5 463 läst · 25 svar
5k läst
25 svar
El över tomtgräns
Sida 1 av 2
Är det tillåtet att montera en elmätare på mitt garage och därifrån dra en kabel över tomtgränsen för att förse grannens carport med el? Jag tänker på det juridiska med nätkoncession och försäkringsfrågor.
Medlem
· Blekinge
· 10 774 inlägg
Det kan bli lovligt om det finns ett servitut att granna får ha sin mätare på din tomt, med eget abonnemang. Det som är olagligt är att dela abonnemang över tomtgränser eller sälja el till grannen.
I stället för att spekulera bör någon plocka fram lagen med förarbeten och rättsfall. Allt annat är oseriöst.
I stället för att spekulera bör någon plocka fram lagen med förarbeten och rättsfall. Allt annat är oseriöst.
Det kan vara tillåtet. Men troligen inte. Är det på jordbruk?F F.B. skrev:
Det finnas undantag från koncession. Exempel belysning, billaddare, sök.
Men då ska ni gå i förening. Men.
Förutom koncession finns annat. Du ska inte draga från en tomt till annan. Men igen. Finnes samfällighet. Någon förening? Då kanske.
Ni kunde placera skåpet mitt i tomtgräns och sen. Beställ abonnemang till er förening.
Men du ska titta i juridiska forum så väl.
Man kan ju undra om e-ons ”Starta el-mack” är lagligt?
https://www.eon.se/elbil/elmack
https://www.eon.se/elbil/elmack
Nä, det är inte tillåtet.F F.B. skrev:
Är det en vettig granne som går att komma överrens med lite stillsamt sådär hade jag skitit i det och försett grannen med ström ändå.
Grannen bor tvärs över vägen men äger mark på min sida en bit bortanför mitt garage. Han tänkte göre en uppställningsplats där för husbil och traktor, viss belysning och mvärmare. Det skulle kosta ca. 30 000 att skjuta under vägen. Sedan finns det väl en teknisk aspekt hur mycket säkringen tål, om vi båda har på mvärmare och jag vill köra värmeelementet, svetsen eller kompressorn i garaget. Det låter ganska krångligt. Kanske det är enklare för honom också att helt enkelt skjuta under vägen ändå.M MEE-84 skrev:Det kan vara tillåtet. Men troligen inte. Är det på jordbruk?
Det finnas undantag från koncession. Exempel belysning, billaddare, sök.
Men då ska ni gå i förening. Men.
Förutom koncession finns annat. Du ska inte draga från en tomt till annan. Men igen. Finnes samfällighet. Någon förening? Då kanske.
Ni kunde placera skåpet mitt i tomtgräns och sen. Beställ abonnemang till er förening.
Men du ska titta i juridiska forum så väl.
Medlem
· Blekinge
· 10 774 inlägg
Om det är bara 30 kkr att ordna en egen försörjning ( är det det du menar med att skjuta under vägen?) så är det att föredra. Ingen krångel framledes, inga tillstånd mm.
30 för att skjuta ett rör, själva installationen tillkommer men jag tror inte det blir så mycket. Kanske 40 totalt.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 774 inlägg
Du får nog berätta lite mer i klartext vad du menar.
Ja, att skjuta under vägen, d.v.s. knacka in ett rör för att dra kabeln från hans bostadshus till uppställningsplatsen skulle skulle visst kosta 30 000. Hans garage står närmare vägen än bostadshuset så att dra strömmen därifrån skulle väl innebära en sådär 40 meter kanske. Vad installationen för att sätta dit en stolpe med ett uttag för 230V skulle kosta vet jag inte. Jag gissade på 10 000. Alltså kanske 40 000 för hela rubbet.T Thomas_Blekinge skrev: