Jag har utvecklat ett system för att övervaka och visualisera energiförbrukning i realtid. Systemet hämtar mätdata från Ellevio och behandlar informationen på en Raspberry Pi . Den skickar sedan till Raspberry Pi Zero 2 W.
En central funktion i systemet är en talsyntes baserad på Piper TTS, som ger direkt ljudfeedback. När elförbrukningen överstiger en viss nivå varnar systemet användaren, och när förbrukningen sjunker meddelas detta också. Detta gör det möjligt att snabbt reagera på hög energianvändning.
T.ex tvättmaskin på. ugn på, plattor på spisen på. och värmepump slår på.
Om den överstiger i mitt fall 6 kwh så larmar den med röst i köket.
Stänger man t.ex av spis så talar den om med röst att förbrukningen har sjunkit till acceptabel nivå.
ESP Easy(ellevio) -> Raspberry pi(mysql,mqtt) -> raspberry pi(mqtt grafer) -> raspberry pi Zero(talsyntes)
Daikin LV -> Raspberry pi(mysql,mqtt) -> raspberry pi(grafer)
Utöver ljudfeedback visualiseras data i ett eget utvecklat dashboard. Där presenteras:
Systemet är även integrerat med en Daikin värmepump, vilket gör det möjligt att samla in och visa ytterligare data såsom:
Genom att kombinera energidata, prisinformation och temperaturdata ger systemet en helhetsbild av hushållets energianvändning. Detta möjliggör bättre beslut för att optimera både komfort och energikostnader.
Jag vet att jag är en nörd
. Men systemet funkar. även om frugan hoppar till om rösten
MVH
Göran O
En central funktion i systemet är en talsyntes baserad på Piper TTS, som ger direkt ljudfeedback. När elförbrukningen överstiger en viss nivå varnar systemet användaren, och när förbrukningen sjunker meddelas detta också. Detta gör det möjligt att snabbt reagera på hög energianvändning.
T.ex tvättmaskin på. ugn på, plattor på spisen på. och värmepump slår på.
Om den överstiger i mitt fall 6 kwh så larmar den med röst i köket.
Stänger man t.ex av spis så talar den om med röst att förbrukningen har sjunkit till acceptabel nivå.
ESP Easy(ellevio) -> Raspberry pi(mysql,mqtt) -> raspberry pi(mqtt grafer) -> raspberry pi Zero(talsyntes)
Daikin LV -> Raspberry pi(mysql,mqtt) -> raspberry pi(grafer)
Utöver ljudfeedback visualiseras data i ett eget utvecklat dashboard. Där presenteras:
- Aktuell elförbrukning över tid
- Aktuellt elpris
- Grafer för att analysera trender och variationer
Systemet är även integrerat med en Daikin värmepump, vilket gör det möjligt att samla in och visa ytterligare data såsom:
- Utomhustemperatur
- Inomhustemperatur
- Vattentemperatur
Genom att kombinera energidata, prisinformation och temperaturdata ger systemet en helhetsbild av hushållets energianvändning. Detta möjliggör bättre beslut för att optimera både komfort och energikostnader.
Jag vet att jag är en nörd
MVH
Göran O
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Talsyntesen kanske är lite overkill? Man kommer rätt långt med några inspelade röstmeddelanden, och en inbäddad MP3 spelarfunktion.
Som konsult utvecklade jag en produkt med sådant system för en del år sedan. i Den hade vi användarinstruktioner och tom "keyklick" som MP3 filer. En I2S ström till klass D audioförstärkaren, digital PWM direkt till högtalaren. Jag hade inte jobbat med klass D förstärkare tidigare, var rätt smidigt med ett litet chip med I2S för audioströmmen och I2C för styrning, volym equalizer osv.
Som konsult utvecklade jag en produkt med sådant system för en del år sedan. i Den hade vi användarinstruktioner och tom "keyklick" som MP3 filer. En I2S ström till klass D audioförstärkaren, digital PWM direkt till högtalaren. Jag hade inte jobbat med klass D förstärkare tidigare, var rätt smidigt med ett litet chip med I2S för audioströmmen och I2C för styrning, volym equalizer osv.
En kund till mig hade problem med att personalen tog med sig gäster in genom att klämma in flera personer i inpasserings-karusellen i entrén. För att lösa det installerades ett system som reagerade på vikten, och om den översteg en given gräns stannade karusellen halvvägs och backade tillbaka samtidigt som en inspelad röst högt och tydligt deklarerade - "Stopp där! En i taget!".H hempularen skrev:
Det blev j-vligt pinsamt för företagets överviktiga medarbetare 😂
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Jag skulle nog åkt dit på det.
Men den funktionen finns i många inpasseringssystem, utan att blanda in vikten, har funderat på hur det fungerar, men det är inte baserat på vikt normalt sett.
Men den funktionen finns i många inpasseringssystem, utan att blanda in vikten, har funderat på hur det fungerar, men det är inte baserat på vikt normalt sett.
Klicka här för att svara