19 530 läst ·
68 svar
20k läst
68 svar
El installationer i nybyggt attefallshus av hemmaelektriker
Det är dyrare samt betydligt "knöligare" att hålla på med och är i normalfallet ingen fördel med tanke på varmgång, för normalt dimensionerar man grupperna så att man har goda marginaler med 1,5 mm2.
Och det lyser hempul lång väg
Och det lyser hempul lång väg
Det är 25m mellan ahus och huset, det kanske bättre ha lite grovare? Det är väl bättre att den är tjockare än smalare? Men ja, jag vet att 1,5kvmm brukar man dra normalt fall till 10A. Men det finns nackdelar med 2,5kvmm 10A, eller?
Ikea skåpugn vi köpte, säger minimum 10A, då kanske vi ska ha 16A till den, då är det väl bättre med 2,5kvmm kablar? I fall någon apparat kräver mer än 10A, golvvärme med, vet ej hur mycket den brukar dra. Man kan alltid byta kabeln sen, för det går i röret. Är det inte bättre vad lite förberedd? Om som sagt, elektrikern kommer sen och värsta fall får vi göra allt om. Hempularen får leka lite
Man vet inte så mycket men man lär hela tiden. Kopplingar kommer jag kunna skulle jag tror, inte första gång. Det här med kabelnarea och elskåp är nytt för mig. Men tack för alla svar ni som kan!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Du får väl räkna på det. Då behöver du först återvända till inlägg #5 och bestämma hur mycket ström du behöver, behov av trefas, kabelns area och längd, förimpedans i matande punkt, möjlighet till avsäkring i matande punkt. Även matande ledningssystem från mätaren kan behöva ses över beroende på hur mycket ström du behöver. Går den att säkra av så går den ju att använda genom att sätta en tillräckligt liten säkring så länge det inte krockar med behovet..
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Ser ju inte ut som manteln håller 10kvmm. Därmed går det inte att få fram mer än två faser, oavsett hur mycket belastning den skall tåla.
Det är helt säkert (ja i en praktiskt teknisk mening då) och det bör inte vara några problem att använda den kabeln för matning av ett A-hus utan några extraordinära belastningar. Men jag får inflika likt många gjort tidigare i tråden att du ska tänka dig för och ta åt dig av alla olika råd med tanke på de insikter, kunskaper du verkar ha kring detta i nuläget.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Sorry, såg bara tre kedare + flätan, men jag ser nu att det är 4trådar plus fläta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen! Så här ser det ut. Var jäkligt kall i helgen, men kom en bit i vägen iaf. svåraste var borra genom trä regel, men idag skaffade jag ett ordentligt spiralträborr och nu var det hur lätt som helst. 1. Tänkte hörnet med dubbla reglar, har ni någon ideá hur man ska borra genom röret? Kommer inte va helt lätt
2. Tänkte annan grej, man får inte ha elskåpet i samma skåp som kyl & skåpugn längst upp? Tänkte i hörnet det bli IKEA skåp med kyl (botten) ugn (mitten) och elskåp högs upp efter hyllplan. Annars flyttar vi skåp till ett annat ställe, kan tänka mig att fukten från ugnen är inte så bra till elskåp.
3. Sista eluttag i köket kommer ha båda kyl och spisugn i samma uttag, räcker det med 10A? Tänkte annars om man sätter 4-vägs uttag och kopplar varsin fas till de istället bygeln som finns i uttaget (elektrikern kopplar alla uttag), vad tror ni om det? Kan man koppla så?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Sereman, är du intresserad av att göra detta korrekt och säkert för dem som ska vistas i byggnaden?
Ledningarna ska ligga närmst väggskivan på den varma sidan. Du ska alltså i ditt fall jacka ur reglerna, inte borra i mitten.
Hörnet gör du likadant, jacka ur och gör en stor böj på slangen. Slangen ska inte gå igenom regeln ut på den kalla sidan.
Varför ser det ut som om slangen inte är ordentligt infäst i dosorna på bild?
En elcentral ska vara lätt tillgänglig för underhåll. Utrymmet du anger kan därför vara ok, lite svårt att säga. Välj en ugn som släpper ut ångan i framkant
Spis eller häll+ugn ska ha en egen grupp, 3x16 A, som inte ska användas till annat.
Likaså ska kyl/frys ha en egen grupp, 1x10 A.
Man får inte ansluta ett fyrvägs schukouttag till två olika faser, det finns inget sådant uttag på marknaden vad jag vet.
Detta är kanske 1 % av de regler som finns.
Ledningarna ska ligga närmst väggskivan på den varma sidan. Du ska alltså i ditt fall jacka ur reglerna, inte borra i mitten.
Hörnet gör du likadant, jacka ur och gör en stor böj på slangen. Slangen ska inte gå igenom regeln ut på den kalla sidan.
Varför ser det ut som om slangen inte är ordentligt infäst i dosorna på bild?
En elcentral ska vara lätt tillgänglig för underhåll. Utrymmet du anger kan därför vara ok, lite svårt att säga. Välj en ugn som släpper ut ångan i framkant
Spis eller häll+ugn ska ha en egen grupp, 3x16 A, som inte ska användas till annat.
Likaså ska kyl/frys ha en egen grupp, 1x10 A.
Man får inte ansluta ett fyrvägs schukouttag till två olika faser, det finns inget sådant uttag på marknaden vad jag vet.
Detta är kanske 1 % av de regler som finns.
Min gissning är att TS trär slangen över stutsarna istället för att trycka in den i och låsa den.Bo.Siltberg skrev:
Det, i kombination med allt annat i tråden får mig att tro att TS saknar förutsättningar för att göra detta på ett säkert/bra sätt i nuläget. Möjligen går det att komma dit men vägen är lång och har uppförsbacke.
TS, snälla, ta in en elektriker i nuläget innan du börjar slå igen väggar. Om du har råd att sätta upp ett attefallshus bör du också ha råd att ta in en elektriker. Det andra alternativet är att läsa på, mycket.