funderingarna - vi har bara riktigt svårt att hitta plats att sätta den (= har en ac man kan byta ut men då får vi värmen på ovanvåningen vilket inte ter sig så smartuseless skrev:
Funderade på att föreslå LVVP också, men de och bergvärme kostar en hel del och om man håller på att lägga om tak och annat samtidigt... Så klart bäst i långa loppet.M Mabbus skrev:
Om du är orolig för att elpatronen inte orkar kan du köra elradiator temporärt för att värma på lite extra när det är som kallast.
Tror det är så det får bli, så får man bita i det sura äpplet gällande kostnaden för uppvärmningen (=S sjoelund skrev:
Dör vi av kyla får man väll elda olagligt - är juh sotat och helt i alla fall (=
Vad har nu för huvudsäkring? Tål den mer finns ju billiga fläktkonvektorer överallt för nån hundring ifall 6kW inte räcker.
Ska du köra på elpatronen så kommer den förmodligen gå många timmar i sträck de kallaste dagarna.
Så se till att låta någon med kunskap kolla att inga anslutningar eller kontaktorer glappar.
Ev ha en patron i reserv, speciellt om det är någon udda infästning eller längd.
Har varit ute på akuta reparationer i början på min yrkesbana. Det var ofta smällkalla helger eller kvällar grejerna gick sönder.
Inte kul att stå utan backup om det händer en fredagskväll....
Ja elda går väl fortfarande men inte kul om det också går åt pipan när man har eldningsförbud....
Så se till att låta någon med kunskap kolla att inga anslutningar eller kontaktorer glappar.
Ev ha en patron i reserv, speciellt om det är någon udda infästning eller längd.
Har varit ute på akuta reparationer i början på min yrkesbana. Det var ofta smällkalla helger eller kvällar grejerna gick sönder.
Inte kul att stå utan backup om det händer en fredagskväll....
Ja elda går väl fortfarande men inte kul om det också går åt pipan när man har eldningsförbud....
Beroende på vad du har för elabbonemang idag så kan du kanske byta till timbaserad rörlig taxa och ladda ackumulatorn under billigare perioder (nattetid)
Går att övervaka och planera med Tibber app exempelvis.
Kanske kan spara några kronor iaf
Går att övervaka och planera med Tibber app exempelvis.
Kanske kan spara några kronor iaf
Nu är mitt hus hyffsat välisolerat men det är 120m2 + 20m2 uthus i södra norrland och med direkel men jag klarar mig på under 20000 kwh inklusive varmvatten och hushållsel.
Sen kan det ju blåsa bra i Skåne vilket kan kyla mer än vad våra lägre temperaturer gör men som gissning så borde ni inte hamna så mycket värre än så
Sen kan det ju blåsa bra i Skåne vilket kan kyla mer än vad våra lägre temperaturer gör men som gissning så borde ni inte hamna så mycket värre än så
Vi kör elpatronen i vår gamla oljepanna som enda uppvärmning. Den är iofs på typ 11 kW har jag för mig. Ett hus från '45, i princip helt oisolerat, 69 kvm med hel källare. Vi kommer nog att landa runt 26-27 MWh för helåret.
Elräkningarna de kallaste månaderna går på en sex tusen totalt (elnät och elhandel). Vi har kanske inte det allra billigaste avtalet, men långt ifrån det dyraste.
När det är som kallast ute har vi knappast 20 grader inne, snarare 18, men det beror nog mer på att radiatorerna inte kan leverera mer, inte på att elpatronen är för klen tror jag.
Sedan har pannan effektvakt, och vi har bara 16A huvudsäkring, så jag vet inte hur ofta den slår ifrån.
Kort sagt, det går absolut, men billigt är det inte!
Elräkningarna de kallaste månaderna går på en sex tusen totalt (elnät och elhandel). Vi har kanske inte det allra billigaste avtalet, men långt ifrån det dyraste.
När det är som kallast ute har vi knappast 20 grader inne, snarare 18, men det beror nog mer på att radiatorerna inte kan leverera mer, inte på att elpatronen är för klen tror jag.
Sedan har pannan effektvakt, och vi har bara 16A huvudsäkring, så jag vet inte hur ofta den slår ifrån.
Kort sagt, det går absolut, men billigt är det inte!
Kolla om du på något enkelt sätt kan koppla bort ack-tankarna. Kommer bli galet dyrt att värma upp dem med elpannan är jag rädd..
Isolerade ja, men inte vidare bra isolerade. Att man på ett effektivt sätt skulle kunna tillgodogöra sig all spillvärme som uppstår i ett värmesystem är en seglivad myt. Spillvärmen hamnar ju inte där du vill ha den och alltså värmer du upp ett utrymme till en mycket högre temperatur än önskat och kommer inte resten av huset till del.
Den största fördyringen torde ändå vara att du inte kan reglera pannans framledningstemperatur med utetemperaturen som man annars hade gjort, pga att acktankarna fördröjer den producerade värmens transport ut i systemet med ska vi gissa något dygn?
Den största fördyringen torde ändå vara att du inte kan reglera pannans framledningstemperatur med utetemperaturen som man annars hade gjort, pga att acktankarna fördröjer den producerade värmens transport ut i systemet med ska vi gissa något dygn?
Redigerat:
Även om förlusterna är onödigt stora så blir det inte "galet dyrt".
Framledningstemperaturen regleras lämpligtvis med en motordriven shunt som styrs av utetempen. Annars blir ju elementen 90 grader när man eldar...
Framledningstemperaturen regleras lämpligtvis med en motordriven shunt som styrs av utetempen. Annars blir ju elementen 90 grader när man eldar...