7 751 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
El i fristående uterum?
Att sätta ny central är inte tillåtet för en lekman. Om du har tex ett vägguttag, får du lov att med erfoderlig kunskap utöka med ett uttag till. Du får även byta befintlig utrustning i form av strömställare och vägguttag/lamputtag.
Ja om du inte har behörighet, eller är anställd och jobbar "under annans behörighet", så är ungefär allt vi pratat om i denna tråd olagligt. Koppla i central, montera ny central, montera nya väguttag osv. Du får nog strikt formellt inte ens klamra EKK.murre74 skrev:
Där har du helt fel. Med erfoderlig kunskap får man göra en del, inte allt, men en del.Alfredo skrev:
Du har helt rätt. Man får göra en del. Jag har aldrig sagt något annat. Som du sa får man exempelvis byta ett vägguttag eller en strömbrytare.lillamatilda skrev:
Så värst mycket mer får man inte. Man får exempelvis inte byta en strömbrytare mot en dimmer.
Jag hävdar även att man inte får "utöka med ett uttag till". Nog om detta nu från min sida. Jag tror mig veta att det finns en hel del kunniga här som kan tala om för oss vad som gäller.
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Låt oss undvika att detta blir en ny behörighetsdiskussion.
TS är nu informerad att samtliga de moment han ev. har för avsikt att utföra i den här installationen är behörighetskrävande. Och att han hypotetiskt riskerar 12 månaders fängelse om han ger sig på det själv.
Så behöver vi inte diskutera den aspekten mer.
TS är nu informerad att samtliga de moment han ev. har för avsikt att utföra i den här installationen är behörighetskrävande. Och att han hypotetiskt riskerar 12 månaders fängelse om han ger sig på det själv.
Så behöver vi inte diskutera den aspekten mer.
Ok, jag kan väl förtydliga att jag inte kommer röra kopplingsskåp själv utan det får en certifierad elektriker göra... jag vill inte göra mer än på sin höjd byta strömbrytare på en lampsladd 
Dra kabel osv kan jag göra men godkännande och inkoppling får en elektriker göra
Ville bara ha lite råd innan jag handlar.
"varför kollar inte dumfan (TS) med elektrikern innan då?"
För att det är min far som är elektrikern och jag tänkte för en gångs skull göra lite rätt innan han kommer och klankar ner på mig.
Dra kabel osv kan jag göra men godkännande och inkoppling får en elektriker göra
"varför kollar inte dumfan (TS) med elektrikern innan då?"
För att det är min far som är elektrikern och jag tänkte för en gångs skull göra lite rätt innan han kommer och klankar ner på mig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 148 inlägg
EKKJ är väl annars en kabeltyp man ofta väljer för att dra i mark.
Fördelen med att välja t.ex. EKLK är väl att man troligare får nytta av resten som blir över ifall man inte nyttjar färdigkapad längd. Jag minns inte exakt men tror att biltema bara säljer fasta längder, och om man inte råkar ha exakt t.ex. 25 meter mellan hus-uterum (inkl sträckorna i husen mellan yttervägg och central) så har man annars en snutt EKKJ som inte är sådär värst användbar.
EKKJ är stryktåligare, får t.ex. läggas utan slang i mark om jag inte fattat fel, men samtidigt är den dels rätt ful och dels är det inte lika hårda krav (jämfört med EKLK o.s.v.) på brandsäkerhet å sånt om jag fattat rätt.
Apropå centraler så kan det vara värt att tänka på att Clas Ohlson säljer AEG-centraler, kanske (men inte helt säkert) lite bättre kvalitet till inte så mycket högre pris.
Fördelen med att välja t.ex. EKLK är väl att man troligare får nytta av resten som blir över ifall man inte nyttjar färdigkapad längd. Jag minns inte exakt men tror att biltema bara säljer fasta längder, och om man inte råkar ha exakt t.ex. 25 meter mellan hus-uterum (inkl sträckorna i husen mellan yttervägg och central) så har man annars en snutt EKKJ som inte är sådär värst användbar.
EKKJ är stryktåligare, får t.ex. läggas utan slang i mark om jag inte fattat fel, men samtidigt är den dels rätt ful och dels är det inte lika hårda krav (jämfört med EKLK o.s.v.) på brandsäkerhet å sånt om jag fattat rätt.
Apropå centraler så kan det vara värt att tänka på att Clas Ohlson säljer AEG-centraler, kanske (men inte helt säkert) lite bättre kvalitet till inte så mycket högre pris.
Då tycker jag att du ska förklara varför detta skulle vara felaktigt.Bo.Siltberg skrev:
Så länge god "elsäkerhets teknisk praxis" uppnås är det fullt lagligt för en lekman med erfoderlig kunksap att utöka med tex ett uttag till i en befintlig grupp. Hänvisar till ELSÄK-FS "Elsäkerhetsverets författningsssamling" 2008:1.
Den faktiska föreskriften som berättigar en sådan installation, är en tolkningsfråga. "Om erforderlig kunskap finns"
är ju en tolkningsfråga i sig.
Har lagt EKK i rör i mark hundratals gånger, funkar som sagt fin fint. En EKLK är overkill som bara den för detta. EKKJ är mer lämpad som servis och även den overkill i detta sammanhang. Återkommer med referenser för att berättiga en EKK i slang i mark.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 148 inlägg
ELSÄK-FS 2010:4 är föreskriften som behandlar behörighet. Där står i 1 kap 3 §lillamatilda skrev:Då tycker jag att du ska förklara varför detta skulle vara felaktigt.
Så länge god "elsäkerhets teknisk praxis" uppnås är det fullt lagligt för en lekman med erfoderlig kunksap att utöka med tex ett uttag till i en befintlig grupp. Hänvisar till ELSÄK-FS "Elsäkerhetsverets författningsssamling" 2008:1.
Den faktiska föreskriften som berättigar en sådan installation, är en tolkningsfråga. "Om erforderlig kunskap finns" är ju en tolkningsfråga i sig.
1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16 A, 400 V vilka ingår i en starkströmsanläggning.
ELSÄK-FS 2008:1 är starkströmsföreskrifterna som inte berör behörighetsfrågor.
Men du har helt rätt i att kärnfrågan här är om man har nödig kännedom för att utföra en viss installation. Tidigare användes den termen som krav för att få utföra icke behörighetskrävande arbete, men är numera borttagen.
Att installera ett nytt uttag 1 meter ifrån ett befintligt kan tyckas vara en struntsak, och i de allra flesta fallen är det heller inget att yvas över. Vi har ju ingen kontroll över skarvsladdställ som folk pluggar i... Men formellt innebär ett nytt uttag att man måste stämma av mot ett antal punkter i elinstallationsreglerna, kapitel
132 - Projektering,
133 - Val av elmateriel,
134 - Montering och kontroll,
314 - Sektionering,
33 - Ömsesidig påverkan,
34 - Underhåll,
411 - Frånkoppling,
412 - Dubbelisolering,
415 - Tilläggsskydd,
42 - Termiska verkningar,
44 - Störningar,
51 - Val och montering av elmtrl,
52 - Val och montering av ledningssystem,
54 - Jordning och skyddsledare,
6 - Kontroll,
plus några till för specifika rum som badrum etc, plus övrig standard, t.ex ang placering av nya uttag mm.
Även om man i de allra flesta fall snabbt kan dra slutsatsen att ingen av ovanstående kapitel i elinstallationsreglerna motsäger att uttaget kan installeras som tänkt så måste man ju ha kunskapen för att göra denna bedömning. Men med lite tumregler och ramar att hålla sig inom skulle man säkert kunna lätta på kunskapskraven betydligt. Där är vi dock inte, ännu
Ja, du kanske känner till en tillverkare av EKK som tillåter markförläggning. Jag vet ingen sådan.lillamatilda skrev:
Bo.Siltberg skrev:ELSÄK-FS 2010:4 är föreskriften som behandlar behörighet. Där står i 1 kap 3 §
1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16 A, 400 V vilka ingår i en starkströmsanläggning.
ELSÄK-FS 2008:1 är starkströmsföreskrifterna som inte berör behörighetsfrågor.
Men du har helt rätt i att kärnfrågan här är om man har nödig kännedom för att utföra en viss installation. Tidigare användes den termen som krav för att få utföra icke behörighetskrävande arbete, men är numera borttagen.
Att installera ett nytt uttag 1 meter ifrån ett befintligt kan tyckas vara en struntsak, och i de allra flesta fallen är det heller inget att yvas över. Vi har ju ingen kontroll över skarvsladdställ som folk pluggar i... Men formellt innebär ett nytt uttag att man måste stämma av mot ett antal punkter i elinstallationsreglerna, kapitel
132 - Projektering,
133 - Val av elmateriel,
134 - Montering och kontroll,
314 - Sektionering,
33 - Ömsesidig påverkan,
34 - Underhåll,
411 - Frånkoppling,
412 - Dubbelisolering,
415 - Tilläggsskydd,
42 - Termiska verkningar,
44 - Störningar,
51 - Val och montering av elmtrl,
52 - Val och montering av ledningssystem,
54 - Jordning och skyddsledare,
6 - Kontroll,
plus några till för specifika rum som badrum etc, plus övrig standard, t.ex ang placering av nya uttag mm.
Även om man i de allra flesta fall snabbt kan dra slutsatsen att ingen av ovanstående kapitel i elinstallationsreglerna motsäger att uttaget kan installeras som tänkt så måste man ju ha kunskapen för att göra denna bedömning. Men med lite tumregler och ramar att hålla sig inom skulle man säkert kunna lätta på kunskapskraven betydligt. Där är vi dock inte, ännu
Ja, du kanske känner till en tillverkare av EKK som tillåter markförläggning. Jag vet ingen sådan.
2008:1 är ju ett komplement, med informativa föreskrifter. När "samtliga" föreskrifter uppnås anses anläggning uppfylla "god elsäkerhetsteknisk praxis". Det jag då vill ha sagt är att om man väljer att tolka föreskrifterna om behörighet på ett sådant vis att en lekman får lov att, låt oss säga montera ett extra uttag till en befintlig grupp, så får han det, förutsatt att "god elsäkerhetsteknisk praxis" uppfylls. Har han då erfoderlig kunskap anses det generellt att han får lov att göra denna installation.
Fin citering av "436:an", håller med om att en summering utav dessa och en duktig yrkesman lägger grunden för en säker och pålitlig installation. Dock anser jag att det inte är många som faktiskt kan applicera dessa föreskrifter.
Fallet med EKK:n är ett bra exempel. Ser mig själv som lite slagen på fingrarna då flesta "de jag kollat upp" stora kabeltillverkare gör gällande att deras EKK och EXQ eller andra motsvarigheter inte får förläggas i mark, vilket är idioti. Jag har och kommer fortsätta lägga EKK i mark...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 148 inlägg
Detta bådar inte gott. Tror inte jag försöker förklara mer, det är dessutom OT i denna tråd. Kan bara uppmana dig att läsa på och tänka om. Om du fortfarande vill hävda din uppfattning så starta en ny tråd så tar vi det där.