Hej!
Har ännu ett problem med min hyresvärd. Det finns eluttag i garaget men deras inställning är att dessa inte får användas av hyresgästerna. Behövde det själv tillfälligt för att ladda mitt startbatteri som krånglade men det är visst inte tillåtet fick jag reda på.
Finns där inga regler kring sådant här? Verkar som att min hyresvärd verkligen går på absoluta minimum av servicenivå. Står det inte i lagen så kommer de inte lyfta ett finger.
Någon som vet?
God jul
Har ännu ett problem med min hyresvärd. Det finns eluttag i garaget men deras inställning är att dessa inte får användas av hyresgästerna. Behövde det själv tillfälligt för att ladda mitt startbatteri som krånglade men det är visst inte tillåtet fick jag reda på.
Finns där inga regler kring sådant här? Verkar som att min hyresvärd verkligen går på absoluta minimum av servicenivå. Står det inte i lagen så kommer de inte lyfta ett finger.
Någon som vet?
God jul
Är uttaget frånkopplat så det inte går att använda? Om inte så hade jag använt det. Ladda ett 100 Ah batteri eller köra något elverktyg enstaka gånger kan inte vara ett problem. Om flera laddar elbilar eller kör motor/kupévärmare dagligen så blir det mer förbrukning och då är lösningen individuell debitering eller lägga på en summa för alla oavsett förbrukning.T TheLastNinja skrev:Hej!
Har ännu ett problem med min hyresvärd. Det finns eluttag i garaget men deras inställning är att dessa inte får användas av hyresgästerna. Behövde det själv tillfälligt för att ladda mitt startbatteri som krånglade men det är visst inte tillåtet fick jag reda på.
Finns där inga regler kring sådant här? Verkar som att min hyresvärd verkligen går på absoluta minimum av servicenivå. Står det inte i lagen så kommer de inte lyfta ett finger.
Någon som vet?
God jul
Det är lite mer komplicerat... Det finns inget uttag som är nära min bil så jag satte en förlängningssladd för att dra fram elen. Uttaget är på andra sidan över körbanan, så jag la den snyggt längs med taket ovanpå ett rör och stripsade fast den, för att undvika olyckor med att den ramlar ner. En kort tid senare så tog värden denna sladd och i uppföljande diskussion så har de då sagt att man inte får använda uttagen alls. Låter ju helt jävla oresonligt, men som sagt, de verkar vara allt annat än serviceminded/lösningsfokuserade.P Pin skrev:Är uttaget frånkopplat så det inte går att använda? Om inte så hade jag använt det. Ladda ett 100 Ah batteri eller köra något elverktyg enstaka gånger kan inte vara ett problem. Om flera laddar elbilar eller kör motor/kupévärmare dagligen så blir det mer förbrukning och då är lösningen individuell debitering eller lägga på en summa för alla oavsett förbrukning.
Det vanligaste är att ett rimligt användande ingår i hyran. Vi pratar om kanske mindre än 1kr/mån i genomsnitt för ett garage som kostar ca 1000 att hyra. Hade inte haft något emot att betala några kronor för elen ifall det var där skon klämde. Det är det såklart ej.useless skrev:
Jag är nog på hyresvärdens sida här. Jag hade inte heller velat att hyresgäster började dra skarvsladdar till kors och tvärs om jag ägde ett hyresgarage. Det är inte heller så att det är ett helt garage/lokal du hyr ytan bara en P-plats i ett garage.
Står det inget i kontraktet om att det ingår elutttag till varje parkeringsplats så har du nog ingenting att hämta.
Står det inget i kontraktet om att det ingår elutttag till varje parkeringsplats så har du nog ingenting att hämta.
När det gäller juridiken så hade det varit trevligt om det fanns någon byggregel. Ännu trevligare hade det varit om folk bara var lite vettiga över absoluta minimumnivån av vad lagen kräver.useless skrev:
Ja här är ingen som drar kors och tvärs. Hur man än gör så måste man ju använda en förlängningssladd som är antingen kort eller längre. I detta fallet lite extra svårt eftersom det ej finns något uttag längs med just denna sidan av ett 100+ plats garage.S Stuff skrev:Jag är nog på hyresvärdens sida här. Jag hade inte heller velat att hyresgäster började dra skarvsladdar till kors och tvärs om jag ägde ett hyresgarage. Det är inte heller så att det är ett helt garage/lokal du hyr ytan bara en P-plats i ett garage.
Står det inget i kontraktet om att det ingår elutttag till varje parkeringsplats så har du nog ingenting att hämta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 886 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 886 inlägg
Det är trist förstås att det inte går att diskutera med värden, men juridiskt kan du nog inte kräva att få använda ett uttag bara för att det finns ett.
Hyresvärden har behov av eluttag för egen del, men måste inte låna ut dem.
Hyresvärden har behov av eluttag för egen del, men måste inte låna ut dem.
När det gäller juridik så är det alltid enklast att utgå ifrån det kontrakt som är skrivet.T TheLastNinja skrev:
Byggregler blir nog inte relevant ändå så länge du inte hyr ett helt garage/lokal.
Jag gissar att du har ett avtal där du bara hyr en P-plats i ett garage. Dvs mer att likställa med en tjänst än ett garage. Du hyr möjligtheten att ställa din bil under tak. Ska det ingå fler saker så som elluttag, värme, vatten mm så lär det ju behöva specificeras i hyreskontraktet.