Jag är uppvuxen i en tidig 1900talsvilla med riktigt skafferi i norr. Under min tid i lägenhet har jag saknat förvaringsmöjligheterna som det medger, och nu när jag ska byta lägenhet tänkte jag se om det går att lösa samma möjlighet på maskinell väg.

Jag behöver absolut inget stort utrymme, inte ett rum man kan gå in i, halvt högskåp eller så skulle räcka långt. Det är snarare den halvsvala temperaturen jag är ute efter. runt 13-15 grader antar jag att man vill hålla sig på.

Klarar tex kylskåp av att jobba på så höga temperaturer? Eller ska man satsa på en vinkyl eller liknande?

Får även för mig att man vill ha det lite ventilerat. För att grönsaker inte ska ta lukt av varandra och så, som det lätt blir i kylskap. Men jag har ingen aning ifall det faktiskt påverkar nånting, så det kanske bara är dumt och energislösande.

Grönsaker och frukt mår väl bäst och smakar väl bäst när de får ligga framme? Jag förstår att det kan vara bra med en "sval" ibland, men att ställa en kyl på så hög temperatur är nog inte optimalt, då är nog en vinkyl bättre. Det finns ju även s.k. svalskåp, men jag vet inte hur pass stor marknaden är för dessa.

Vad förvaras i dessa temperaturer?

Tja, det kanske egentligen är en "svalare rumstemperatur" jag egentligen saknar.
Jag märker att bröd, grönsaker osv börjar mögla på ett par dagar i lägenheten, medans dom lätt höll sig i över en vecka i villan.
Villan brukar väl hålla runt 19-20 grader, och lägenheten 21-22.

Nya lägenheten har dessutom eftermiddgas och kvällssol rakt in i köket, så den lär bli värre på den fronten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.