Bertil Mikael Svensson Bertil Mikael Svensson skrev:
Har ni fått eldningsförbud för att stege på taket inte är bra?
Eller är det för att det inte inte sotats eftersom stegar inte varit säkra?
Lej brandkåren för att få upp sotaren till skorstenen.
Eldningsförbud har vi inte än - vi funderar på att låta föreläggandet för att fästa stegarna löpa ut eftersom vi ändå ska byta tak (=

P Per Mattsson skrev:
Nej ingen gasolkamin...det är ännu dyrare och den avger väldigt mycket vattenånga ...runt 6-7 liter vatten per 11 kg gasol ungefär ...
Vi har en gasolkamin - men den bör vi då alltså inte använda?

E Erik Almare skrev:
Hej!
Jag har också ett litet torp i Skåne. Installerade en Luft/Luft från IVT. Kostade ca 22000 totalt men då tog jag också en som klarade dubbla ytan då jag eventuellt vill bygga ut på sikt. Detta är den bästa investering jag gjort. Har räknat flera gånger och kommit fram till att den är betald om 4 år kontra sparade uppvärmningskostnader med elelement som vi hade innan.
Hade gärna satt in en luft/luft eller luft/vatten - har bara väldigt dåligt med plats :p svårt att beskriva men vi ha helt enkelt knasigt lite väggar (=

M Metafor skrev:
Men jisses vilken byråkrati. Det måste väl gå att fästa stegarna så pass att det går att inspektera. De kan väl ligga på en vagga över taket och fästas från att glida via fasaden. Eller något liknande. Om allt är OK i övrigt och ni vill kunna elda måste det väl gå att ordna.
Tydligen måste vi skruva fast stegarna och därför är vi tankarna att ta ett kort eldningsförbud. Våra eternitplattor håller nog inte ens för den varsammaste borrning!

M Mabbus skrev:
Vi har en gasolkamin - men den bör vi då alltså inte använda?
Nej , såvida inte den har extern skorsten . Gasolkaminer kan man använda tillfälligt i väl ventilerade utrymmen men inte annars , fukten kommer förmodligen kondenseras så det rinner om det på rutorna . Finns en risk för koloxidförgiftning också ...sen när man räknar lite på det så är priset per uppvärmd kw ungefär som en oljebrännare . Det är billigare med el

P Per Mattsson skrev:
Nej , såvida inte den har extern skorsten . Gasolkaminer kan man använda tillfälligt i väl ventilerade utrymmen men inte annars , fukten kommer förmodligen kondenseras så det rinner om det på rutorna . Finns en risk för koloxidförgiftning också ...sen när man räknar lite på det så är priset per uppvärmd kw ungefär som en oljebrännare . Det är billigare med el
Gott att veta! Har kolmonoxid larm, men fukten låter inte som något man vill ha!

M Mabbus skrev:
Gott att veta! Har kolmonoxid larm, men fukten låter inte som något man vill ha!
Nej , vi hade gratis gasol på jobbet och en kollega tyckte det var en bra idé att värma garaget med gasolkamin...det rann till slut vatten på väggarna och han köpte säckar med salt och gjorde stora ”torrbollar” för att hålla fukten nere någorlunda....företaget satte stopp för gratisfyllningen sedan .

• Gilla
Mabbus
  • Laddar…
@Sambasunka,
så många fel man kan ha.
1. Galet dyrt att värma ackar med el, kan kosta tusentals kronor.
Enkelt att räkna på, men i värsta fall ~100W/h vid en medeltemp i ack på 40C & 50mm isolering, dvs som ett extra element.
http://85.76.241.40/paroc-calculus/index_se.html#/

2. Den största fördyringen torde ändå vara att du inte kan reglera pannans framledningstemperatur med utetemperaturen som man annars hade gjort, pga att acktankarna fördröjer den producerade värmens transport ut i systemet med ska vi gissa något dygn?
Som du säkert vet så har man sällan ack fulladdade utan de är skiktade. Vid elpanne/värmepumps drift & ackar så brukar man låta ackarna ligga ~5C högre än aktuellt börvärde, då får man en lagom energi/effektbuffert så att värmesystemet snabbt kan reagera på förändringar.
I genomsnitt på året har acken kanske en snitt temp på 40C under uppvärmningssäsong, om man inte använder acken även för vv produktion. Eftersom isolerförlusten under det kalla halvåret, som är den enda tiden då elpannan värmer acken i "onödan" blir alltså en något förhöjd temp i det utrymmet där acken står, vilket ev kan ses som en förlust, om man inte som i mitt fall använder det utrymmet som tvättstuga & alltså torkar tvätt där.

Men du har naturligtvis rätt i att systemverkningsgraden ökar om man kopplar bort ackarna. Tror dock inte att det är avgörande ur kostnadssynpunkt eller komfortsynpunkt.

En enkel energiberäkning kan göras på tex Vattenfalls hemsida.

3. Sen ska vi inte prata om "elementventiler" osv.
En shunts funktion är att blanda till lagom temp på framledningsvattnet.
En radiatorventils funktion är att se till att lagom mängd vatten passerar radiatorn.
En termostatventils funktion är att se till att övertemp inte uppstår i ett rum vid extern energitillförsel (tex solljus, många personer eller användning av utrustning som genererar värme).

Men allt detta vet du naturligtvis eftersom du är i branschen & har koll på läget.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Jag värmer hela källaren (gillestuga till 20 och förråd till 16-18) med el utan akumulatortank och i stort sett hela övervåningen med luftvärmepump. Kommer köra det tills vi sparat ihop till en luftvatten pump, eller när nått lägger av. Fungerar bra ok lite drar det iväg de kallaste månaderna men brukar bara vara ett par veckor om året det är riktigt kallt. Bor längre norrut än dig.

Så jag röstar för luftvärmepump, och när du sen valt något annat så kommer du uppskatta AC på sommaren, grymt skönt! (y)

P Per Mattsson skrev:
Jag skulle vilja påstå att gasol är dubbelt så dyrt som eldningsolja, även om man fyller på billigast möjliga ställen.
Man måste få en 10kg flaska för 140kr för att det ska vara jämförbart.

Ja det är några år sen jag gick gasolkursen men det är i alla fall dyrare än el .

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
P Per Mattsson skrev:
Det var märkligt. Vi värmer fritidshuset med gasol. I och för sig bara nån vecka då och då vintertid, men jag har inte märkt att det skulle bli nån fukt.
Men billigt är det inte.

K Kirre2 skrev:
Det var märkligt. Vi värmer fritidshuset med gasol. I och för sig bara nån vecka då och då vintertid, men jag har inte märkt att det skulle bli nån fukt.
Men billigt är det inte.
Det är bra att ni inte märkt något påtagligt besvär.
Men det bildas alltid både vatten, koldioxid och värme vid förbränningen, och vattnet befuktar luft och ytor i rummet samt fäller ut kondens på kalla fönster exempelvis.

• Gilla
Per Mattsson
  • Laddar…
Skulle få köpa billig eldningsolja av en "kompis" som aldrig kom körde elpatron hela vinten brukar ligga på ca 4-5000 el räkning i kvartalet fick första på 27 000kr och kvartalet där efter 7000kr inte så billigt.

S Sir Duke skrev:
Det är bra att ni inte märkt något påtagligt besvär.
Men det bildas alltid både vatten, koldioxid och värme vid förbränningen, och vattnet befuktar luft och ytor i rummet samt fäller ut kondens på kalla fönster exempelvis.
Å andra sidan kan man ha en avfuktare då som ger en viss vämepumpseffekt av kondenseringen. Typ el 300W in och värme 500W ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.